Annons:
Etikettridning
Läst 1860 ggr
[Klarajohansson]
4/30/16, 6:43 PM

Hästen i form

Hästens form är ett väldigt omdiskuterat ämne. Vilken form är rätt för hästen att gå i, vad är fel. Lång och låg, hög och kort. Bakom, framför och på lod.

Många brukar också fråga hur man "får hästen att gå i form" och jag tror inte att man kommer kunna utveckla något vara av att läsa hur man gör, och sedan nästa pass kunna få hästen att gå i form, jag tror på att man måste få den rätta känslan från en häst, så att man sedan kan överföra den andra gånger. 

Jag rider en gång i veckan, och vissa i min grupp vet nog inte, och bryr sig inte, om vad form är eller att få hästen att gå i form, det får man tycka vad man vill om, men jag själv tycker att det är ganska bra. Om man ser på det motsatta håller så är det folk som bryr sig mer om hästen böjer på nacken ä på att lära sig själv ridningens konster, vilket jag antar är det som är meningen då man går "på utbildning".

Sedan är det kanske bra att få hästen att gå i form för att vinna ännu mer på det, och utvecklas som ryttare, men att börja med det då man tror att det endast handlar om att hästen ska böja på nacken, det tycker jag är fel.

Så, skillnaden ser man ganska tydligt under dehär 45min ridpass. De som inte riktigt "bryr sig" om hur hästen går, tar mer till sig om vad läraren säger, tänker mer på sin egen ridning. Dock så kanske de inte alltid får den känslan som är bra, den känslan då "allt" sitter, utan det utspelar sig mer stelt, ekipaget är inte alltid ett ekipage utan ibland två helt olika individer, en häst och en människa. 

De som bryr sig om att få den lilla kröken på hästens nacke sitter med ögonen spända framför sadelns framvalv, för att se hur nacken ser ut. De låter hästarna skritta lungt på långa tyglar, men då uppvärmningen på korta tyglar börjar, värmer de även upp sina händer och fingrar. 

Dock så har jag sett att de inte sitter konstant och "gnager" utan de börjar först då hela uppvärmningsbiten är avklarad (förstaskritt-trav-galopp-biten) 

Då sitter de med hästar böjda inåt, gnager med inner skänkel och drar innerhanden mot sina lår. Alltid är det inte lika synligt, men i sina stunder ser det verkligen ut som den bilden man får upp. Visst, de flesta hästarna söker sig neråt, men det pga ev sågande hand. 

Man rider ju efter varandra, ofc, och då kan man se dessa ryttares armar gå bak och fram, den ena efter den andra, samtidigt som hälarna gnids mot hästens sidor. 

De drar upp och ner, sida till sida, och ger tusen signaler på en och samma gång ill hästen. "Gå fram, stanna, böj dig åt höger, böj dig åt vänster…" Det ser ut som att de sitter och "filar" hästen. 

Nu är det ju så att, jag är ingen expert, jag har inte ridit så länge, men jag antar att det är fel av läraren att då säga att det är rätt…

Sedan vet jag inte riktigt heller om det är rätt att göra så, om det, så att säga, är så man får hästen att gå i form, men jag tycker personligen att jag skulle vilja hitta ett annat sätt. 

Vad tycker ni om detta? Hur skulle ni svara på att man får hästarna i form? Vad är bäst utbildningsmässigt, se på sig själv eller ridskolehästen?

(Hoppas ni orkade läsa, skulle uppskattas!)

Annons:
Maleficum
4/30/16, 7:29 PM
#1

Jag har ridit på flera olika ridskolor och för flera olika ridlärare och man märker skillnader på vad som anses "korrekt" ridning (även om de flesta väl är utbildade på samma ställen?).

En av de bättre ridskolorna jag red på fick jag alltid beröm för att jag hade en så stilla och mjuk hand för "allt kommer komma på köpet" (korrekt form ska ju alltid komma bakifrån och i princip så ska man ju kunna rida hästen "i form" utan tyglar).

Sen kan ju en del saker bli lite svårare på en ridskolehäst som har många olika ryttare som ger många olika signaler och en bra ridskolehäst lär sig ju att "stänga av" men tyvärr så tror ju många att en krökt nacke betyder "på tygeln" och tyvärr så är det väl inte så ofta man faktiskt får lära sig vad som är korrekt samling och hur man faktiskt gör för att komma dit.

Sen, i min mening, är avslappning A och O! En avslappnad ryttare ger en avslappnad häst och en spänd ryttare (som sitter och sågar och gnager) ger en spänd häst (vi har en häst på min ridskola som är helt underbart ärlig när det kommer till detta, man behöver knappt göra något alls och kan ge minisignaler om man bara lyckas slappna av men så fort man råkar spänna bara en liten del av kroppen blir han rak som en planka och spänd som en fiolsträng).

Tycker denna video ger en ganska enkel och tydlig bild av vad samling egentligen innebär (och det är ju i princip vad halvhalter är till för). Det visar ju också lite att själva "formen" kommer av sig själv när man får uppmärksamheten.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Klarajohansson]
5/1/16, 7:55 AM
#2

#1 Ja, men precis! Vet inte om jag skrev det, men det ser ju inte alltid så avspänt ut när de sågat ner hästarna… Tack för ditt svar, det är precis så jag tycker, särskilt med det att många trir att krönt nacke är det som räknas, vilket vissa ridlärare tyvärr också ibland verkar inbilla sig.. Vad "kul" att höra att ni har en så himla ärlig, och härlig ;), häst! Önskar att vi hade det, men tyvärr så blir även de känsligare, och ärligare, hästarna lika behandlade av de som antar att de måste såga.

Lindorm
5/1/16, 8:01 AM
#3

Jag skulle vilja skilja på och försöka reda ut ett par begrepp här :)

För det första: I form.

En form är aldrig konstant och det finns ingen "mall" som passar till alla hästar alla dagar. Den "optimala" formen varierar från dag till dag, från häst till häst beroende på dagsform, kroppsbyggnad, utbildningsnivå och styrka. Dessutom ska man variera formen väldigt mycket under ridpassen för att inte orsaka spänningar/kramper och låsningar i hästens kropp. Form innebär inte alltid samling och en häst är inte samlad bara för att den arbetar med rygg och bakben. Vilket leder till det andra: Samling.

Vad är en samlad häst? Det finns väldigt många uppfattningar och tolkningar av det här idag. Många tror att hästen är samlad när den kan gå väldigt långsamt i en gångart, särskilt i galoppen verkar många ha den bilden. Andra anser att hästen är samlad när den arbetar med höjd rygg och aktiva bakben. En hästs samlingsgrad beror på hur mycket vikt den kan lägga på bakdelen, det har nog de flesta hört tror jag, och det stämmer. En samlad häst vinklar lederna  i bakdelen (helst alla ned från höftben till kota lika mycket) och det leder till ett lyft i höstens bröstben, manke och halskotpelare.  Eftersom hästen normalt är framtung och bär 60/40 på sin framdel är detta något som tar väldigt mycket tid och omsorg att skola fram. Anledningen till att man vill skola fram det är att bakbenens vinklar är mer lämpade att bära ryttarens vikt än frambenen som dels är helt raka och dels bara sitter fast med hjälp av muskler och senor. Kort förklarat :) Sedan kommer vi till ridbarheten: En häst som går på framdelen har en betydligt sämre ridbarhet. Den behöver längre tid på sig för att exempelvis stanna och svänga. (En galoppiruett är till exempel omöjlig att göra om hästen inte är samlad och bär sig hyfsat med bakdelen) Observera att hästen kan arbeta med rygg och bakben trots att den är på framdelen. 

På en ridskola är oftast huvudsyftet att lära eleverna rida varpå hästarnas form och utbildning ofta kommer i andra hand på lektionerna. Förståeligt eftersom ridläraren inte har möjlighet att under en begränsad tid med många hästar och många elever försöka guida alla, lära alla och samtidigt själv avläsa de individuella behoven av form som hästarna har. Med andra ord så blir det väldigt lätt så att hästarna och ryttarna ska försöka passa in i någon form av mall som ska pass alla.

Jag är helt enig med dig TS, att man inte kan beskriva hur man rider en häst i form över nätet eftersom man faktiskt måste se vilken form hästen behöver för att utvecklas först. Sedan måste man ha ridkänslan för att veta var man behöver påverka hästen för att den ska hitta dit. Många gånger är det också ryttarens sits som hindrar hästen från att gå i en hälsosam form eftersom ryttarens sits kan låsa ryggaktiviteten och helt enkelt göra det omöjligt för hästen att använda sin kropp på ett bra sätt. 

Jag håller också med i att man aldrig ska såga ned hästen i form. Gör man det söker sig inte hästen nedåt och framåt utan den knäpper av i nacken och söker sig bakåt för att komma undan obehaget i munnen. En häst som knäpper av i nacken får extremt biomekaniskt svårt att  arbeta med rygg och bakben.

Håller också med Maleficum om vikten med avslappning och framförallt en mjuk och givande hand!

De flesta hästar som skrittar i frihet och mår bra i kroppen har en fin bakbensaktivitet, ett bra ryggsving och en bra lång och låg  form. De har vikten på framdelen men de rör sig hälsosamt och är igenom i  hela kroppen. Mao När vi sedan vill samla hästen så vill vi gradvis (lite som en våg eller gungbräda) få  hästen att lägga mer vikt bak och mindre fram. Då måste vi alltså sänka bakdelen eller höja bogen. Problemet är om vi bara höjer bogen så kommer hästen att behöva gå på  bakbenen för att ta sig framåt medan om vi sänker bakdelen och därigenom höjer bogen så kommer hästen att kunna röra sig framåt i balans och med ökad bärighet bak. Om ni förstår vad jag menar med den liknelsen :P

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

[RC1393]
5/1/16, 5:41 PM
#4

Tycker Lindorm svarar så otroligt bra, har inget mer att tillägga!👍

Upp till toppen
Annons: