Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3053 ggr
[Clifford5sos]
4/1/16, 10:02 PM

Rida i vanliga byxor och kängor?

Jag ska börja rida i en dressyrgrupp efter 2 1-2 års uppehåll av ridning. Jag har massvis med ridbyxor hemma men jag har verkligen börjat ogilla dem något väldigt! Jag är van att alltid ha tighta stuprörsbyxor och ogillar verkligen ridbyxornas material även fast jag vet att det är bra material att rida i. Nu till min fråga… Kan man rida i vanliga stuprörs jeansbyxor? Eller kommer de gå sönder och kommer det bli "glidigt" att sitta i sadeln i dem? Sen till en annan fråga, Kan man rida i sina vardagskängor? Sånna där kängor som man knyter, dr martens kängor?

Annons:
Lona
4/1/16, 10:20 PM
#1

Jag rider för tillfället i vanliga jeans vilket funkar bra, risken är väl om de har sömmar som skaver på insidan av låren och vaderna. I längden så lär de väl dock slitas mer än ridbyxor, i synnerhet om man jämför med helskodda (fast det beror förstås också på kvalitén på respektive byxor).
Att rida i vanliga kängor är inte att rekommendera då de ofta är bredare än ridskor samt har olämplig sula/fel slags klack.
Just när man rider kan det väl funka men om det händer något så är det lätt att foten antingen glider för långt in i stigbygeln och fastnar alternativt att kängan är så bred att den fastnar om man trillar av.
Det kan naturligtvis sluta riktigt illa och jag kan intyga att upplevelsen av att ligga på marken och inse att foten fastnat i stigbygeln inte var någon höjdare. Lyckligtvis stannade min häst den gången men jag fick snöra av mig skon för att komma loss… Behöver jag säga att jag alltid har vettiga skor nuförtiden?

Sen beror det på hur immun du är mot andras blickar. Hästvärlden är ganska konservativ på sina håll, man "ska" ha ridbyxor och helst ridstövlar när man rider dressyr 😛. Vill du smälta in så är det alltså det som gäller, struntar du i vad andra tycker så ha på dig det du trivs med, så länge du har säkerheten i beaktande. Kan tänka mig att det på vissa ställen faktiskt inte är tillåtet att rida i vilka skor som helst, precis som det är krav på hjälm (vilket i och för sig är ett krav från Ridsportförbundet).
Dock är ett par bra läderridstövlar en hjälp för korrekt sits och ett stöd för skänkeln (säger jag som inte haft det på säkert 15 år 😉).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[nevamisse]
4/2/16, 12:43 AM
#2

När jag rider i westernsadeln har jag alltid jeans, bekvämt och det skulle se konstigt ut med ridbyxor. skulle jag däremot på dressyrlektion hade jag dragit på mig ridbyxor för att passa in och slippa folk som dömer. sålänge kängorna har klack tycker jag det borde fungera. :)

Vrilen
4/2/16, 9:22 AM
#3

När jag rider i det stallet där jag har min häst så har jag kängor köpta från Hööks. Dom har klack och är verkligen att rekommendera.

TatsuOni
4/2/16, 10:41 AM
#4

Det finns ju även ridbyxor i jeanstyg om du känner att du vill ha dem skodda, men ändå använda jeans.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Clifford5sos]
4/3/16, 2:22 AM
#5

Har köpt mig ett par ridstövlar nu med snörning, dels för att jag vill testa om myten är sann att man sitter stadigare med ridstövlar? samt för att det är snyggt :-D

Får bli mina gamla "trotjänare" till ridbyxor,  mina vanliga byxor har inte samma stretch vilket nog skulle resultera i hål mellan benen relativt fort.

Tack allesammans för fin fina svar!

sosom11
4/6/16, 7:42 PM
#6

Jag rider oftast i varsel arbetsbyxor för att jag fixar stallet och fåren.

EW

Annons:
Storip
4/6/16, 8:43 PM
#7

Har du prövat citron + bakpulver? Eller white paste? Pet Coat Stain Remover?

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


[Clifford5sos]
4/7/16, 1:37 AM
#8

#7: Vad menar du? 🤔

TatsuOni
4/7/16, 8:41 AM
#9

#7 Du är nog inne på fel tråd.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Storip
4/7/16, 2:54 PM
#10

#8 #9 fel tråd ja.. förlåt.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Upp till toppen
Annons: