Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1138 ggr
axa
5/18/16, 10:46 PM

Sko-boots till häst!

Hästen är för klumpfotat och slår sönder sina fina hovar i hagen så jag köpte sko-boots från Hööks men passformen är dessvärre urusel på min häst så nu söker jag tips på alla möjliga modeller ni kan rekommendera eller hitta. Även butik/webbshop där de går att köpa. Tack på förhand!

(vill inte höra "du borde sko din häst istället" eller "prata med någon annan som kan", det är inte vad jag frågar efter. Jag har koll på läget.)

Annons:
[exotic]
5/19/16, 11:18 AM
#1

Easy boot

Urhasten
5/20/16, 2:53 PM
#3

http://www.eqfu.no/ ska vara jättepopulärt bland flera av hästägare och hästarna själva förstås. Jag har aldrig testat någon boots dock eftersom mina hästars hovar är för små för det mesta och inte är i behov. 

Bland annat Elfstrands.se ska vara nöjda med Equi Fusion 🙂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

axa
5/26/16, 11:03 PM
#5

Tack för alla tips! Blir nog Equine Fusion, men modell blir svårt att välja. Alla verkar så håra och stela utom Ultra. Men Ultra har sämre hållbarhet. Svårt val.. 

Vad skulle / har ni valt? Är dem 'jättestela'? Dem får inte slå upp baktill då Hööks gjorde det vilket såklart skapar obehag och i slutändan skav. Ultra verkade så bra eftersom man spänner åt och materialet kan forma sig till benet och hoven. Någon som vet hur bra hållbarheten är?

Urhasten
5/27/16, 7:13 AM
#6

#5 Jag ska själv köpa Eq Fu All Terrain, för som du ser har den samma inspänning som Ultra 🙂

Skaver dem trots bra passform så finns det sockor som man kan ha på hoven upp mot benet. En del köper de anpassade som finns på marknaden, annars vet jag en del som bara kör på ena ullsockor hemifrån.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
axa
5/27/16, 7:21 AM
#7

#6 Okej, nej spännena och materialen är helt olika på modellerna? 

Ugh.. Han kan inte gå i sjukhage ända tills midsommar, men samtidigt inte slå upp hovarna så som han gör nu. Behövde sätta honom i sjukhage idag då han slagit upp lite på alla hovar igår och det måste ju såklart raspas och finas till, blir ju inget kvar av hovarna. Känner mig så dum mot honom….

Urhasten
5/27/16, 7:42 AM
#8

#7 Jag har blandat ihop det - det är All Terrain och Ultimate som har lika spännen. 

Jag förstår att du får dåligt samvete för det kan inte kännas bra att hovarna "frasar sönder". Har du vetskap om varför dem är så sköra?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

axa
5/27/16, 9:48 AM
#9

#8 Han går i stenig hage, är unghäst och går med annan unghäst. Såklart ska de busa och springa runt bland stenarna och inte de plana ytorna. Dessutom var det väldigt blött igår så de var fuktiga också. Han har mycket bra hovkvalitet för övrigt, och vi har fått höra det från hovslagare och olika erfarna hästägare, barfota som inte. Han har gått på lösdrift tidigare utan problem, men hagen var mycket mycket större och nästintill helt plan. Så felet ligger i hagen han står i och inte i hans hovar. Hagkompisen är barfota också och samma sak händer med honom.  Så något måste göras nu innan midsommar då han får gå på bete i plan hage då men inte nu. Känns inte som att jag 'låter honom vara häst'. Men i alla fall, jag förstod det när jag kollade på Ultimate. All terrain är nog bättre ifall han ska ha dem i hagen och när vi rider ut, men slits de fort känns det som ett dyrt alternativ även om riktig skoning inte kommer vara ett.

Urhasten
5/27/16, 4:17 PM
#10

#8 Det låter som en drömhage. Riktigt starka hovar klarar av alla underlag och går inte sönder för att vistas på sten/grus. Då går det alltid att ha bättre kvalité. Mina hästar far och flänger på alla typer av underlag utan att gå sönder. För mig låter det mest logiskt att se över verkning eller kosten som ju direkt påverkar vilken kvalité hornet som växer ut ska få.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gronstedt
5/27/16, 5:24 PM
#11

Jag säger som #10, det låter som en utmärkt hage för hovar och leder, och om hovarna inte trivs där, är det inte hagen det är fel på.

Men eventuella kostlösningar är långsiktiga och du har ju ett akut läge för hovarna just nu. En sak du bör tänka på är att risken är större att boots åker av och försvinner i hagar än när man rider, och det kan bli dyrt i längden om du inte hittar dem. Det finns ofta begagnade boots att få tag i, vet du storlek du behöver kan det vara en bra idé. 

Jag har använt Easy Boots Epic och Easy Boots Glove Back Country på en häst som alltid gått barfota men behöver skydd ibland för att inte bli ömfotad när det blir mycket på grovt grus. Båda har fungerat utmärkt, men jag har bara använt dem vid ridning. Easy Boots Epic knäpps även ovanför hoven, jag skulle inte använda sådana i hagen eftersom de kan bli hängande runt kotan och utgöra en snubblingsrisk om hästen trampar loss den från hoven. Båda sorterna har använts ett antal mil utan att det syns mer än lite repor på undersidan, så de håller bra. De är dock lite halare än nakna hovar på rötter och stenar, vilket kan vara värt att komma ihåg.

En sak som kan vara värd att prova är att försiktigt runda hovkanten med en rasp, det minskar risken att hovväggarna flisas upp. Kolla fötterna varje dag och runda till eventuella flisade ställen. Fast det är förstås viktigt att inte ta för mycket, fötterna ska ju inte bli mindre och mindre, och de får inte ändra form för mycket 🙂.

Upp till toppen
Annons: