Annons:
Etikettövrigt
Läst 760 ggr
mikatherider
6/4/16, 10:42 PM

Transportera en längre sträcka

Hej på er! I mitten på juni så ska jag flytta min häst Sthlm-Gbg(isch) och är själv inte så erfaren av att transportera så långa sträckor. Vi har redan kommit fram till att vi kör på natten för att det ska vara svalt i transporten då det än så länge ser ut som att det varma vädret ska hålla i sig. Men själva resan tar 7-8h, hur bör man göra? Stanna och erbjuda vatten halvvägs? Lasta ur? Kan tilläggas att hon är megasnäll att lasta och hantera så det är inget problem att få in henne i transporten igen om man lastar ur. Vad har ni för tips för att göra resan så bekväm som möjligt för henne?

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Annons:
[RC1393]
6/5/16, 11:12 AM
#1

Rent lagligt så får du köra hela sträckan utan att lasta ur (man får transportera max 8 timmar i sträck), men att lasta ur och erbjuda vatten ungefär halvvägs låter klokt, det är trots allt ganska jobbigt att stå så länge kan jag tänka mig. Min häst vill inte kissa i släpet heller, vilket jag vet ganska många hästar inte vill, så ur den aspekten är det ju också bra så de får chansen att uträtta sina behov. Försök redan i förväg hitta en bra plats att lasta ur på så behöver ni inte ha panik över att ni inte hittar ett bra ställe att stanna på. I övrigt skulle jag bara se till att det finns ordentligt med strö, att hon har transportskydd, lädergrimma, hö och att det finns en kniv nära till hands i fall det skulle hända något. Lädergrimma eftersom läder är lättare att skära sönder än nylon om olyckan skulle vara framme. En grep skulle jag också ta med så kan ni lättare städa efter er, både i transporten och efter vägen.  Jag brukar ha en hink eller papperssäck med mig för att kasta skiten i. 

En grej jag ser ofta också är att folk binder sina hästar i frambommen. Det ska man inte göra eftersom man kan skada nacken på hästen om man måste bromsa in kraftigt. Bind hellre så långt fram i transporten det går, helst vid framrutan. Brukar finnas ringar där så utnyttja dem till det.

rudyC
6/6/16, 2:28 PM
#2

körde min loppa västervik- strömstad  lastade aldrig ur för man vet aldrig vad som kan ske men vi stannade ca en gång i timmen för att erbjuda vatten och vilade en längre stund med dörren öppen när vi åt och plockade lite gräs som hon fick äta på

tror in och ur lastning blir ett onödigt stressmoment

[nevamisse]
6/6/16, 4:05 PM
#3

Jag tycker ni ska stanna mer än en gång och ge vatten under den sträckan.

Gronstedt
6/6/16, 4:30 PM
#4

Jag skulle inte lasta av om jag inte hade möjlighet att göra det på inhägnad, lugn plats och låta hästen gå omkring en stund och beta eller äta hö minst en halvtimme, gärna mer. Det är mindre roligt att stå med stressad häst vid en rastplats längs motorvägen … Idealiskt är om man känner någon som har en gård längs vägen, där pålle kan få vila en stund i en mindre hage.

Erbjud gärna vatten flera gånger under vägen, oavsett om ni lastar av eller inte.

mikatherider
6/7/16, 11:26 PM
#5

Tack för svar! Jag har koll på vart allt ska fästas och så då vi har eget släp och kör mycket men har aldrig kört såhär långa sträckor. Jo, det blir nog att stanna och erbjuda vatten flera gånger men får nog erbjuda både vanligt vatten och betforvatten för hon brukar vara så kinkig om inte vattnet är tempererat (jag vet, urlöjligt). Håller med #4, har funderat mycket på detta med att lasta av och bedömt att om man inte kan köra bort ordentligt från motorvägen är det ju en stor risk som jag inte vågar ta. Blir nog att köra på vatten och erbjuda vatten flera gånger helt enkelt..

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Gronstedt
6/8/16, 9:06 AM
#6

#5: Du kan ju fråga här och på t.ex. Djurtransporter om det finns någon ni kan stanna till hos. Du hade gärna fått rasta här, men jag bor nästan i Gbg så det hade ju inte hjälpt så  mycket.

Annons:
Upp till toppen
Annons: