Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1235 ggr
rudyC
2016-05-09 21:37

parasoll eller ?

säkert inte den enda här som har hage utan skydd …

det är så att jag har nyss inakorderat hästen på ett jätte fint ställe men det är så att dom har typ rasthagar som ser mer ut som en oskött paddock

och dom har inte skydd …alls

och när solen ligger på så blir det ju så katastrofalt varmt

när jag hade eget stall och inget skydd så tog jag in min flock mellan kl 10-17
när det var som varmast och släppte ut dom sedan över natten

nu har och inget eget stall och har heller inte tiden att åka 35 gånger för att släppa in och ut henne

nu till frågan … hur hade ni gjort ?
och jag skulle vilja förebygga att hon får soleksem eller solbränna

täcke känns lite sådär då all bitskit hamnar ju under täcket

som sakt parasoll eller ? fast med högre pinne eller andra förslag

tror inte jag får bygga nått där

Annons:
Lizelda
2016-05-09 21:40
#1

Finns ju vindskydd som man egentligen bara ställer upp, ser ut som en gigantisk, halv tunna i plåt. Kostar nog en del men det kan säkert vara fler som vill vara med och betala.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

rudyC
2016-05-09 21:43
#2

alla hästar går i separata "hagar" och det du tänker på är förstora mått…

kanske ett bil tält? eller blir det för varmt?

Lizelda
2016-05-09 21:52
#3

Aha, det vanliga är ju att de går uppdelade i några hagar i små flockar. Aldrig hört talas om biltält men så länge det är öppet också och inte har någonstans där solen lyser igenom så svalkar skuggan lite, fast det är varmt i tältet också

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[nevamisse]
2016-05-10 00:02
#4

Jag tror att ett biltält av något slag blir för varmt om solen steker på, men jag vet inte.

Jag skulle åkt och tagit in och ut hästen tills jag fick tillgång till en bättre hage eller byter stall. Skulle aldrig ställa våra hästar i en hage där det inte ens finns ett träd som skuggar.

Urhasten
2016-05-10 08:08
#5

Hur prioriterade du när du bytte till det här stallet?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

rudyC
2016-05-11 07:02
#6

köpte hästen nyss och det var det bästa stall jag hittade det var över 6 år sedan jag hade "eget"stall

frågan var inte hur dålig och egoistisk människa jag var utan vad ni har för förslag på hur man kan lösa problemet…

Annons:
Urhasten
2016-05-11 07:43
#7

#6 Jag svarade aldrig på en sådan dum fråga. Jag bara ville kolla med dig hur du hade tänkt, det är väl schysstare än att döma direkt?

Hur som helst låter det som att du kommer behöva byta stall. Ett parasoll kommer inte hjälpa och det känns livsfarligt att ha i närheten av hästarna. Det kanske skuggar, men det hjälper inte mycket från hettan eller insekter. Det finns också en anledning till varför man tar fram/bort parasoll i olika väder som dem är för klena för. Nä, säkerhet bör finnas i första rummet.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[nevamisse]
2016-05-11 09:07
#8

#6 Jag tyckte jag gav förslag på lösningar utan att vara otrevlig. Oavsett om det inte fanns något stall med bättre hagar just nu så är man som ägare skyldig att ta hand om hästen på bästa sätt och det är ju inget alternativ att ha hästen i en sån hage i värmen.

rudyC
2016-05-11 13:05
#9

från ena sidan så är det ju skönt att höra att det inte bara är jag som är tveksam till sån hållning men ALLA ställen jag tittat på runt här som är nått att ha och även dom som inte var det hade "padockar"utan skydd… detta ställe var det som hade bäst stall och människor OCH villiga att ta in mig och mitt kallblod samt att hagarna är torra och fina även om det skulle regna då jag inte vill att min tös ska stå i lera upp till knäna

vinden är min mor
2016-05-12 10:07
#10

Bra att du ifrågasätter att ha hästarna ute utan skydd  rudi C!👍

Hoppas du kan få de andra hästägarna att ta till sig dina funderingar.😎

Tror du att du kan få tillåtelse att bygga ett litet vindskydd i din hage?

Annars så finns detmånga mindre stall nu för tiden som erbjuder en naturligare hästhållning med skogs hagar och vindskydd med nuför tiden.

hoppas allt ordnar sig för dig och pållen!🌺

☀️Mörker är bara brist på ljus

rudyC
2016-05-13 13:20
#11

pratade med en om att vi kanske kunde ha våra hästar ihop i en större paddock och lägga ihop pengar för ett stadigare "partytält" eller vad dom nu heter … dom är väl 4*4 meter och har sidor du kan öppna och stänga bäst du vill  =)

alla hästar ska ut på bete om ca en vecka och det var stort och hade skydd och bäckar

så vi får se vad vi hittar på efter det =)

Urhasten
2016-05-13 15:35
#12

#11 Det låter som att ni har en vecka på er. Förstår att ni inte vill spendera feta pengar på en quick-fix-lösning. Däremot är jag tveksam om ens ett partytält kan vara tillräckligt stabil för hästar. En skrubb mot en stolpe och det är förmodligen kört 😐 Vill inte vara den som är den, men låter inte som någon vidare idé. Och har inga bättre planer på lager heller, tyvärr.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

rudyC
2016-05-13 16:52
#13

ja fast nu är du ju den som är den … vill ha hjälp men en lösning inte hjäöp med att byta stall eller hagar eller bygga nått nytt… skulle vilja ha nån som tänker utanför lådan inte inrotad på hur det alltid har varit …

jag kan inte göra stora och kostsamma projekt då det inte är min gård eller mark … det är därför jag måste se mig om efter andra alternativ

Annons:
Urhasten
2016-05-13 17:40
#14

#13 Det känns så tråkigt att jag är den som är den… Jag brukar vara ganska positiv, men ja… Har du kollat in vädret? Det kanske inte är gassande sol kommande vecka och då kanske det är bättre att ni sparar ihop pengarna för att bygga en mindre ligghall, eller i alla fall 2-3 väggar och tak?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[nevamisse]
2016-05-13 23:17
#15

Partytält skulle jag inte ha som ligghall eller vindskydd. Det blir varmt om det är sol och är ostabilt för hästar. Det finns ju "containerliknande" vindskydd för häst (eller sånt som #1 nämner), men det kanske blir dyrt. https://www.kellfri.se/djur/hast/vindskydd

Jag ser inga andra alternativ än att byta stall/hage, bygga sig ett vindskydd, ställa dit något tak/containerliknande vindskydd eller låta det vara som det är och åka och ta in och ut hästen de varmaste timmarna.

Jag förstår att det är svårt att hitta på något som passar både hästen och plånboken, men det handlar inte om att inte kunna tänka utanför ramarna, det handlar om att ta hand om sin häst och måste ju vara säkert för hästarna i första hand och det blir det ju inte med ett parasoll eller ett partytält.

Lindorm
2016-05-14 09:41
#16

Håller med de ovanstående. Partytält är inte säkert. Oavsett om det är plast eller metallstolpar så är de så pass tunna att de kan gå  av/brytas om hästarna kliar sig på dem vilket kan leda till fula skador.

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

Zadeira
2016-05-14 11:18
#17

Jag tänker att om det är en vecka till det gäller så hade jag låtit det vara som det är nu och kollat vädret, samt faktiskt åkt fram och tillbaka och släppt ut och in hästen om vädret kräver det. Just en vecka känns det möjligt eftersom det är en väldigt tillfällig lösning. Kanske kan du och någon annan gå ihop och hjälpas åt med insläpp och uttag så ni inte behöver åka dit alla gångerna. 

Sedan kan ni istället lugnt medan hästarna går på bete leta efter en hållbar lösning, kanske gå ihop flera och se vad det finns för alternativ till efter betet. Partytält kan vara rent av farliga att ha i hästhagar, så himla mycket kan gå fel med dem. De är ostabila som tusen, de skulle aldrig stå emot en häst som ville klia sig mot pinnarna, blåser det så finns risk att det lägger sig eller taker lossnar osv. För att få ett partytält som eventuellt hade fungerat  får man lägga flera tusen, och då kan man lika gärna bygga ett riktigt tak istället för det är lika billigt och säkrare.

rudyC
2016-05-14 13:29
#18

#14

lugnt vi ska nog komma överens om nått annat =)

Upp till toppen
Annons: