Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1390 ggr
Nian97
5/3/16, 10:23 PM

Rambo Micklem Competition Bridle - Värt sitt pris?

Har tittat på detta omåttligt populära träns ett tag nu, men är lite osäker på om jag verkligen ska köpa det. Det jag främst oroar mig för är kvalitén över tid, samt storleken.
Storleken är väl den största anledningen till att jag velar. Har nämligen hört att de ska vara väldigt små i storlekarna. Och min kille har redan nu, i vanliga träns x-full…Kommer han ens få plats i x-full på Micklem då? Han har inte ett så himla brett huvud egentligen, lite grövre ganascher möjligen. Men framförallt är hans huvud väldigt långt, varför full ofta inte räcker. Hur små är de egentligen i storlekarna?

 Lädret känns ju bra när man "bara känner på det" i butik, men hur är det över tid? Jag är ingen puts-fanatiker, utan smörjer max 1 gång/vecka. Men är rädd att det ska bli fult redan efter något ½ år eller så med tanke på ovanstående behandling. (Att man måste smörja det oftare än 1 gång/vecka för att det ska hålla sig fint). Någon som vet, som haft sitt träns ett tag?

Annons:
[RC1393]
5/3/16, 10:57 PM
#1

Rent generellt ska läder inte smörjas så ofta, 3-4 ggr/år och vid behov (t.ex. vid regn) så samma borde gälla dessa träns. Däremot mår lädret bra av att tvättas med lädertvål, helst varje dag, men med handen på hjärtat, hur många gör egentligen det? 😃 

Jag har inte haft något micklem själv men känner en del som har. Deras träns är fortfarande snygga efter några års användning. Många har dessutom köpt sina begagnade och de är ändå snygga.

Maleficum
5/4/16, 5:16 PM
#2

Har inte själv men vi har en del hästar på ridskolan jag rider på som har dessa träns. Nu har dem väl inte haft dem i flera år men de ser väldigt fina ut och känns som det är bra kvalitet i dem. Det jag kan tänka mig är det som skulle hålla sämst är plastspännena man kan fästa i bettet.

Vet att utrustningen blir ordentligt smörjd när hästarna gått på sommarbete men däremellan är väl lite varierat, en del tvättar fort av tränsen med lädertvål efter ridpasset.

Tyvärr har jag ingen koll alls gällande storlek men det borde väl gå att fråga de butiker som säljer tränsen eller helt enkelt mäta?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

MoonysElin
5/5/16, 8:31 AM
#3

Jag kan väl ärligt säga att jag inte har jättehöga krav på utseendet på min utrustning, men jag har ett micklemträns som jag haft i, vad kan det bli, ca 3,5 år, som fortfarande är snyggt om jag putsar upp det. Jag är tyvärr lite dålig på att putsa generellt sett, så det får inte så mycket kärlek och kan därför se lite matt och tråkigt ut, men kvaliteten på lädret känns fortfarande bra och det håller sig mjukt trots dålig omsorg. Storleksmässigt, min häst har full i vanliga fall och har standard horse (motsvarande full) i micklem, och det fungerar bra. Dock är passform med detta träns lite krånglig och man kan få ändra en del innan det sitter bra, men det medföljer instruktioner på hur det görs. Möjligen lite mindre i storlek än ett vanligt träns, men det känns ganska marginellt.

Nian97
5/7/16, 4:21 PM
#4

Tack för alla åsikter! Tror nog att jag slår till på ett ändå :)
Hittad en ÅF som hade det i brunt i X-full, så det får bli en liten studentpresent till mig själv 😃

komkoma
5/10/16, 6:42 PM
#5

Jag putsar en gång i veckan/minst men torkar av efter varje användning. 
Mitt är jättefint och mjukt

Upp till toppen
Annons: