Annons:
Etikettridning
Läst 1129 ggr
powerade
5/10/16, 12:38 PM

Barbacka ridning

Är så att vi hat just nu ingen ok sadel att använda på min halvfoderhäst.. Hur der ni på att rida barbacka? Kommer jag förstöra hans rygg tillslut? Har relativt bra balans så rider barbacka utan problem i alla gångarter på honom men han är väldigt skumpig i traven

Annons:
zemlathebunny
5/10/16, 1:10 PM
#1

va? har jag missat nåt? förstör man hästens rygg av att rida barbacka?😐😢

Gronstedt
5/10/16, 2:08 PM
#2

TS, om hästen inte är så avspänd att den "släpper ned" dig i sin rygg, så är det bättre att undvika den gångarten om du inte har stigbyglar - överdrivet skumpande gör hästen mer spänd vilket hindrar den från att gå i en bra form och ökar risken för belastningsskador. Men bortsett från det är det alla dagar bättre att rida barbacka än att rida i en dålig sadel.

Sedan kan du ju göra annat också, som köra/tömköra och lösarbeta.

powerade
5/10/16, 2:33 PM
#3

#1 om man rider mycket barbacka har jag måst man kan riskera ryggen? Men jag vet inte:o #2 kan inte gå från skrift till galopp på en gång? Han kommer ju typ sträcka sig:o Har typ aldrig kört eller tömkört eller nått sånt så vill inte bara börja med nått jag inte brukar göra, men det kommer:)

Gronstedt
5/10/16, 2:47 PM
#4

#3: Hästar kan utan problem gå från skritt till galopp och från galopp till skritt utan att trava mellan. Det är bara frågan om att de ska lära sig göra det för hjälper och vara tillräckligt starka för att göra det under ryttare.

Det är inte hela världen om ni travar några steg, även om det skumpar, men trava inte omkring längre stunder om han inte är avspänd.

powerade
5/10/16, 3:19 PM
#5

Tack för svar:D

sosom11
5/10/16, 7:14 PM
#6

Om det är mycket skumpande eller om du vill känna dig tryggare vid uteritter så införskaffa en barbackapad., utan stigbyglar då. Använder aldrig vanlig sadel utan endast pad på min häst. Funkar väldigt bra! Jag köpte min från taur.se

EW

Annons:
powerade
5/10/16, 11:00 PM
#7

Känner mig 100% trygg, men ägarna är knäpp och typ bryr sig inte att köpa utrustning. Vill inte köpa sadel själv heller sen blir han utan omjag slutar xD Ska kika på detdär:)^

Lindorm
5/11/16, 8:35 AM
#8

Du kan sy egen pad också eller använda ett riktigt tjockt och paddat schabrak. 

Många övergångar är bra och stärker. Skritt-trav ett par steg-skritt. Sedan handlar det faktiskt väldigt ofta om ens egen följsamhet i sitsen huruvida hästen känner att den vågar bära en eller om den försöker komma undan genom att sänka ryggen. 

Variation tror jag är det bästa. Tror inte det är bra att bara gå barbacka, gå med pad eller med en sadel. Precis som med huvudlag och bett :)

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

powerade
5/11/16, 10:14 AM
#9

Vi jobbar jag att teer mycket me övergångar varje gång , annars travar han på som en galning( gammal travare) Har honom 3 eller 4 dagar i veckan, då inte jag har honom lär han ridas med världens sämsta sadel som låser hans rörelser.

Upp till toppen
Annons: