Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1821 ggr
zemlathebunny
5/12/16, 8:54 PM

Häst som lägger sig i bettet.

Min medryttarhäst tar väldigt mycket stöd av bettet i traven. Det gör att jag inte kan hålla henne lika bra och då ökar hon farten. När hon lägger sig i bettet så måste jag länga tyglarna för att det blir så tungt. Då när hon väl har slutat ta stöd av bettet så har jag jättelånga tyglar och då blir det svårt att få stopp på henne. Jag kanske ska nämna att det är en f.d varmblods travare. Just nu har jag martingal på henne. Tror ni martingalen gör att hon lägger sig mer i bettet? Vad ska jag göra i denna situation? Tar jag i henne hårdare för att försöka hålla upp henne så blir hon sur och bockar. Behöver förslag på lösningar! 

Tack på förhand!

Annons:
Majken!
5/13/16, 8:46 AM
#1

Övergångar, övergångar, övergångar.

TovaochPoppan
5/13/16, 8:56 AM
#2

Säger som #1 jag rider en häst som är exakt likadan. Min tränare tipsade om att om hon tar tygeln och tar allt i sin takt så ska jag få ner henne i skritt och låta henne gå tills hon är lugn och sen fatta trav igen och om hon tynger ner huvudet och lägger sig på bettet så saktar jag av igenn osv:)

Mons Lollipop❤️ The one and only

Urhasten
5/13/16, 9:11 AM
#3

Varför har du martingal? Om du är beredd att prova utan den så känns den inte nödvändig. Speciellt inte om hästen dra sig nedåt och inte uppåt.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[RC1393]
5/13/16, 12:22 PM
#4

Bromsen sitter i sätet, går hon för fort sitter du till och gör en förhållning i sätet. Hänger sig hästen i handen länger du tygeln och söker en ny kontakt med hästen. 

Sen håller jag med övriga, träna övergångar. Räcker gott med övergångar inom gångarten (öka-dämpa skritten t.ex.) innan du, när du känner att du har kontroll, gör övergångar mellan gångarter. Då får du utrymme att både träna på att bromsa och gasa med sätet under kontrollerade former, samt att du får chansen att i lugn och ro hitta kontakten med din häst i tygeln.

zemlathebunny
5/13/16, 12:33 PM
#5

Jag har martingal för att ibland när jag stannar henne så kör hon upp huvudet och vägrar stanna.. #3

Gronstedt
5/13/16, 12:47 PM
#6

Låt henne framför allt inte trava på med längre och längre tyglar, hängande på bogarna medan du bär hennes huvud så att hon kan komma ännu mer i framvikt. Så fort hon lägger sig på det minsta så minska eller sakta av.

När hon hänger sig på, ge efter så det inte finns något att hänga i och gör sedan omedelbart en kraftig balansering och ge efter minst lika mycket igen. Om hon inte balanserar sig i  traven, gå ned till skritt eller halt eller ännu längre. Ta så kraftiga förhållningar som krävs, men ta inte längre än max. 1 sekund och ge sedan efter MINST lika mycket. Upprepa tills det funkar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: