Annons:
Etikettridning
Läst 1092 ggr
[Klarajohansson]
2016-04-02 14:08

Inte visste jag att man skulle såga hästen.

Stör mig.

Jag har ridit på en ridskola sedan jag var åtta, är nu snart tretton.                                         Vi har nu, sedan början av terminen, bytt ridlärare. Jag tyckte att hon verkade bra, för hon förklarade sina övningar bra, sa vilket sätt de skulle kunna vara stärkande för hästen osv. 

Men, så börjar hon kommentera och prata om det inom hästvärlden ganska heta ämnet form. Att hästens form kommer bakifrån, och att man som ryttare inte ska knyckla ihop där fram. Håller med till 100%, det är ju helt sant.

Men så är det en i gruppen som man innan kunde se satt med gnagande skänkel och med sågande händer. Hästen släpade benen efter sig, men med en fint krökt nacke. Och då när ridläraren säger dethär om att man inte ska fokusera på hur framdelen ser ut, slutar ryttaren tvärt upp med sin sågning. Det blev ju bra, hästen kunde pusta ut och hon slutade att gnaga och såga. Men sedan så berömde ridläraren mig för att jag visst hade fått hästen att gå i en fin form, en äkta form där hästen arbetade korrekt med bakdel och rygg, det var det jag trodde hon kommenterade och såg. Jag tyckte att det var kul att hon tyckte att det var bra, och jag erkänner, det passet fick verkligen bra sedan.

Men då börjar denna andra ryttaren att gnaga på och såga sin häst igen för att få den att kröka på nacken, och vad händer då? Jo, ridläraren säger "Åh, vad fint han går! Jättebra!"  Det börjar då gnaga i mig istället att hon kanske bara kollade på min hästs nacke, vilket jag inte ville.  Då jag har en "äkta" form medan den andra på det här passet hade en "oäkta" form, om ni förstår hur jag menar, och båda på det "belönades" lika mycket.

Den förra ridläraren vi hade var väldigt bra, och var noggrann med att formen skulle komma bakifrån, och det var endast vi de tillfällena som  hon kommenterade saker som "Fint han går" och liknande. Hon var inte heller en sådan som tog upp att "Nu ska vi jobba hästarna i form" eller något sådant.

Gruppen efter mig har den ridläraren som våran hade förut, men de är i en nivå över. Dock så sa min, då förra, ridlärare att jag var duktig nog för att rida igen i den gruppen. Gruppen innan har en helt annan ridlärare, men de är i en nivå lägre.

Så min fråga är nu: Hur/vad ska jag göra?

Annons:
[RC1393]
2016-04-02 17:47
#1

Jag skulle ta upp saken med din ridlärare och anmärka på vilka fel signaler hon ger när hon säger så motsägelsefulla saker. Inom ridsporten är det väldigt viktigt att vara konsekvent och rättvis, både mot hästar och ryttare, samt att man kan prata med varandra om saker och ting. Din ridlärare kan ha sett något annat än vad du såg och berömt det och ett missförstånd var ett faktum, det bästa är att direkt efter lektionen ta upp frågan om man tycker något är fel. Upplever du ändå att det inte blir någon förbättring så skulle jag överväga att byta grupp. 

Jag vill också passa på att säga att man inte ska vara så dömande mot andra. Tjejen i din ridgrupp som sågar kanske gör det omedvetet. Jag börjar lätt med att göra halvhalter i handen när jag rider för fel instruktör och det är inget jag ens tänker på, förrän jag sitter där med en stark och motsträvig häst. Det tackar jag min ponny väldigt mycket för, för då får jag påminnelsen som jag så väl behöver om vilka knappar jag ska trycka på istället. Tjejen i fråga kanske inte rider en lika tydlig häst, eller aldrig haft chansen att lära sig hur det känns när hästen går rätt. Har man inte det så är det väldigt svårt att veta hur man kommer dit och därför lätt att göra fel, särskilt omedvetet.

[Klarajohansson]
2016-04-03 08:26
#2

Tack för svaret. Jo, jag tänkte lite på det med den andra tjejen, om hon sågade liksom. Hon brukar verkligen rida väldigt bra tycker jag, men denna gången såg man att hästen inte heller var helt avslappnad och avspänd. Det hörde jag när någon annan pratade. Tror nog mest att hon blev stressad av att ridläraren  började ta upp det om hästens form, och att hon då tog "lättaste utväg".

Gronstedt
2016-04-04 09:46
#3

Du kanske ska rida din häst och låta den andra eleven rida sin? Det är inte alltid alla andra är perfekta från början och ridläraren måste vägleda eleverna att lära sig och utvecklas gradvis, samtidigt som de tar hänsyn till varje elevs, varje hästs och varje ekipages förutsättningar. Ridskolehästar är ofta inte helt avslappnade och avspända - eleverna är där för att lära sig och ridlärare ska naturligtvis berömma alla framsteg, inte bara det perfekta.

Jag får gnat på detaljer när jag gör en hyfsad galoppsluta i avspänd form, min partner får beröm när hen får hästen att spåra på volten. Det beror inte på att ridläraren tycker partnern rider bättre än jag, utan på att partnern överträffat sig själv från sin kunskapsnivå medan jag borde kunna bättre från min.

Horselover02
2016-04-04 20:20
#4

Tycker precis som ovan! #3

Upp till toppen
Annons: