Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1222 ggr
rudyC
2016-04-24 13:34

täckes storlek

jag har en fråga … hur skulle ni göra

det är så att jag snart ska bli med häst och hon är en 2åring… till vinterna vill jag köpa ett täcke till henne … tror att hon kommer att landa på 155+cm

men ligger nu på ca 145 nu … frågan är köper jag ett täcke nu på 150 och hoppas att det håller och passar eller ska jag köpa ett som passar henne nu och sen köpa ett till då hon är färdigväxt?

Annons:
Lizelda
2016-04-24 16:18
#1

Köp ett begagnat nu och om du senare vill ha ett annat när hon är färdigväxt så kan du köpa det då :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[RC1393]
2016-04-24 16:33
#2

Du behöver inte köpa det dyraste på marknaden, köp ett begagnat för några hundra som hon kan ha nu och köp ett nytt när hon är färdigväxt. Låter du bli att klippa behöver du nog heller inte köpa en hel uppsättning täcken, utan du kan klara dig långt på bara regntäcke tills hon är färdigväxt.

rudyC
2016-04-24 18:44
#3

okej tack för tipsen

köper hellre ett nytt så jag vet var det har varit

#2
hon kommer att  vara av den tyngre modellen och ska inte klippas =)

ska bara ha 2 huvudtäcken ett fleesfodrat regnntäcke och ett stall/svett täcke

Prenova
2016-04-25 15:32
#4

Jag skulle satsa på att först köpa ett som du vet passar och senare ett nytt. Menar du verkligen att täckesstorleken ska vara 150 förresten? Jag har nämligen en häst på 160 som har 135 i täckesstorlek bara. :)

[RC1393]
2016-04-25 16:48
#5

#4 Man mäter efter hästens rygglängd. Min häst har t.ex. 125 i täckesstorlek eftersom hon har en rygg i ungefär den längden. I täckesfrågor mäts rygglängden från framkanten på manken till svansroten.

Prenova
2016-04-25 19:15
#6

#5 Jo jag vet! Undrade bara om ts hade koll på det :)

Annons:
rudyC
2016-04-26 05:19
#7

då är det nog bara jag som haft  hästar med för lång rygg 🤔

då dom fick nästan samma storlek som dom var höga

och jo då jag mätte allt 😃

Urhasten
2016-04-26 11:55
#8

Först: Undersök OM hon över huvud taget kommer behöva täckas! Täcka först du ser att hon fryser konstant och regelbundet innan du täckar. Pälsen är fruktansvärt avancerad och många gånger täckar vi i förebyggande syfte helt utan anledning. Jag förstår, fullt av välmening, men det är inte alltid nödvändigt. Speciellt inte på en tvååring som är frisk.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

rudyC
2016-04-26 15:23
#9

det är inte meningen att hon ska gå med tremo extra plus täcke på sommaren 🤪

det jag kommer att titta på är ett riktigt bra vatten tätt täcke med fleesfoder som hon ska gå med på vintern och ett svett täcke att ha innomhus

hon ska få ha vinterpäls men då det är en irish cob så vill jag inte att hon ser ut som en bergsget på vintern =D

Tiktak697
2016-04-27 08:13
#10

Så unda hästar behöver sällan täckas de kan dock vara bra med mycket mat . Om du tävlar vid så und ålder har du redan bäddat en dålig framtid för dena unga häst . Och mät från manken till svansen inte vilken mankhöjd hästen har men de kanske du redan vet . Dock att täcka ett så ungt djur är jag väldigt skeptisk till och jag har ändå tävlingshästar. Min ena häst som är 178 cm i mankhöjd har täcke på 155 så en 2 åring har sällan så stora täcken

Mvh Tiktak

Gronstedt
2016-04-27 10:06
#11

TS, du ska nog inte räkna med att använda samma täcke i flera år till en ung häst, speciellt inte om den kommer att gå med andra unga hästar i hage. Täcken har en tendens att gå åt ganska fort 😛. Så köp ett som passar när täckessäsongen närmar sig, eller möjligen är aningen stort så det finns lite att växa i.

rudyC
2016-04-27 13:36
#12

#11

tack för svar kort och och till sak👍

Upp till toppen
Annons: