Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 715 ggr
Nina3141
6/13/16, 3:51 PM

Medryttar - tänk

Vi säger att du flyttar in i ett nytt stall med din häst och någon kommer fram och erbjuder sig bli medryttare, hur skulle du tänka? Eller om det är din kompis och du stått på stallet en längre tid, och om då din kompis skulle fråga om att bli medryttare hur skulle du tänka då? Eller vad skulle du kräva av din medryttare? Undersöker bland hästägare lite ;)

Annons:
[dynamitella]
6/13/16, 3:58 PM
#1

Tja. Ingen skillnad från något annat vis. 
Lär känna personen i några veckor, låt hen rida på hästen inför dig. Observera hur de fungerar ihop och om du litar på personen. 
Diskutera erfarenhet, förväntningar, pris etc om ni kommer överens.

[RC1393]
6/13/16, 7:14 PM
#2

Håller med #1, men någon jag känner skulle givetvis ha företräde om dessa bägge frågat nära inpå varandra, eftersom det känns bättre att ha att göra med en människa som man känner. Dessutom har den personen fått chansen att uppfatta hur jag vill ha det så är det mindre risk för konflikter/missförstånd senare.

Zadeira
6/13/16, 7:30 PM
#3

Det beror ju på om jag är i behov av en medryttare överhuvudtaget. Om jag inte gör det finns det ju inget att tänka på.

Men om jag behöver medryttare så hade jag självklart tänkt över det, kanske låtit den personen provrida min häst och se om jag tyckte de passade ihop. Sen hade vi diskuterat närmre exakt vad vi båda är ute efter. Jag hade

Jag skulle kräva att personen är pålitlig, ärlig och gör det vi kommit överens om. Jag är personligen inte intresserad av medryttare som inte kan sköta sig själv, dvs en som man behöver lära typ allt, men givetvis bidrar jag gärna med utveckling om det är något särskilt. Det som är viktigast för mig är att personen är att lita på, är där när den ska och sköter de saker vi är överens om.

Gronstedt
6/14/16, 12:19 PM
#4

För det första, behöver jag en medryttare och till vad, i så fall? För det andra, vad kan personen tillföra (avlasta mig, dela kostnader, utbilda hästen, träna saker jag själv tycker är mindre roliga …)?

Om svaren på de två frågorna passar ihop skulle jag låta personen prova på ett tag.

Om det är en person som vistas i samma stall även om hen inte är medryttare på min häst skulle jag tänka ett extra varv. Om det inte funkar kan det bli väldigt tråkig stämning, då är det lättare om personen lämnar stallet helt om hen blir uppsagd/avvisad än om man ska behöva träffas ändå.

Och som #3 skriver: Det är helt avgörande att personen gör det den har påtagit sig. Egen begravning är den enda ursäkten om hästen blir lämnad utan nödvändig skötsel. En medryttare som inte har samma inställning skulle jag inte fungera med.

[Tomiza]
6/14/16, 8:56 PM
#5

Viktiga för mej om jag skulle ha medryttare e att man skulle dela/varva arbetet även från marken men hästen. Alltså att denne inte bara red min häst utan även hjälpte till att tömköra, longera eller bara ta en promenad för hand.

Upp till toppen
Annons: