Annons:
Etikettövrigt
Läst 2270 ggr
Wellcraft
4/27/16, 12:14 PM

Sto, valack eller hingst?

Vad föredrar du och varför?

Jag älskar ston! Varit medryttare på det stoigaste stoet jag någonsin träffat i över ett år och det har varit mycket lärorikt minst sagt 🤪
Jag tycker att jag får en speciell relation med ston, eftersom de ofta är speciella och inte "släpper" in folk hur som helst. Samt att man sällan kan bossa utan måste samarbeta med hästen.
Stoet jag tog hand om var dessutom enmanshäst, men vilket jäkla relation vi hade när hon väl släppt in mig.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
rudyC
4/27/16, 1:42 PM
#1

ston här med! därimot om jag fick tillbaka min Atlas som var en frieser valp jag menar hingst så kunde sälja min själ för han bästa hästen jag har tagit hand om EVER!! annars är det ston som gäller

[RC1393]
4/27/16, 1:53 PM
#2

Ston här med. 

Stona jag haft att göra med har man  bjudit in till en uppgift och tar glatt emot utmaningen, till skillnad från valackerna som man får kommendera inledningsvis för att de ska göra något under ryttare. Inga problem att släppa stona till vem som helst heller av dem jag ägt, valackerna däremot har man fått vara kräsen med, så att ryttaren inte blir helt överkörd. Tvärtemot vad alla andra upplever tycks det! Jag har mest erfarenhet av gotlands- och ridskolevalacker, kanske märks? 😎

Hingstarna vi haft har bara varit unghästar så de har varit lite odrägliga därav. En av dem kastrerades dock som fyraåring och var världens ängel med rätt människa både som hingst och valack. Jag och lillsyrran körde nere på stora vägen (90-väg med tung trafik) med honom när jag var ca 8 år och ponnyn 4 år. Vi lekte på flaket och hade ingen som körde, väldigt "ansvarigt" men det var en snäll häst tack och lov, fast han var ett gotlandsruss. Under ryttare var han en tjurskalle oavsett vad.

Lindorm
4/27/16, 6:39 PM
#3

Hingstar och valacker helt klart. Sedan har jag visserligen inte haft vuxen hingst och varit aktivt ute på kurser och träningar än för mina är fortfarande rätt unga och gröna, så det kan ändra sig till bara valacker. Future will tell 😛. Hemma är det dock ingen skillnad på dem. Hingstarna är lika goa, keliga och snälla som valackerna. Jag kommer bäst överens med grabbar helt enkelt, har inget emot ston men skulle nog aldrig köpa ett själv 😃

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

mikatherider
4/28/16, 10:27 AM
#4

Sto helt klart! :) är en riktig stofantast jag.. Tycker om att de ofta är lite reserverade och svåra i humöret men blir så tillgivna när man väl vunnit deras förtroende. Men sen är ju alla individer, så om jag någon gång springer på en valack som är likadan skulle jag säkert tycka om den med trots att det inte är ett sto. Det är ju själva typen av häst jag gillar och den är, i alla fall enligt min erfarenhet, lättast att hitta hos ston så därför dras jag ju till dem :)

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

TovaochPoppan
4/28/16, 10:28 AM
#5

Jag har ett sto som jag tycker är brunstig hela tiden fast när hon väl blir brunstig på riktigt så kommer vi aldrig överens;) så får nog säga valack i det här fallet;) såg en rolig text fär några dagar sedan: en valack ber man. En hingst frågar man och ett sto måste man skicka en ansökan till i minst 3 exemplar ;) tyckte den var rolig. Men sen har det ju med individen att göra också:)

Mons Lollipop❤️ The one and only

Wellcraft
4/28/16, 5:13 PM
#6

Trodde inte alls att så många var stofantaster som jag!
Vad kul att se 🙂

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Maleficum
4/28/16, 7:38 PM
#7

Har nog alltid föredragit de lite mer egensinniga hondjuren oavsett art faktiskt men har alltid haft ett fåtal handjur jag fallit lite extra för i slutänden.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Urhasten
4/28/16, 8:33 PM
#8

Nu är jag sådan som går på individer, och det är väl kanske därför det blivit både ett sto och en hingst för min del. Men om jag ska ta det utanför mina ramar så förstår jag vad andra menar med "stoigt" respektive "hingstigt" beteende. 

När jag endast hade mitt sto tyckte jag inte att hon är vidare stoig, men därmed inte sagt att hon är utan värderingar och en stark vilja. Hon är väldigt kvinnlig på det sättet att hon är mycket mer relationsorienterad än min hingst. Hon är verkligen helt egensinnad och ärlig. Hon håller inte tyst om någonting, utan kör all in på känslan med en väldig inlevelse. Hon kan hålla med mig och älskar mig, men det finns ändå tusen saker att diskutera och varför se på saken ur en synvinkel när det går att se på så många fler olika sätt? Det är mitt sto på pricken.

Medan min hingst är superdriven, engagerad, villig och en sann glädjespridare genom allt. Han är öppen för precis allting och säger verkligen "Yes, Sir, let's do it, let's go!" till alla förslag, idéer, utmaningar och uppgifter. Han har faktiskt aldrig tvekat eller sagt ifrån för att det går för fort fram eller känns konstigt. Han är så himla självsäker och trygg, även om han är så otroligt ung och oerfaren. Han är praktisk, fysisk och atletisk, samtidigt ett riktig smart plugghäst. Så otroligt duktig på att koppla teori med praktik. 

Både mitt sto och hingst har alltså extrem inlevelse och känsla, men på helt olika nivåer och prestationsförmåga. De själva prioriterar helt enkelt olika saker här i livet och jag försöker vara bra på att förhålla mig så de båda ska må bra, vara sitt bästa jag och känna sig nöjda. Jag är helt hundra på att deras olika sätt sitter i individen, viss könsdrift finns möjligen, men den yttre miljön påverkar hur de olika personlighetsdragen bildar tendenser och egenskaper. Som sedan samspelar med både sig själv, med andra, som ekipage och i flocken också.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Wellcraft
4/28/16, 10:39 PM
#9

#7 Precis samma här. 
Förut var jag faktiskt förälskad i valacker, äsch jag älskar dem nu också.
Men efter att få lärt känna ett par ston (som verkligen varit just typiska ston) så är jag som fast, spec. efter jag haft stoet som jag skrev om i startinlägget.
Jag gillar lite svårflörtade djur (självklart kan valacker och hingstar vara det också, men jag tycks se det mer från ston av egen erfarenhet. Alla har olika erfarenhet :) )
där man får kämpa lite för relationen. För relationen har blivit, för mig, så jäkla stark i slutändan. Sen är det ju lite kul att ha djuret lite för sig själv, ska jag erkänna. 

Fast ändå tycker jag det är skönt att varva av med valacker ibland, är just nu medis på en ung valack och jag märker hur fort allting går.
De flesta valacker jag känt kan man bara göra det man tänkt göra utan problem.
Med stoet jag hade behövde det pratas, tittas, läsas av och ta det lugnt, så kontrast blev det ;) 

Nu letar jag egen häst och låter självklart inte könet avgöra, går bara efter individ. Men jag blir ju lite extra glad när jag hittar en annons med en passande individ som råkar vara sto 😃

#8 Jätteintressant inlägg. Förlåt för OT;
 Jag följer din blogg och blir jätte inspirerad av ditt sätt att se på hästar. Speciellt att du undviker dominans och sådant. Det var en jätte inspo när jag fick ta emot en hel del kritik för att jag inte satte mitt medissto på plats eller dominerade henne när hon var "dum".
Jag har tänkt om helt när det gäller hund, dominans & ledarskap och har helt börjat göra det hästar också numera.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Urhasten
4/29/16, 9:33 AM
#10

#9 Men vad roligt att höra! Åh, vad glad jag blir. Wow, vad häftigt du är. Tycker det är så starkt att utveckla sin mentala kapacitet från någonting som oftast är så djupt rotat. Det är starkt att orka stå fast vid sin känsla och åsikt när majoriteten av hästmänniskor man stöter på förespråkar dominans, ledarskap och våld.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

viktoria91
4/29/16, 10:50 AM
#11

Ston! Valacker och hingstar är inte lika roliga tycker jag.

Quirinia
4/29/16, 8:50 PM
#12

Valacker. Har iofs ingen erfarenhet gällande hingstar, men jag har aldrig fungerat med ston. Jag är för "bitchig" själv… skämt åsido ;) Men om man ska generalisera så gillar jag valacker mer, deras beteende osv

Sarah
4/30/16, 11:08 AM
#13

Ston, men nu har jag även en valack som är stoigare än de flesta ston. Med åldern har jag dock börjat längta efter lite mindre humör hos mina hästar. Nästa häst jag köper blir nog en häst med ett mer normalt valacktemprament.

Annons:
[Ninji]1
6/17/16, 9:31 AM
#14

Jag föredrar allihopa, även om jag har bråkat mer med ston än hingst eller valack :P
Vi har både hingstar, valack och ston på gården.

Connie90
6/17/16, 12:27 PM
#15

Ston helt klart, förtroendekampen e så häftig!

Vikan
6/17/16, 1:03 PM
#16

Ston, haha! Min medryttarponny är en valack, D-ponny och en riktig åsna ibland haha. Vi har en väldigt upp- och nervänd relation, ibland surar vi totalt på varandra och andra dagar är vi i princip bästa vänner. Vi båda är väldigt envisa och vill få vår vilja igenom, men vi brukar hålla ihop för det mesta och jag älskar honom trots allt.
 I samma stall har de också ett shettis sto, varit väldigt reserverad och "elak" och kunde både bitas och sparkas, men vi kom överens typ direkt och klickar riktigt bra.

[nevamisse]
6/17/16, 6:06 PM
#17

Föredrar valacker och ston som inte är besvärliga vid brunst.

[fin_kanin]
6/17/16, 7:17 PM
#18

Valacker helt klart! Visst ston kan vara trevliga, men det blir oftast bråk mellan mig och dem, hehe. Hingstar har jag inte umgåtts så mycket med, svårt att svara på:)

Tiktak697
6/18/16, 8:12 PM
#19

Hingst och valacker klart bäst på alla vis de hår åsikter men inte omöjligt . Däck gillar jag inga håglösa valpaket som bara lyder utan valacker med personlighet och gnista som hingstarna . Det ska finnas något att diskutera inte bara ja tack men en väluppfostrad hingst är de bästa man kan få tillitet kommunikationen och bandet man får . Dessa tråkiga ridskole typ valackerna är dock för mig som ston . Jag gillar utmaningar så jag tar mig Ann svåra hingstar och valacker för mig är ston väldigt tråkiga dem går lätt att sätta på plats men hingstar diskuterar och när du vunnit dess förtroende är dem helt fantastiska stor skillnad på sak och sak

Mvh Tiktak

RomDoll07
6/19/16, 10:00 AM
#20

Av alla hästar jag har fastnat lite extra för genom åren är antalet ston ytterst fåräknande, att kombinera min envishet och kvinnohumör med ett sto som också har lite humör är ingen vidare bra idé har jag konstaterat, det blir helt enkelt för mycket starka viljor som vill olika saker 😃

Jag föredrar dock inte heller valackar som är alltför slätstrukna. Min egna häst är en lite sent kastrerad valack som inte är särskilt hingstig i hanteringen men han har ändå lite hingstutstrålning (jag brukar kalla honom "halvhingst"), det passar mig väldigt bra tycker jag.

Annons:
[Allanboysen]
6/19/16, 12:02 PM
#21

Absolut hingstar och valacker. Har just nu en valack. Efter Quit Easy, Dawson, Ladykiller xx. Han gör inte mer än vad han behöver. :P 

Gillar hingstarnas temperament, gäller bara att övertala dem så. :)

Upp till toppen
Annons: