Annons:
Etikettridning
Läst 812 ggr
[elle000]
6/4/16, 2:16 PM

Fodervärd?

Hej!

Jag har ridit i 1 år och är sugen på det med fodervärd. 

Vet inte så mycket om fodervärld men det jag vet är att man typ tar hand om någon annans häst? Måste man isåfall vara där varje dag och släppa in/ut från hagen? 

Behövs det mer riderfarenhet än att bara ha ridit i 1 år?

Annons:
vallhund
6/4/16, 2:28 PM
#1

Tror du blandar ihop det med att vara medryttare på en häst. Som fodervärd sköter du aallt, precis som om det vore din egen häst.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Vrilen
6/4/16, 5:26 PM
#2

Man behöver inte sköta allt. Jag har en delfodervärds häst som står i ägarens stall och jag är där ca 3 gånger i veckan och ibland 5. Jag och min mamma betalar bara 1000 i månaden och vi är där kanske en gång i veckan och fixar så det är vatten i hagen och ser till så att katten har mat och så. Men det blir ju lite lättare om hästarna går på lösdrift som i stallet där jag är <3

[elle000]
6/5/16, 11:53 AM
#3

Okej kan någon förklara vad medryttare innebär då?

Vikan
6/5/16, 12:04 PM
#4

Där jag är medryttare är han min de dagarna i veckan jag har honom, dvs 2 dagar. Då sköter jag om alla hans behov, mockar, fixar med vatten och mat, släpper in/ut om det behövs och hjälper till med de andra hästana och allt. Har han som min egen då, vilket är rikigt kul och lärorikt

[elle000]
6/5/16, 4:02 PM
#5

Okej men behövs det mer erfarenhet än att ha ridit i 1 år? Kommer ägaren till hästen vara där medan man är där? Ska man isåfall också åka dit på morgonen och ta in/ut från hagen kl 7 på morgonen eller?

Vikan
6/5/16, 4:59 PM
#6

Med min nuvarande medryttarhäst tar jag in/ut om jag är där en passande tid, annars släpper ägarna ut dem.
Det jag började med var att bara hjälpa till i ett stall efter att ha ridit i några år, de hade arabiska fullblod och lärde mig mer ingående med grunderna om skötsel och vård och liknande. Fick till och med rida ibland och hjälpa till med föl. Tyckte bara det var läorikt, och var inte direkt medryttare därborta. Skriver man ut vad man kan och att man är villig att lära sig mer kan man nog hitta ett ställe att vara på

Annons:
Sarah
6/6/16, 9:06 AM
#7

Medryttare har hästen några dagar i veckan, i det stall som ägaren valt. En fodervärd har hästen som sin och får då själv välja vart hästen ska vara uppstallad. Oftast ser det ut så. Jag skulle säga att #2 är medryttare.

Vrilen
6/6/16, 9:21 AM
#8

Oh okej men på vårat kontrakt står det delfodervärd ^^

Sarah
6/6/16, 9:55 AM
#9

#8 Den enda skillnaden jag kan se mellan "delfodervärd" och medryttare, är att delfodervärden får mer bestämmande, samt borde stå för mer av kostnaderna. Ni har en fast summa varje månad, du är inte med och betalar om hästen blir sjuk, du betalar inte på hovslagare osv, vilket en fodervärd bör göra. Kalla det vad man vill, fodervärd låter ju finare, men fortfarande skulle jag säga medryttare :)

Vrilen
6/6/16, 10:17 AM
#10

Okej men jag väljer det att kalla det delfodervärd eftersom det står det på vårat kontrakt!

vallhund
6/6/16, 1:11 PM
#11

#10 Klart får du kalla en vanteför en handske, men då får du räkna med att du blir missförstådd.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Gronstedt
6/6/16, 4:04 PM
#12

TS, det finns inga regler. Medryttaren och hästägaren kommer överens om vad som ska gälla, det kan vara hur mycket eller hur litet som helst. 

De flesta hästägare vill nog helst att medryttaren ska kunna hantera hästen och stallet, fodring, mockning, in-/utsläpp, skötsel, täcken, smärre sårvård etc. ensam på sina dagar, så hästägaren slipper åka dit den dagen. Då krävs det mer än bara ett års ridvana. Men det finns också hästägare som bara vill ha en häst riden en viss tid/sträcka en viss dag och sköter allt annat själv.

En delfodervärd brukar ha alla kostnader och allt ansvar en överenskommen del av tiden. Även eventuella veterinärkostnader, försäkring, skoning etc. brukar delas upp i proportion till delfodervärdens andel av tiden.

Upp till toppen
Annons: