Annons:
Etikettridning
Läst 1437 ggr
Tanami
2016-05-02 21:48

F.d Travare, hjälp!

Hejhej! Jag har nyligen blivit medryttare på en f.d travare som ägaren tycker jag kan träna i b.la. hoppning och allt vad som kommer där emellan. MEN! Saken är det att enligt ägaren och jag själv har känt av det tar hon väldigt mycket stöd av bettet och ökar gärna farten. Detta ska tydligen vara för att hon är f.d travare som ofta går med spända… ''tyglar''? Eller vad man nu kallar det när allt kopplat till en sulky osv. Jag försöker få bort denna vana genom att sitt djupt ner i sadeln när jag vill sakta av från t.ex. trav till skritt, ta i tyglarna och göra något av de ljud man kan göra för att få en häst att sakta av, vet inte vad det heter mer än att man ''ptrroar'' 😂 De gånger hon saktar av och gör det jag vill berömmer jag henne genom att släppa på tyglarna, klappa på henne och berömma med en positiv röst. Övar mycket övergångar från skritt till trav men vad mer kan man göra? Är det något man ska tänka på?  Ge gärna tips!

Själv har jag inte så mycket ridvana eftersom jag började rida för ca 2 år sedan. Först på ridskola och sedan privat.

http://carolinearman.weebly.com/

Annons:
taylor__lambert
2016-05-02 21:54
#1

Åh va kul, var själv medryttare till en f.d travare också, fy satan va han var svår för det var verkligen inpräntat i honom att bara trava trava trava, skit svårt att sitta kvar tyckte jag. Ändå hade jag då ridit i 5 år, ett år på en "oduglig" travare. Jag övade mycket på tempo växlingar och rida honom i form, ibland gick det, ibland hamnade jag på backen.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Valkyrija
2016-05-02 21:59
#2

Jag har ingen direkt aning om hur du ska göra för att träna bort det men travare ökar farten när man tar tag i tömmarna därför ska du inte göra halvhalter med en travare för då kommer det gå undan haha 😂Tänkte att det kanske kunde vara vettigt att berätta i alla fall så du vet men hur man tränar bort det har jag ingen aning om 😕

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Tanami
2016-05-02 22:04
#3

#1 Jo det är riktigt kul eftersom hon är så sjuuukt trevlig och just att man får lära henne lite själv. Ägaren ger en så ''fria tyglar'' som man kan säga 😉

#2 Vad menas egentligen med halvhalt? Är det när dom stannar av något steg och sedan fortsätter? Kan själv tänka mig att det går undan om det är så halvhalter är faktiskt 🤔

http://carolinearman.weebly.com/

Moalinn
2016-05-06 20:25
#4

Det jag gjorde när jag red en f.d travare var att rida volter och 8an. Allt för att få dem att tänka på något annat än full fart rakt fram. Kan vara svårt att hålla sig på en volt eller börja trava på en volt direkt, i början började jag trava på en långsida för att sen lägga en volt i hörnet. När jag red 8an gjorde jag väldigt mycket tempoväxlingar.

Så det är väl det tipset jag har, volter i alla dess storlekar. 🙂

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

rudyC
2016-05-07 07:37
#5

jag hade rekommenderat markövningar och att du lär om hästen på helt andra kommandon… jag hade en travare som var men i taket än på marken och smackade du högt på henne så fick hon panik

henne lärde jag om på bara röstkommandon

funkade perfekt

Gia91an
2016-05-07 11:29
#6

Jag har en 15-årig travare som jag kännt sen han var 5 år. Jag red in han som 14-åring och hade då inte särskillt mycket erfarenhet egentligen. Dåvarande ägaren tränade honom i trav och jag kompletterade med dressyr för annars kunde han inte prestera. Men det tog mig nästan TVÅ år att få honom att inte rusa. Nu äger jag honom själv sen ett år tillbaka och har haft en del fartproblem. Min travare är stor och het och tar du tag i tyglarna så travar eller galopperar han bara snabbare. Det som funkar på honom är att ha längre tyglar än vad som egentligen känns bra. Och sedan får man sakta ner honom mycket med rösten. Nästan så att man sitter och pratar med honom typ: Neeeejj du ska vara luuugn… bra där, hooooooeeee lugn Norton. Bra där!

Typ så hela tiden, det lyssnar han på. Sedan stanna honom med magen och sitsen för tyglarna är liksom inte ett alternativ. Sen dessutom är min jättestark med bett och vill väldigt gärna dra iväg när han har det. Har jag däremot ridrepgrimma så kopplar han nästan bort att han är travhäst för han förknippar liksom den med att ta det lugnt. Så jag försöker nu lära honom att endast ha den! :) 

Sen som andra skrivit är åttor, volter och serpentiner bra. Ska du hoppa och han blir het där så prova att trava mot hindret. Och om hon drar iväg med dig, stanna och backa några steg, skritta tills hon känns lugn och prova sedan igen med trav. 

Det är mina råd i allafall, det har funkat för mig och min häst.

Annons:
zemlathebunny
2016-05-08 12:33
#7

Det ända dåliga med volter är att när man har travat klart på volten och vänder ut rakt fram kan dom bli pigga eftersom att i trav brukar man göra voltstarter. Bara så du vet varför om hon blir pigg efter volten….🙂

Tusen
2016-05-09 13:38
#8

Ett mycket effektivt sätt att få bort detta med att han" ligger på" är att skritta - skritta och åter igen skritta. Vi har haft flera f.d. travare som vi praktiserat detta på.

Vi hade en gång en kallblodstravare som vi skrittade i ett helt år innan hon fick börja trava. Men hon var ganska stressad av sig i början. Andra f.d. travare har vi naturligtvis inte behövt skritta lika länge med men tre månader med enbart skritt är ingen konstighet.

Då travare är vana vid att ha ett visst motstånd i tömmarna under travträning och i löp, så stoppar man ingen travare genom att bara dra i tyglarna/tömmarna.

Halvhalter och upprepade små förhållningar är det enda som fungerar egentligen. Hästen bör heller inte gå i en högre gångart än att du med små medel får den att sakta av eller stanna. Går inte det att göra i t.ex. trav , ja då skrittar man. Funkar det dåligt i skritt, ja , då står man still och tar ett steg framåt i taget. Om man sedan sitter på ryggen eller inte är inte det viktigaste. Det gör man som man själv vill.

sosom11
2016-05-10 19:40
#9

Jag har en fd travare nu som gärna tar i bettet också. Det jag har gjort är mycket barbacka ridning i repgrimma. Lägg alltså inte fokus på att använda  tyglarna. Jag använder benen, sitsen rösten och magen för det. Använder bara korta tyglar (i vissa fall)  i hoppning och dressyr (på sidepull träns).  Värmer upp på helt lösa tyglar i alla 3 gångarter. Serpentinbågar och vålter styr jag med sitsen.  Annars använder jag också mycket halsring. Allt detta för att få bort springet med högt huvud och superkorta tyglar. Har nu också en mycket lyhörd och uppmärksam häst.

EW

Ericiis
2016-05-16 10:43
#10

Jag har en f.d travare och har haft honom i 3 år. När jag köpte honom var han knappt riden. Det jag började med var att ha någon som logerade honom medans jag red. Tränade honom också på galoppen i båda varven. Min häst drar också iväg när man använder tyglarna. Mitt tips är att rida med bettlöst. Funkar så himla bra för min. och gör många volter!!

Upp till toppen
Annons: