Annons:
Etikettavel
Läst 1415 ggr
fannybanny97
5/9/16, 7:34 AM

Köpa fin dressyr häst med delvis okänd stam?

Jakten på min nästa storhäst fortsätter och igår fick jag provrida en helt fantastisk häst. Den har ägts av tjejen som rider den sen den var 5 och är 10 idag. Hon köpte den av försäljnings stallet hon varit beridare på i snart 7 år. Försäljning stallet köpte henne från Danmark, men hon är född i Holland. Hon har själv arbetat i Tyskland i ett år där stot var med henne på arbetsplatsen.

Det är alltså ett sto på 10 år som går 110 hoppning och MSVC dressyr. En av de absolut välridnaa hästarna jag någonsin suttit på. Så otroligt känslig och lyhörd på ett bra sätt, helt fantastisk i hanteringen. Både red dressyr och hoppade. Hoppade allt jag styrde på och hade väldigt lätt för att samla sig samt lyhörd för hjälperna. Det är helt enkelt en komplett häst, men det finns ett problem. Hon ha rokänd stam förutom pappan och hans pappas led. Farmor, mormor och morfar etc är okänt. Hästen är jätte fin extriört, rör sig i tre fina gångarter, men det som utmärker henne framförallt är hur extremt snäll och lugn hon är i alla lägen och hur välutbildad hon är.

Tanken är att jag skall kunna avla på stot i framtiden, men i och med stamtavlan blir jag ju givetvis enormt skeptisk. Eftersom stamtavlan är icke full så drar det ner priset på henne markant mot vad hon egentligen är värd. 

Pris: 150,000:-

I förrigår tittade jag på ett hoppsto med jätte fina gångarter dock något ostabil i munnen som är 9 år gammal. Hoppar 110-120 med väldigt många vinster och var precis som andra stot, extremt snäll i alla lägen. Hoppade allt jag styrde på. Dock är hon inte speciellt utbildad i dressyren, typ LB, men hon har full stamtavla e. Saint Amour och mamman har lämnat flertalet framgångsrika tävlingshästar. 

Pris:100,000:-

Min fråga är, vilket sto hade ni valt?

Annons:
Torparmor
5/9/16, 7:44 AM
#1

Den dyrare


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Lizelda
5/9/16, 8:26 AM
#2

Helt klart den dyrare. Om man letar lite så går det ofta att få reda på stammen, fast den inte står med i stamtavlan så ja, den dyrare utan tvekan.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Vixxen
5/9/16, 8:48 AM
#3

Den häst du trivs bäst med ska du välja!

[nevamisse]
5/9/16, 10:47 AM
#4

Den dyra om det är som ridhäst, men till avel hade jag letat vidare efter en häst med full stam.

Linnea
5/9/16, 12:37 PM
#5

Jag tycker alltid det är intressant när man inte känner till mamman. Pappan är ju en annan sak liksom.. Får alltid känslan att man försöker dölja nåt. Var är hon reggad? Kan man reggae aktuell ras utan fullständig stam? Kanske aveln förbundet har fler uppgifter. Står det vem som är uppfödare? Har du inte tänkt avla så spelar det väl mindre roll egentligen. Då bör du ta den som känns bäst.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Nian97
5/9/16, 11:34 PM
#6

Den dyrare, utan tvekan!

Stam spelar ingen roll i tävlingssammanhang! Det fanns t.om. en häst i världscupen (visserligen hoppning då men…) som hade helt okänd stam! Detta var dock några år sedan nu…

Och angående att man vet pappan men inte mamman: Vid första anblick kan det ju verka konstigt, särskilt när pappan dessutom är helt 100% bekräftad. Däremot behöver det som sådant inte vara supermärkligt. Min häst t.ex., har helt okänd stam. Däremot så "vet" jag för min egen del vem pappan är, då det rent exteriört och geografiskt är så extremt uppenbart (hingsten, som är en hannoveranare, lämnar ett mycket specifikt utseende om avkomman blir skimmel, och stod dessutom ca. 2 mil från orten där min häst - som är skimmel, är född….).

Annons:
Gladflicka
5/10/16, 12:09 AM
#7

Vill du hålla på med avel hade jag fortsatt lera efter en häst med full samtala och som du trivs med. Tyvärr drar det ofta ner priset mycket när det saknas. Ska du avla längre fram endast för eget bruk spelar det förmodligen mindre roll.

Zadeira
5/10/16, 9:27 AM
#8

Du skrev att tanken du har är att avla på stoet i framtiden. Är det avel för egen del eller är det avel för att sälja? Som du skrev så minskar ju priset, och eventuellt efterfrågan, om du inte har full stam. Men om det inte spelar dig någon roll så verkar du ju ha hittat en fi häst som du trivdes med.

Den andra hästen verkar du inte lika sugen på. Det känns som en häst med mer jobb att lägga ner innan du har den där du vill. Det är ju nödvändigtvis inte fel, men det verkade ändå som att du trivdes bättre med den första hästen som redan hade allt (utom stammen).

Jag personligen hade valt den hästen jag trivdes bäst med, den som kändes mest rätt. Det verkar ju som att du trivdes bäst med den första hästen, så då hade jag valt den.

Upp till toppen
Annons: