Annons:
Etikettstallet
Läst 1510 ggr
Naiijnos
2016-04-15 11:18

Värt att byta stall eller vad göra...?

Tror det här blir min första fråga till er iFokus kompisar! Har tidigare bara observerat.😎

Nu kanske det här blir ett långt inlägg, men ska försöka hålla det kort.

Jag är inhyrd med min häst i ett mindre stall där det alltid varit god stämning och bra syn (enligt mig) på hästhållningen.

Men på senare tid har det förändrats, eller tjaa senaste året. Då har det plötsligt blivit viktigt med att hästarna går in tidigt, ingen hanterar sina hästar förutom jag så ska en in tar dom in alla. Ska man leda in hästarna blir man nästan översprungen eller sparkad (tokhästar!).

Dessutom har dom en plan på att bygga ut stallet och "locka" dit massa småbarnsfamiljer, har väl inget emot barn men jag känner mer och mer att det börjar bli stökigt istallet med flertalet barn som ska va skötare på alla hästar.

Och ändringar så som utfodring, rutiner osv ändras nästan alltid "bakom min rygg". Jag tror dom lite ser ner på mig som mindre kunnig än dom, pga att dom haft egen häst hela sina liv, och jag "bara" i 3år.

Men men till min kanske egentliga fråga, kan det vara värt att byta stall? Min häst trivs relativt bra än sålänge, hon blir grinig när det blir för lite utetid och kan tänka mig att hon inte skulle gilla om det blir för mycket stök i stallet (eller också är det bara jag som inte gillar det).

Dessutom sällskapar jag mest med min häst, går promenader osv. Känns som det inte skulle vara accepterat i alla stall på nåt sätt..

Vid ett stallbyte känns det som då kanske varken hästen eller jag trivs, man vet vad man har men inte vad man får , right?

Hoppas nån orkar läsa igenom och svara något klokt!

Annons:
malinahlin
2016-04-15 12:12
#1

Jag skulle byta stall faktiskt! Det finns nog säkert trevligare folk i annat stall som inte går bakom din rygg. Du kan alltid börja kolla runt lite i din område hur det ser ut i de andra stallen, åk dit & hälsa på och få en visning runt i stallet så du kan få en uppfattning om hur det är i de andra stallen. :)

Maleficum
2016-04-15 12:14
#2

Du kan inte besöka andra stall i närheten dit du eventuellt skulle vilja flytta och prata med dem (stallägare och andra hästägare i stallet) där hur det är och se om det verkar bättre och mer passande? Känns ju rätt viktigt att både du och framför allt hästen ska trivas där den bor.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Naiijnos
2016-04-15 13:27
#3

#1 och #2, ja det är sant så kan man ju göra! Man borde väl kunna hitta någon som har lite mer samma tänk som jag. Det läskiga är ju bara om det känns bra på besöket men ändras senare. Speciellt när det gäller att hästis ska trivas, det är viktigast för mej!

Tiktak697
2016-04-16 00:55
#4

Byt stall definitivt kanske ev lösdrift med tillgång till Box när du en behagar det så har våra hästar det vi daltar inte med våra tävlingshästar , de går ute dygnet runt på fri tillgång och varje häst han en Varsin Box. Leta efter ett lugnt kanske mindre stall harmoniskt med kanske samma skrot och korn . Syn sätt och fasta bra rutiner människor du trivs med och där hästen skulle trivas med tex mycket ute gång elmer mer/fritt på foder vem vet . Du vet bäst kan rekommendera lösdrift men lång ute gång går också bra se vad som erbjuds de låter lite små trist där du står Ett stort lycka till

Mvh Tiktak

Naiijnos
2016-04-18 18:16
#5

Ja kanske lösdrift skulle vara nåt, funderat länge på om det skulle passa min tjej. Och nu när det inte känns så himla bra i nuvarande stall kanske det kan vara värt att testa om hon skulle trivas på det. Så kanske man träffar folk som har mer likt tänk som mig.

Upp till toppen
Annons: