Annons:
Etikettfoder
Läst 3283 ggr
hästisen
4/9/16, 5:26 PM

havregryn

hej, tänkte bara fråga en sak: kan man mata hästar med havregryn? har sätt att det finns havregryn i vissa foderblandningar, men är det samma havregryn som man köper i affär?

Annons:
Wellcraft
4/9/16, 6:24 PM
#1

Jag vet inte säkert, spekulerar bara, men jag skulle tro att havregryn i matbutik avsett för människor är av högre kvalité, då spannmål som går till djur ofta är en restprodukt från människoproduktionen, dvs det som inte håller den exakta kvalitén för människor.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

hästisen
4/9/16, 6:31 PM
#2

#1 men kan man ge "människohavregryn" till hästar?

Wellcraft
4/9/16, 6:40 PM
#3

#2 Det ska inte vara någon fara. Men jag är inte helt säker.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Alejalo
4/9/16, 10:32 PM
#4

Jag är tveksam till att ge en häst havregryn då det sväller när det blir blöt. Så ifall man ger en häst torr havregryn så är massan inte så stor men när havregryn nått magsäcken och blandas med magsaften lär massan bli mycket större. Men jag ser ingen anledning med att fodra med havregryn då det inte ger någon större näring åt hästen utan endast till människor. 
Jag kan dock inte hitta något foder som har havregryn i… Det går att hitta havre och krossad havre men inte gryn.

Urhasten
4/10/16, 9:21 AM
#5

Jag blir också tveksam. Dels sväller ju havregryn om du inte blötlägger/tillagar. Dessutom ska man undvika att ge spannmål och andra socker- och stärkelserika foder för att hästars mag- och tarmsystem har svårt att ta tillvara på det.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

hästisen
4/14/16, 4:57 PM
#6

#4 hittade ett hästgodisrecept med huvudingrediens havregryn. tänkte kolla om man kunde ha det eller ej. har hittat andra recept, men då ingår vetemjöl, som jag hört inte ska vara så bra för hästar.

Annons:
Gronstedt
4/14/16, 5:12 PM
#7

#6: I godiset är väl havregrynen tillagade på något sätt? Då borde det inte vara några problem med att det sväller. Och du ger knappast sådana mängder att sockerhalten blir ett problem.

hästisen
4/16/16, 11:43 AM
#8

#ja havregrynet tillagas i ugnen. så du tror att det går bra?

Upp till toppen
Annons: