Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1694 ggr
Lollipopsa
3/28/16, 8:11 PM

Tävlingshäst som börjat grisepassa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jo det är så att jag köpte en islandshäst någon gång i januari i år. På provridningen hade hon en ren tölt och lyfte på benen riktigt fint. Men när vi väll fick hem henne så har hon börjat med att köra grisepass när man rider med sadel, men om man rider barbaka så får man fram den fina tölten igen…. Hon kan även få in något töltsteg ibland när man rider men inte på beställning direkt. Hon har ju tävlat i T2 med förra ägaren så hon ska ju även vara "själv" töltande som vi har sett på både film och provat på prov ridningen. Vi köpte ny sadel till henne i febuari då vi onte fick med hennes gamla. Jag har även provat att använda stallkopisens islandssadel och resultatet är det samma. Går detta att träna bort eller kan det vara att hon behöver en annan sadel eller vad tror ni?

Annons:
zemlathebunny
3/28/16, 11:21 PM
#1

Kanske behöver hon en likadan som förra ägaren hade :)

Gronstedt
3/29/16, 9:34 AM
#2

Det låter ju som om man kan misstänka sadeln. Låt någon som är bra på islandssadlar kontrollera den och kanske rekommendera ändring.

Lollipopsa
3/29/16, 1:51 PM
#3

Gronstedt jag tror ju som dig att det är sadeln som ligger och trycker viket gör så att hon spänner sig och tycker att det blir obehagligt när hon slappnar av.

Vet du någon bra i Örebro trakten som kan åka ut? eller ev att man får komma till dom och prova

Gronstedt
3/29/16, 2:30 PM
#4

#3: Jag har tyvärr ingen koll på sadelutprovare i Örebrotrakten. Du kan fråga någonstans där de säljer sadlar, de brukar ha personal eller känna till personer som kan prova ut.

Lollipopsa
3/29/16, 2:51 PM
#5

#4: Okej, får ta och hoppa in lite snabbt på hööks senare och kolla med dom :D

thenewbreed
3/30/16, 9:50 PM
#6

Hur sadlar du? Är det en sadel för islandshästridning?

När jag jobbade på island med hästar så fick jag lära mig en del. dvs att sadeln ska vara så långt bak som möjligt, dvs nästan på ländpartiet just för att hästen ska ha fria skuldror och kunna utföra tölten så korrekt som möjligt. 

Det kan ju vara så att din häst inte får tillräckligt med utrymme pga sadeln.

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
Zelmabus
3/31/16, 10:10 PM
#7

Kontakta Karin Åberg på sadlar.se hon åker ut och kan Islandshästar. Och ja, det går att träna bort grissepass. Har du ridit för någon instruktör med hästen?

Lollipopsa
4/4/16, 6:34 PM
#8

Hej igen, det visade sig att jag både hade för bred och så hade jag sadeln något för långt fram. Så jag ska leta efter en ny islandssadel med utbytbara kropsjärn. Tog även kontakt med förra ägaren som har ridit mycket iför instruktör med henne och fick flertal tips och råd. Dock så är hon sne i ryggen (pga fel bemuskling av förra ägarn) så jag ska börja longera, tömköra, rida lite barbacka och köra cavaletti (stav) för att bygga rätt och göra musklerna lite mer jämna innan jag rider inför instruktör. Men hon har slutat grisepassat nu i allafall :P Tack för alla tips och råd!

Upp till toppen
Annons: