Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 9234 ggr
examynia
5/4/16, 3:23 PM

trött å seg häst

jag är faktiskt lite ledsen nu.. min häst är så trött å seg.. han vill itne göra nånting.. vill itne va ute i skogen inte på banan ingen hoppning inte springa lös.. han vill bara stå ute å äta.. jag har uträknad foderstat pratat med 4 olika foderrådgivare.. testat att ge riktigt krutfoder.. ingenting hjälper..  men ingenting kan man göra.., jag vill itne behöva banka fram honom. vill ju at than ska tycka nåt är kul så han blir lite självgående framåt i alla gångarter.. ska man galoppera måsta man göra ny galoppskänkel varannat steg annars stannar han till halt typ.. han har fått massage flera gånger, kollat rygg å sadel.. tänder kollade. å han är ju itne trött på det sättet för om man har ridit så b lir han typ inte svettig eller andfådd så kondisen är juinte dålig heller..men han har ingen motivation till nånting alls.. så var han inte förut.. började kanske i november..å itne direkt så han gått för mycket heller tidigare..hoppning älskade han fäörut men nu vill han inte.. å de är inte uttjatat för vlle verkligen inte göra det för mycket så han skulle tröttna.. men de gjorde han ändå :'-( blir så ledsen av att se honom såhär..

nån som varit med om liknande?

har du nåt tips på vad som man kan göra för att kanske ta reda på vad felet är?

eller tips på övingar man kan testa för att göra honom piggare ?

Nånting?

Annons:
Lindorm
5/5/16, 8:58 AM
#1

Jag kanske är lite okonventionell, men jag skulle faktiskt låta honom vila ett tag, det kan göra underverk! Även hästar kan bli deprimerade och tappa lusten, då gäller det att hitta hans motivation. Tror absolut inte att du ska gå på honom eller driva fram honom i det här läget, snarare att du ska ta ett steg tillbaka och vänta in.

Ibland kan det hjälpa med omvänd psykologi. Dvs du sitter upp och sedan ska ni bara stå stilla. När han vill börja gå ber du honom stå stilla lite till och när han vill börja gå för tredje gången ber du honom vänta i tre sekunder och sedan säger du varsågod. 

Sedan tror jag på mycket beröm och uppmuntran så att han känner sig stolt och duktig.

Det kan också vara så att han har någon variant av infektion i kroppen (tänker erlichios eller liknande) svårt att säga över nätet. Kanske kan vara bra att ta ut veterinär och ta lite prover?

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

examynia
5/6/16, 10:13 AM
#2

han har ju vilat längre tid under vintern .. . omvänd psykologi kanske fungerar :P

beröm är jag duktig med faktiskt så de får han ofta =)

funderade på om de kan va nåt i blodet så att säga.. så bokade veterinär nästa vecka så ska vi ta prover å känna genom honom ordentligt..=)

Lindorm
5/6/16, 4:03 PM
#3

Prova!

Jag tror inte att man når resultat genom att hela tiden tjata på hästen, snarare tvärtom. Den måste vilja och man behöver hitta viljan framåt och motivera  :)

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

TovaochPoppan
5/6/16, 9:29 PM
#4

Jag vet precis vad du menar! Min ponny var exakt så där. Jag fick tipset att aktivera henne så mycket som möjligt, alltså snirkla runt träd och över stock och sten. Min ponny har blivit bra mycket piggare efter det! Sen kör jag mycket NH och frihetsdressyr vilket hon tycker är super kul! Och eftersom att du skrev att din häst gillar mat så kanske han blir glad när han gör rätt och får godis. :) lycka till!

Mons Lollipop❤️ The one and only

Linnea
5/8/16, 9:07 AM
#5

Omvänd psykologi fungerar. Min ponny hade väldigt dålig framåtbjudning innan men det har blivit otroligt mycket bättre. Han hade ett takten och var obalanserad i kroppen vilket inte jag eller dåvarande tränare fattade. Ny tränare föreslog långsam trav (så sakta det bara var möjligt) tills taktfelet var borta. Det tog flera månader men det hjälpte plus att hästen blev mycket piggare. Från den här söltraven så får man försiktigt öka tempo några steg här och där.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Urhasten
5/9/16, 9:58 AM
#6

En hint om att pälsfällningstider kan också vara väldigt påfrestande för vissa individer. Nu menar jag inte att det behöver vara detta, men kan bidra till olika beteenden. Jag hade väntat ut honom och gett honom tid. Umgås i hagen kan ge massor.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Tusen
5/9/16, 1:30 PM
#7

Jag hade också låtit honom vila. Suttit i hagen och umgåtts bara. Tänk dig själv om du är "deprimerad". Då är man inte särskilt pigg på att göra så mycket. Däremot vill man känna sig omtyckt. Man vill gärna få vara ifred från alla krav dessutom. 

Så jag håller med om att låta honom stå och att du bara umgås med honom i hagen, i stallet osv. Borsta, klia och dona lite med honom under en tid. 
Den dagen han glatt kommer emot dig i hagen, den dagen är han mogen för att börja träna igen.
Men han kan ju också vara sjuk och då är det ju inte heller så bra att träna honom. Det är bra att du tänker kontakta veterinären. Be honom ta blodprov. I mycket sällsynta fall kan hästen ha järnbrist vilket kan ge dessa symptom.

[AnimeV4]
5/9/16, 6:39 PM
#8

#7 Å andra sidan så är att ta det lugnt utan att hålla igång farligt för en depression. Om man gör annat så tänker man på annat istället, vilket leder till att man blir frisk snabbare. Det låter ju som om hästen fått vila länge redan. Fast visst kan han ju behöva vila ett tag till också, bara man inte fastnar där.

Hoppas i vilket fall som helst att det löser sig!

Tusen
5/9/16, 9:19 PM
#9

#8 Att ta det lugnt betyder inte att man ska överge någon och lämna den i sin ensamhet. Men kan göra mycket bara genom att finnas nära. Att vara djupt deprimerad betyder att man helt enkelt inte orkar göra något och att då tvingas göra något som någon annan tycker man ska göra är inte alls okej. Små, låga "krav" är det enda man kan förvänta sig. 

Är hästen djupt deprimerad kan det till en början vara en stor grej bara att gå ut i hagen.

Har han förlorat en hagkompis? Eller en  människa eller djur som betytt något för din häst? Hur uppför han sig mot sina hagkompisar?

[AnimeV4]
5/9/16, 10:30 PM
#10

#9 Det förstod jag också. Jag liksom du kan bara gissa oss till råd eftersom TS känner hästen bäst, så jag säger varken att det är rätt eller fel🙂

sosom11
5/10/16, 7:27 PM
#11

Har hästen en bra kompis i hagen? Hur gammal är hästen? 

Själv skulle jag börja träna hästen från marken, lite så lätta NH träningar, skrittrundor i skog och mark och mycket borstning och pyssel med hästen.

EW

examynia
8/13/16, 4:22 PM
#12

har inte kunat vara inne hr på ett tag men nu kan jag läsa det ni skrivit.. å jag har gjort en total utredning på hästen med veterinärer å massörer osv.. det visade sig at than hade riktigt grov selenbrist.. trots att jag gett honom selen hela vintern.. så har sen en månad tillbaka fått starkt selen utskrivet till honom å herregud vilken skillnad på häst..  han vill mer nu.. trots att paddocken är tråkig men de är den nog ndå för honom.. idag har vi hoppat lite å han har hållt igång galoppen i stortsett själv.. å även i skogennu tycker han att det är mycket roligare…  har även röntgat ryggen på honom å visade ingenting så nu har han gjort en rejäl hälsokontroll med böjprover å allt man kan tänka sig :D

Urhasten
8/13/16, 4:28 PM
#13

Eloge till dig som tar ett riktigt bra ansvar över hela hästen! 🙂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
examynia
8/13/16, 4:40 PM
#14

tack snälla. han är ju min prins å han fick må dåligt alldeles för länge innan vi kom fram till va de va för fel =( å de mår jag lite dåligt över.. men nu mår haniaf bättre å detta selenet ska han ha en stor skopa varannan vecka tills det är slut i hinken så de blir nästan i 2 år :O men är så glad att det verkar funka  å får han tile mer krut i fodret över lag nu så att han ska orka å så att han ska känna att de kan vara kul att bli riden igen =)

Soffatoffel
8/14/16, 5:50 PM
#15

Prova träna hästen från marken, kör lite omväxling och beröm med lite godis eller lite havre (t.ex) eftersom att han verkar tycka om mat. Hoppas det löser sig! :)

examynia
8/18/16, 7:44 PM
#16

#15 hehe de har jag gjort hela tiden de hjälper inte.. men som sagt nu har han fått diagnos å medicin så nu går han fram myket bättre å får havre nu så de funkar bättre å bättre

Upp till toppen
Annons: