Annons:
Etikettridning
Läst 1009 ggr
kikärtan
4/28/16, 12:12 PM

fatta galopp

Hur fattar man galopp? Vi ska gallopera för första gången nästa vecka och skulle gärna vilja veta hur man gör, hur man sitter i sadeln och allt sånt där!  Vo kommer ju få veta det nästa lektion men skulle gärna vilja ha lite förkunkaper🙂

Jag har ridit i ett år och har varit rädd för att galoppera innan.

Tack på förhand!

Annons:
Hoseok
4/28/16, 12:20 PM
#1

Det ridskolehästar brukar vara vana vid är att man sitter stadigt i sadeln, inte lutar sig framåt (Vilket man gör naturligt eftersom man ska gå snabbare framåt) och sätter vänstra foten en bit längre fram än högra. 

Min medryttarhäst var inte lika lärd så hon fattade galopp bara genom att man tryckte lite med benen medan hon travade.

Sommarek
4/28/16, 12:26 PM
#2

Du ska inte vara rädd för att galoppera - det är mycket, mycket bekvämare och enklare än trav.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Wellcraft
4/28/16, 12:36 PM
#3

#1 Nja det beror på vilket varv man är i. Man kan inte säga vänster eller höger, utan det är bättre att använda ytter & inner.

--

Till TS;
Det finns lite olika vis beroende på hur långt man kommit i sin ridning, då du inte galopperat förr så finns det en enklare variant.
Det viktigaste är att du sitter ordentligt, luta dig något bakåt och var avslappnad.
Hästens galopp fattas ur ytter bakben, ytterskänkeln ska därför bak en liten, liten bit medan innerskänkeln bör vara kvar i sadelgjordsläget.
Håll inte emot hästen i fattningen men ge denne stöd, försök också att inte slängtrava in i galoppen utan fatta den gärna från en halvhalt.
Och glöm inte att slappna av :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hoseok
4/28/16, 1:33 PM
#4

#3 Jo det vet jag. Vet inte varför jag skrev specifikt vänster.

Wellcraft
4/28/16, 3:07 PM
#5

#4 Äsch , lätt hänt att blanda ihop ibland! 🙂

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Tanami
5/2/16, 6:54 PM
#6

Ridskole hästar är väll vanligast lärda så att de ska fatta galopp när man flyttar yttre benet lite bakåt. Lättast och mest bekvämast om man fattar från en något långsam trav. Var inte rädd för att fråga din lärare och var inte rädd för att grabba tag i manen om det behövs, det är inget fel med det . Även proffsryttare gör det :)

http://carolinearman.weebly.com/

Annons:
Zadeira
5/2/16, 7:16 PM
#7

När jag lärde mig fatta galopp så lärdes det ut att "innerskänkeln ska flyttas fram en bit och ytterskänkeln ska flyttas bak en bit." Egentligen ska inte innerskänkeln flyttas fram men vi fick lära oss så eftersom det annars är lätt att man tappar innerskänkeln annars som nybörjare. Innerskänkeln ska ligga tätt emot hästen och ge stöd. Ytterskänkeln flyttas bakåt ett par cm.

Det är viktigt att tänka på att inte heller sparka hästen in i galopp. Många nybörjare tror att om man är hård med skänkeln går hästen i galopp, men det är egentligen viktigare att sitta med rumpan tungt i sadeln, lätta lite i handen (utan att släppa kontakten) och mjukt, lugnt krama om med skänklarna i rätt läge.

Att också tänka på är att ha en lugn trav. Om hästen ökar traven så avbryt hellre och gör om det från början än att fortsätta driva den in i en hetsig galopp.

Upp till toppen
Annons: