Annons:
Etikettridning
Läst 609 ggr
Derp
6/4/16, 4:55 PM

Det här med pessoabett..

Ridit en häst sen ett tag tillbaka. Något som gör mig frustrerad är att ägarna rider den på pessoa. Det är en häst som tar lång tid på sig att värma upp och bära sig rätt, tar inte stöd själv och har dessutom varit skadad och behandlad i ryggen. Själv rider jag på ett vanligt rakt bett men hade gärna varierat med bettlöst. Rider för en otroligt bra tränare som verkligen lägger upp arbetet efter hästens förutsättningar. Men tycker det är så tråkigt att den mestadels går på pessoa, nu även i dressyrarbetet. Ägarna tycker hästen är stark och jobbig och vill därför ha ett skarpare bett. "Sätter man tygeln i andra ringen så blir det ju skarpare men ändå inte för skarpt" typ. Har tagit upp detta ett par ggr ifall de inte vill testa nåt annat men de verkar inte bry sig. Överdriver jag? Vet inte riktigt hur man bör prata med dem så att de verkligen lyssnar.

Annons:
Gronstedt
6/6/16, 3:56 PM
#1

Det är inte så mycket man kan göra. Man kan prata med dem, om man får tillstånd kan man själv göra på sitt sätt och hoppas att de ser att det fungerar och kanske till och med fungerar bättre. Men i sista änden kan man bara rösta med fötterna och lämna medryttarskapet om man inte tycker om ägarnas inställning.

Jag för min del skulle inte rida en häst som har svårt att bära sig på hissbett, det verkar ytterst kontraproduktivt.

Upp till toppen
Annons: