Annons:
Etikettövrigt
Läst 857 ggr
TovaochPoppan
2016-05-17 22:38

Ryttar och hästproblem

Hej! Jag har en typ fråga/problem, jag skulle börja rida en häst som nu ska börja ridas av en annan person tyvärr. Jag har en liten C-ponny som jag växt ur men varken vill eller kan sälja då hon har fång. Jag vill ju ut och träna och tävla, för jag rider nästan bara i skogen nu förtiden. Ridskolan som jag rider på tar snart sommar lov och då har jag ingen chans att få tävla någon av deras hästar. Min familj har inte ekonomin för en foderhäst och stallet där jag har min ponny är fullt så kan inte skaffa någon sommarponny. Jättekrånglig fråga men hur skulle ni göra i en sådan här situation?;) kan tillägga att jag bor på vischan och det inte finns några stall i närheten. Tack på förhand!

Mons Lollipop❤️ The one and only

Annons:
Urhasten
2016-05-18 11:59
#1

Du får rannsaka för dig själv - vad vill du?

Antingen finner du dig med din hästpolare som du har eller så gör du det inte. Hade jag varit dig hade jag stannat med din nuvarande hästvän. Speciellt om möjligheten att tävla finns efter sommaren. 

Sommaren är kanske en tid för dig att utforska olika sätt att aktivera och göra annat ihop under tiden du längtar tills tävlingsbanorna?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[RC1393]
2016-05-18 16:51
#2

Att du vuxit ur din ponny är inget hinder för att börja med körning. Det är riktigt roligt för både häst och ryttare och tävlingarna ser nästan ut som fälttävlan fast med vagn. Man tävlar i dressyr, precision (typ köra mellan koner) och maraton (liknande precision fast i skogen med diverse hinder av olika slag). Där spelar hästens storlek nästan ingen roll så du kan tävla med din nuvarande ponny utan problem. 

Det är dyrt med körning, men håller man ögonen öppna kan man komma över en riktig bröstsele (alltså med lös brösta och silettdäckel) för helt ok pris, likaså vagn, men de kan man ofta behöva montera svängel på.

TovaochPoppan
2016-05-18 20:28
#3

#1 tack:) #2 jag körde faktiskt henne med rockard förut men jag klantade till det första gången som jag körde henne själv efter en skogsväg och jag tog inte ut svängen tillräckligt mycket så vagnhjulet stötte i en metall stolpe och hon fick panik och började skena så att vagnen välte och jag flög ur. Och jag vet inte om jag vågar fast det är jättekul att köra!:(

Mons Lollipop❤️ The one and only

[RC1393]
2016-05-18 22:42
#4

#3 Ajdå, vad tråkigt! Be någon/några att hjälpa dig och så börjar ni om från noll, med att tömköra och därefter dra bara skaklar när ni känner er redo. Medhjälparna kan då lyfta upp skaklarna om hon blir rädd för dem. Fick det tipset av en körtränare efter att mitt sto blev skrämt, hon drar vagn nu utan problem igen🙂

Upp till toppen
Annons: