Annons:
Etikettavel
Läst 2897 ggr
Hästbäst
4/7/16, 4:06 PM

Byta stall med dräktigt sto

Jag måste ha hjälp med mitt sto, hon är på dygn 250 idag och vi kan flytta henne om två dagar. Det stallet vi står i nu har fullt (det hade de inte i början) och därmed ingen fölningsbox för att den är upptagen. Hagarna är jätte leriga, det andra stallet har fölbox bättre hagar och det tar ca 20 min att köra dit. Stoet är väldigt lugnt (kallblod), men jag undra om vi kan flytta henne utan att det påverkar fölet negativt? Skriv vad ni tycker.

Hästar är våra bästa vänner

Annons:
Wellcraft
4/7/16, 6:45 PM
#1

Det är inte lagligt att flytta eller transportera ett sto under sista månaden i dräktigheten, vet inte om ditt sto är där än men värt att veta.
Själv skulle jag undvika att flytta ett sto när det gått så långt. Stress uppstår och stoet kan ha svårare för att bilda antikroppar och bli mer mottaglig för sjukdom samt infektioner.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Vrilen
4/7/16, 7:06 PM
#2

Fast om stoet inte har någon stans att föla så kan det ju bli lite jobbigt :/ Men håller med man vill ju inte ta några risker!

Hästbäst
4/7/16, 7:16 PM
#3

Som det står är hon på dygn 250

Hästar är våra bästa vänner

Wellcraft
4/7/16, 9:10 PM
#4

#2 Det tycker jag mycket väl man borde tänkt på innan det gått så långt, verkligen. 
Att avla kräver även framförhållning och planering.
Men måste man så måste man, så är det.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hästbäst
4/8/16, 6:24 AM
#5

Stallägaren sa att hen inte skulle ta in mer hästar men det gjorde hen.

Hästar är våra bästa vänner

Sarah
4/8/16, 4:07 PM
#6

Jag var tvungen att flytta mitt sto det året hon skulle föla. Flyttade i februari och fölet kom i maj. Var inget jag hade önskat, men blev så illa tvungen. Funkade hur bra som helst.

Annons:
Lindorm
4/8/16, 8:44 PM
#7

Du har ju fortfarande ca 80-90 dagar kvar på dräktigheten så jag tycker att du kan flytta, framförallt om det är ett lugnt sto :)

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

Hästbäst
4/8/16, 9:39 PM
#8

På lördag (imorn) flyttas hon.

Hästar är våra bästa vänner

Quirinia
4/12/16, 8:07 AM
#9

Har det gått bra?

Tiktak697
4/16/16, 12:58 AM
#10

Stod i ett stall där sto på 167 förlade i 9kvadrat det gick jätte bra hösten och följa gick lite på ridbanan och bekanta sig med fölis och gick i hopp med folk lagligt laglig ne men funkar jag och man får hitta lösning sesan att de får helt önskelåt föga ute längre helt enkelt . Att flytta nu är ingen idé de är farligt

Mvh Tiktak

Tusen
4/16/16, 3:34 PM
#11

Det är ingen fara att flytta ett dräktigt sto vid den här tiden. Hon har väl tre månader kvar till fölning och hon hinner mycket väl anpassa sig till det nya stallet. 
Man får inte transportera ett dräktigt sto mindre än 35 dagar till beräknad fölning. Däremot är det inte förbjudet att flytta ett dräktigt sto. Det är väl kanske inte lämpligt men det är en annan diskussion.

Hästbäst
4/16/16, 5:58 PM
#12

#9 glömde att titta i tråden men det har gått jätte bra, hon känns lugnare på något viss i det här stallet😀

Hästar är våra bästa vänner

Hästbäst
4/16/16, 5:58 PM
#13

Vis*

Hästar är våra bästa vänner

Annons:
Cezanne
4/17/16, 8:22 PM
#14

# 10 det är inte lagligt för ett så stort sto att föla i en så liten box.

På vilket sätt skulle det vara farligt att flytta?

Upp till toppen
Annons: