Annons:
Etikettridning
Läst 2469 ggr
99Sofi
4/27/16, 8:22 PM

Skaffa första ponny

Hejsan! Jag och min mamma är väldigt sugna på att skaffa en ponny till mig så jag kan komma längre i ridsporten. Har just nu en halvfoderponny dom tyvärr kommer att säljas till sommaren och därför började vi fundera på egen ponny. Har somsagt aldrig haft en helt egen ponny förut och vill därför ha alla tips ni har till oss som ska skaffa en första häst! Är det någonting som många som skaffar första häst glömmer? Är det något superviktigt att tänka på innan man skaffar häst? Min mamma har inte fasta jobbtider så hon jobbar som tolk och vi har därför all tid i världen för hästen. Inget problem med ekonomin heller och har det inte svårt i skolan på något vis, så den delen är redan checkad. Däremot just dethär med att man kan glömma något viktigt eller så skulle jag gärna vilja ha lite svar på innan vi börjar leta! Vi vet av en bra stallplats där vi känner många personer samt ägarna så vi har hästkunnigt folk runtom oss. En annan viktig sak jag skulle vilja veta är vad man ska köpa in innan man skaffar häst. Om någon vänlig och lite uttråkad person orkar skriva en inköpslista så skulle det vara jättesnällt! Har redan skrivit en men vill vara helt säker på att jag inte glömt något. Med inköpslistan menar jag saker som utrustning, sjukvård, täcken, borstar, hinkar, höpåsar ja allt i den vägen! Ha en bra kväll! :)

Annons:
[nevamisse]
4/27/16, 11:26 PM
#1

Jag vet inte om det är något speciellt folk brukar glömma.

Du har säkert en del erfarenhet om du varit fodervärd, men läs på om skötsel, foder, sjukdomar mm. Var beredd på att en egen häst tar sina timmar, varje dag, året runt, oavsett om man är sjuk, trött, det regnar eller man har mycket att göra.

En del saker kanske följer med ponnyn vid köpet, annars behöver man ju det vanliga såsom grimma, grimskaft, ev något regntäcke, träns, utprovad sadel, borstar, hovkrats, foder- eller vattenhink, flugmössa/flugband, saltsten, "första hjälpen kit" med lindor, bandage, sårspray, kompresser mm. http://www.agria.se/hast/artiklar/skotsel-och-vard/forsta-hjalpen-i-stallet/

Kan vara bra att ha flugspray, helosan, jodopax, schampo, smörja till läder och lite sådant. Svampar, trasor eller gamla handdukar som kan användas till allt möjligt.
Gödselgrep om man inte har gemensamma i stallet.

Listan kan göras lång och en del saker får man köpa först när man vet vad det blir för ponny, så man vet storlekar osv.

[Allanboysen]
6/19/16, 12:50 PM
#2

Tycker du ska köpa en läromästare. Hur lång är du? vikt? Vad kan du i ridningen? Dina intressen i ridningen? (hoppning, dressyr, terräng etc.) Tycker ni ska ta med någon kunnig ni känner med ut när du provrider, som kollar så hästen är fräsch. (dvs inte halt osv.) och innan ni köper den ska den gå igenom på veterinär besiktningen. 

Saker som är bra att ha:

Regntäcke, vintertäcke, flugtäcke, stalltäcke, benskydd, transportskydd, lindor, (ifallatt hästen skadar sig.) Flugluva, grimma, grimskaft, borstar, sadel, träns, schabrak, svamp, sadelsåpa, schampo, hösäck, spann, liten spann som man lägger fodret hästen ska få, fodertunna, hästgodis, sporrar och spö, boots, rycktlåda, ländtäcke, flugspray, solkräm (om hästen har vit mule bränner den sig lätt.) listan kan göras lång. :)

Connie90
6/19/16, 3:48 PM
#3

# Fast sporrar och spön skulle jag nog inte köpa innan jag köpt hästen, inte alla som behöver/använder de :-)

[Allanboysen]
6/19/16, 8:25 PM
#4

#3 kan alltid vara bra att ha om man vill trimma någon dag. :)

Mygohr
6/19/16, 9:01 PM
#5

TS titta på lite olika typer av ponny innan du bestämmer dig gärna med möjlighet till foder först. En läromästare är nog att föredra framför en ungponny men det viktigaste är att ni trivs med varandra, både i ridning och från marken. #2 äger nog inte hälften av de sakerna fast jag har haft egen häst i över 20 år och har 3 hästar i eget stall idag😊

[nevamisse]
6/19/16, 11:36 PM
#6

#2 Spö och sporrar skulle jag inte rekommendera att köpa in för någon som ska skaffa sin första ponny. Bättre att lära sig rida ordentligt först.

Annons:
Urhasten
6/22/16, 6:54 AM
#7

Det går utmärkt att "trimma" vilken dag som helst, utan sporrar och spö.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Linnea
6/23/16, 7:27 PM
#8

Äger både sporrar och spö men de har inte använts på många år. Lär er rida istället.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Quirinia
6/23/16, 10:33 PM
#9

Prata med din/någon tränare

mikatherider
6/24/16, 11:22 AM
#10

Angående inköpslistan skulle jag nog säga att det mesta löser sig när hästen väl är på plats. Jag hade inte mycket när vi köpte vår häst. Vi hade ryktsaker och en grep ungefär.. Utrustning köpte vi med hästen och vi fick med ett regntäcke och ett innetäcke (som är kastade för länge sen). Sen köpte vi sakerna under tiden när vi insåg vad vi behövde. Nu har jag till exempel massa gaslindor och elastiska för att göra hovomslag efter ex antal sådana men det har ju inte alla för om man aldrig gör det behöver man det ju inte. Köpte salvor efter vad som behövdes och täcken när jag såg vilken passform hon behöver. Så jag skulle nog säga att man bygger upp vad man behöver när hästen står där, när du vet vad du faktiskt behöver!

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

[RC1393]
6/24/16, 11:50 AM
#11

Håller med #10, häst har alltid funnits på gården men jag samlar fortfarande på mig nya saker som jag inser att jag behöver. Har t.ex. en ridbana med väldigt löst underlag och insåg för några veckor sedan att ponnystackaren behöver boots för att inte trampa sig i det lösa underlaget. Bara till att springa och köpa. Har man ryktsaker, en spade, grimma, grimskaft och en hink klarar man sig långt till att börja med. 

I själva köpet tycker jag att det är viktigt, särskilt om det är sin första ponny, att ta med sig ett par "utomstående par ögon", någon som inte tillhör familjen och kan mycket om häst som kan komma med synpunkter kring köpet och hjälpa till att ställa de rätta frågorna till en hästförsäljare, så att köpet blir så bra som möjligt.

Urhasten
6/25/16, 12:35 AM
#12

Jag kör också på den stilen - mycket visar sig när hästen/hästarna är på plats. Har man ingen passande grimma fixar man det, sedan köper man sele, rockard, koner, hovskydd, tusen olika huvudlag, GoPRO kamera 😂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: