Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 601 ggr
axa
2016-05-28 23:21

Utbilda westernhäst?

Hej! Jag har sedan ett tag kommit in mer på western då jag själv kör en del Nh och 'simpel' hästhållning och hantering. Och av vad jag har märkt så är det mer av vad jag tror på inom western. Såklart lär jag variera med lite hoppning osv. Dock är min häst inte westernhäst och jag har aldrig suttit på en westernhäst och har inga erfarenheter men jag verkligen vet att min häst skulle tycka det var mycket, mycket roligare med western än de engelska grenarna av flera anledningar. Han är ung och endast grundutbildad. Otroligt fin och känslig för skänkel och sits, har man lös tygel och visar med sits, skänkel och hand- ja då svänger han. Om det har någon betydelse ;) Är det omöjligt för mig att lära upp lillskrutten western? Räcker det med att ta hjälp av tränare? Hur går man tillväga? (Jag är inte på något sätt ute för att tävla. Vi vill bara ha kul och njuta av livet) Jag förstår att jag säkerligen låter helknäpp, men jag hoppas ni förstår:)

Annons:
oddahviing
2016-05-29 00:47
#1

Det går alldeles utmärkt att lära en äldre häst! Jag hade en häst på foder som kunde ridas både vanligt och blev lärd western på äldre dagar, 10+, och hennes ägare tävlade i barrel racing. Jag tycker du ska kolla på lite youtube klipp. En sak du kan börja med är att varje gång du ska stanna din häst säger du 'whoa' och sitter ner tungt i sadeln och lutar lite bakåt och försök att använda tyglarna mindre och mindre för var gång när hästen förstår att rösten och sitsen gäller mer än tygeln. Ta gärna hjälp av en western tränare, de kan ge dig många bra råd och vet hur du ska börja. Men att börja med att stanna är en väldigt bra grund för western. Det hjälper mycket att hon är känslig för sits och skänkel. När du ska svänga t.ex. höger så håll yttertygeln mot hästen hals samtidigt som du för den inre tygeln långt ut och försöker också där att använda sits mer än tygel. Tänk på - håller du vänster tygel så att den nuddar hästens hals så ska hästen också svänga vänster och då jobbar du sits åt vänster likaså och använder endast höger tygel som extra ledhjälp tills det inte behövs längre 🙂

'-Headlights on the highway-'

axa
2016-06-04 09:35
#2

#1 Tack för tips! Kan meddela att jag hittat en tränare som ska ut till oss den 12:e. Ser verkligen fram emot det!

mikatherider
2016-06-04 22:37
#3

Åh vad roligt att du snurrat in i westernvärlden! Jag hamnade där av samma anledning som du för många år sedan, och när jag satte mig i westernsadeln var det lite som att jag hittade hem. Har ingen erfarenhet av att omskola då jag köpte en häst som var hanterad och riden enligt westernläran, men kan tänka mig att det är bra att börja med just neck reiningen som är väldigt grundläggande och ibland svår för hästarna att ställa om till, och halt samt backa. Backa gör man väldigt mycket i western jämfört med engelskt (iaf enligt min uppfattning). Sen tror jag att den största omställningen för mig själv var att lära mig att hitta formen på hästen. Det ska vara längre, lägre och mer avslappnat, mycket rakare form istället för krullig. Eftersom din häst är ung och inte än har så mycket i bagaget tror jag att det kan gå som en dans att lära honom western. Hursomhelst, vad roligt att du fick tag på en tränare och lycka till!  Hoppas du blir lika frälst som jag :)

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Upp till toppen
Annons: