Annons:
Etikettbeteende
Läst 1530 ggr
Rafflan
2016-05-03 10:02

Ensam häst på sommarbete?

Alla hästarna i stallet går i en stor flock utom min, han kan inte gå i den flocken pga skaderisk så han går ensam i en stor hage parallellt dem andra hästarna, och det funkar jätte bra.

Men snart är det dags för betes släpp och att dem ska gå ute dygnet runt, vi har 2 sommarhagar bredvid varandra så dem kan fortsätta gå som nu.
Men kan man ens ha en häst ensam i hagen dygnet runt med andra hästar i hage bredvid när dem går på sommarbete? Tänkte att det måste ju går för många har ju hingstar ensamma och dem borde ju få gå på sommarbete?

vi har lediga stallplatser och hoppas snart det kommer en snäll häst som kan gå med min utan att riskera att skada honom, men tills dess får vi göra det bästa av situationen :)

Annons:
Caf_Roy
2016-05-03 10:34
#1

Så länge hagarna är sådana att han alltid kan se de andra hästarna är det lugnt. Vi hade en häst förut som alltid fick gå ensam eftersom han attackerade alla hästar vi försökte släppa ihop honom med, det gick jättebra även när dom gick ute dygnet runt i sommarhagarna.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[nevamisse]
2016-05-04 19:24
#2

Det är ok om de går i hagar bredvid varandra/kan se varann.

Såhär står det på jordbruksverkets hemsida:

"Din häst behöver social kontakt

Du ska se till att din häst får social kontakt. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.

Om din häst står avskilt i ett stall kan hästen visa tecken på att den behöver mer kontakt med andra hästar i stallet. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver. "

Rafflan
2016-05-05 03:07
#3

#2 Jag vet vad lagen säger, tänkte mest på hästens mående att står ensam ute i hagen dygnet runt, och undrade då lite hur tex hingstägare gör under sommaren, eller andra som haft sina hästar själva, och hur dem hästarna mått av det :)

Alla våra hagar är parallella med varandra, så inga problem att alltid ha honom i en hage bredvid dem andra, och nu när dem går i hage på dan och box på natten verkar han jätte nöjd att gå ensam, så känns som att om det enda vi ändrar är tar bort boxen och låter dem gå ute dygnet runt, borde det ju funka utan problem :)
Ibland har min häst och dem andra hästarna stått och kliat varandra över staket, nosat, osv så han får lite kontakt iaf :)

[nevamisse]
2016-05-05 09:47
#4

#2 Hur din häst mår av att gå ensam är det nog bara du som känner hästen som kan svara på. :)

Våran ena häst skulle absolut klara att vara ensam i en hage bredvid, medan en av de andra aldrig skulle klara det.

Upp till toppen
Annons: