Annons:
Etikettislandshästar
Läst 1018 ggr
IsisMylla
2016-05-23 19:22

Träns och sadel ?

Undrade om de fins nån speciell anledning till varför man har speciella träns och sadel till islandshästar ?

Annons:
Lina.k
2016-05-24 08:42
#1

Jag är inte expert på detta ämne men kan säga vad jag vet. På Island red man ofta väldigt långa sträckor när man t.ex skulle valla in hästar eller får. Man hade då flera olika hästar som man kunde byta mellan när de blev trötta. För att snabbt kunna byta häst hade man den designen på tränset. Ingen käkrem och nosdelen som en egen lös del. För att islandshästen ska kunna tölta ordentligt (vet inte om det gäller för pass också) måste den kunna göra stora bogrörelser därför finns det speciella sadlar och de placeras också lite längre bak än vanliga sadlar. Men det funkar såklart att ha ett "vanligt" träns på islandshästar. Vet även folk som har vanlig dressyr eller hoppsadel på sina islandshästar så de funkar också. :)

IsisMylla
2016-05-24 13:29
#2

Okej tack för svar undrade efter som jag har tänkt på att köpa pullarträns till min medryttarhäst 🙂

Lina.k
2016-05-24 19:03
#3

Det går jätte bra, mest tradition vad jag vet :)

Alicia_svartur
2016-05-24 22:01
#4

Stämmer helt med sadeln som #1 säger. Dock lite mer osäker på tränsen….men oftast är även islandsträns väldigt "smala" alltså har smala remmar, medans "vanliga" träns har tjocka nosgrimmor som jag upplever tar mycket plats i islandshästarnas små ansikten (egen åsikt)

vinden är min mor
2016-05-25 09:51
#5

Islänningens rygg är också lite speciell. Bred , kort rygg med platt manke och oftast överbyggda . Men träns är väl mest tradition. Liksom att vi vill ha andra ridbyxor . Det handlar nog mycket om grupp tillhörighet egentligen.

☀️Mörker är bara brist på ljus

Zadeira
2016-05-25 14:40
#6

Precis som det nämnts innan är ju islänningen lite annorlunda byggd än andra hästar. Kan tänka mig att islandsutrustning i grunden är mer anpassad att passa islänningar. Det innebär såklart inte att inte "vanlig" utrustning kan passa eller att man inte kan använda "vanlig" utrustning.

Som med alla hästar är det viktigaste att man anpassar och använder utrustning som passar hästen och sitter bra på hästen!

Annons:
Upp till toppen
Annons: