Annons:
Etikettridning
Läst 1320 ggr
JHM
2016-04-18 08:18

Hästar

Hej!

Jag har en dotter på 15 år som ridit 3 år på ridskola.2 ggr per vecka samt börat ta privatlektioner.Hon är mkt noggran o mkt ambitiös i ridningen,men det har bara varit ponnys de sista åren.Dock av den snabbare sorten o svårsadlade..Hon hanterade den kanon.

Hon vill komma in på ett ridgymnaise mot hoppnng(Ex Kungsbacka) men ska även söka till Hästskötarutbildning(som back up)

HJag har sett att i Skara så ska man ha egen storhäst för att komma in.Vi har inte egen häst.Jag letar på nätet efter lämplig medryttarhäst(eller ponny).Har nu hittat en mkt stor svartbrun Oldenburger på 167 cm.

Hon vill att jag peppar henne men säger samtidigt att Tänk om jag ramlar av..Jag peppar henne inte att rida storhäst men hindrar inte heller.Säger att vi kan hälsa på honom o hon kan sitta upp om hon vill o kanske skritta iväg lite….och på så sätt känna efter hur det känns.

Till slut sa jag att….Det ÄR inte alla som kan bli hoppryttarinnor.Det gjorde henne så sårad.

Det spelar ingen roll hur jag gör så gör jag fel känns det som.

Är det så att det bästa är att hon tar upp allt själv o jag står i bakgrunden bara som ett tyst stöd?

Mvh Lilla  jag   Hästroolie

Annons:
JoannaLi
2016-04-18 09:14
#1

Jag tycker definitivt att du borde ge henne chansen att arbeta för det hela själv! 

Jag var helt ensam om mitt hästintresse i familjen när jag började på ridskola vid 5 års ålder, och det gjorde ju också att alla träningstimmar utöver ridskola, medryttarhästar, utbildningsprojekt etc - de har jag hittat och kontaktat själv. 

Det gör mycket för att visa att man är driftig och kan ta ansvar, tyvärr så faller mycket av det bort när det är föräldrarna som tar kontakt. Sen är det alltid en fördel om man som ung kan ha en vuxen som kan ha "det riktiga ansvaret" osv, det är sällan någon som tackar nej till det. Men i slutändan så är det ju din dotter som ska ta hand om hästen så det är hon som ska ta ansvar :)

[RC1393]
2016-04-18 11:33
#2

Vill hon gå ett ridgymnasium så tycker jag att det bara är att köra på, peppa henne i hennes drömmar. Misslyckas det på vägen så lär hon inse det själv och slå in på något annat. Är man 15 år finns mycket utrymme att välja fel och ändra sig om det är det som du är rädd för. Tycker det är klokt av er att satsa på medryttarhäst/fodervärdshäst, så får hon testa på och blir det fel är det lätt att "säga upp" hästen. 

Jag hade velat ha pepp och stöd i att börja rida storhäst, har man inte ridit storhästar förr kan det kännas som en jättestor övergång. Själv rider jag maxad C-ponny men tycker inte det är så stor skillnad på att rida häst mot ponny, men då är jag uppväxt med storhäst hemma och ponny på ridskolan. Många ponnys, i synnerhet tävlingsponnys, tycker jag nu för tiden ger en storhästkänsla, så den enda skillnaden blir några cm hit eller dit, vilka inte märks om man ramlar av. 

Prata med din dotters instruktör och förklara dilemmat och hör om det är möjligt att hon får rida en storhäst på lektion någon gång och testa på.

[nevamisse]
2016-04-18 14:35
#3

Jag skulle inte pushat på för mycket, 3år på ridskola är trots allt inte så lång tid och blir man för hårt pressad kan det bli stora bakslag. Kanske det går att ta en privatlektion på en större häst, bara för att testa på? Och då kanske man inte behöver börja med en jätte bortåt 170cm.

sosom11
2016-04-18 18:59
#4

Det är ganska stor skillnad på att rida ponny och en häst som är 170, dom är väldigt tunga och starka. Mycket bra ide med foderhäst/medryttare det lär man sig mycket på!

EW

Upp till toppen
Annons: