Annons:
Etikettridning
Läst 957 ggr
LinaKafo
2016-06-14 15:31

Korta formen

Jag har en medryttarponny som jag rider en gång/veckan. Vi, eller vad för pronomen man ska använda, har väldigt lätt för lång och låg form. Det är ju bra för hästen, eftersom det stretchar, men det är ju inte bra att endast rida i den längre och lägre form, eftersom det ger en överdos av stretchning, och inte så mycket arbete för ryggen. Det kan i längre sträckor ge skada för hästens rygg, det förstår jag. Och där kommer vi till det lilla "problemet". Jag har ganska svårt för att korta upp henne i formen. Eller svårt och svårt, jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att undvika att det ska se ut som att jag har en dragkamp med hästen och drar upp huvudet på henne. Vi brukar få en fin och samlad form vid galoppfattningarna, men jag tror det beror på att hon då kortar upp sig lite. När vi väl kommit fram i en bra galopp, så länger hon huvudet igen. Så, min fråga är: hur kan man, på ett skonsamt och bra sätt, korta upp formen och variera den så bra som möjligt?

Tacksam för svar!

Annons:
Urhasten
2016-06-16 09:37
#1

Om hon inte har styrkan att hålla upp sitt huvud i en kort samlad position finns det ingen anledning att ha upp huvudet enligt mig. Då finns risken att du får spänningar och muskelblockeringar på grund av påtvingad muskelaktivitet som hästen inte är van vid + inte orkar. 

Om jag var dig hade jag fortsatt arbeta på långa tyglar och fokuserat mer på din sits och kropp som ryttare på hästryggen. 

https://www.youtube.com/watch?v=O8-P-Pjq8yE

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Connie90
2016-06-16 11:22
#2

Lättast att få muskler till att gå i högre form e att tömköra tycker jag. På en ordentlig sele finns det tre olika ringar att fästa tömmen genom. Jag hade börjat på mitten och sen varteftersom gått upp till högsta ringen. Sedan variera högst upp och längst ner, så tränar du undre och övre halsmuskelen.

Urhasten
2016-06-16 12:37
#3

#2 Varför fokuserar du på halsmuskeln som en första prioritering när bärighet kommer från bakkärran och fram/upp? 🙂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

LinaKafo
2016-06-16 13:37
#4

Tack för svaren. Ja, jag tror att jag fortsätter på lite lägre form och ser bara till att inga skador sker. Sedan så är hon ganska gammal och lite skörare, så kanske inte det bästa att börja hårdträna och bygga upp nya muskler nu :)

Urhasten
2016-06-16 17:09
#5

#4 Det fantastiska när man öppnar upp sina egna höfter och lutar bak axlarna (lättare sagt än gjort), är att man ger plats för bröstkorgen att höjas/lyftas - vilket direkt kan leda till att hästen lyfter upp bog och inklusive hals, samt bär upp huvudet. Men detta är en väldigt lång process och är hästen inte van att aktivera muskulaturen på det sättet så orkar dem oftast bara hålla ett halvt steg eller något enstaka steg innan samlingen faller isär. Och så får en nöta tills hästen blir starkare och starkare. 

Detta går jättebra att göra på långtygling också. Vilket jag också skulle rekommendera. Att träna ex galoppfattningar utan att hästen ska fara iväg i världens galopp, utan helt enkelt hitta gångarten direkt från halt/skritt/trav. Det går bra att "kräva" kort och samlad galopp i lågt tempo, men som sagt orkar dem ovana mest något steg innan samlingen faller isär och då stärker man bäst genom att helt enkelt göra dessa övergångar flertalet gånger. Till sist kommer hästen kunna fatta galopp i en samlad form, och detta sätt att arbeta går förstås att göra med alla gångarter. Oftast kan jag dock tycka att man får mer kraft och satsning = mer lyckade försök desto mer kraft och energi man har. Många hästar som fattar galopp och far iväg bär ju huvudet och håller kroppen i en perfekt samling - just för att den är så otroligt mäktig.

Men det är klart, är din medryttarhäst lite äldre så är det med fördel att vara försiktig och "välja sina strider" så att säga hehe :)

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Connie90
2016-06-16 17:58
#6

#3 Antog att de fanns bensin i bakkärran då de ej hade problem med låg form 😉 Lättare att öva upp muskulatur från marken tycker jag när hästen ej orkar…

Annons:
Urhasten
2016-06-16 20:45
#7

#6 Jag förstår!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Linnea
2016-06-23 19:35
#8

För att hästen ska orka ridas i kort form måste man självklart rida i kort form. Men det är viktigt att korta dem långsamt och bara rida några steg och sen länga igen. Sen upprepa, upprepa, upprepa. Sen börjar man länga tiden i den korta formen efterhand som hästen musklar sig.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: