Annons:
Etikettridning
Läst 1373 ggr
[fin_kanin]
2016-04-21 20:01

Het ponny

Hej! På ridskolan finns det många "heta" ponnyer, speciellt i galoppen. Jag undrar hur ni gör för att få dem mer samlade och lydiga? Ridläraren säger att förarbetet är viktigt, och jag jobbar så mycket jag kan i skritten och traven. Oftast blir galoppen okontrollerad tyvärr. 

Skulle bli väldigt glad för att få tips😊

Annons:
Wellcraft
2016-04-22 07:28
#1

Var lugn & sansad och tänk på sistsen. Är hästen hetsig i traven, rid lätt lugnt & försiktigt i lugn takt. 
Börja inte trava förrän du hittat hästen i skritt & galoppera inte förrän då kan samla och kontrollera hästen i trav.
Jobba på halvhalter, volter, serpentiner och kanske öppna & sluta.
Aktivera hästen och motivera denne till att jobba med bakbenen istället för att bara springa.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Urhasten
2016-04-22 10:52
#2

Det jobbiga och svåra med att påverka ridskolehästar är att det sällan ger effekt vad du än gör, min erfarenhet från när jag red på ridskola. 

Det är inte enbart ridningen som orsakar att hästarna rusar i galoppen. Det är många gånger hela livsstilen som stressar dem och då låter dem inte göra ett bra jobb - det vill säga lära elever på bästa sätt. Det blir på något vis omvända roller, att ryttaren ska skola hästen. Personligen tycker inte jag dessa hästar matchar i en verksamhet.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[fin_kanin]
2016-04-22 18:31
#3

Tack för tipsen! Ska tänka på det;)

Moast
2016-04-23 21:15
#4

Försök att rida in på volter i galoppen och även traven för att verkligen känna att hästen lyssnar på dig, sitt tillbaka, försök vara tung och ta det lugnt. Försök även vara lugn och stilla i händerna. Lycka till! :)

[fin_kanin]
2016-04-25 20:26
#5

Å jag är så glad! Red en av de heta hästarna idag, det gick såå bra! Galoppen, skritten och traven var kontrollerad och varierad. Tack så jättemycket för tipsen, det hjälpte verkligen!😃

Moast
2016-04-28 17:05
#6

#5 Gud vad kul att höra! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: