Annons:
Etikettridning
Läst 1732 ggr
alethe
3/28/16, 12:35 AM

Köpa häst

Jag funderar mycket på att köpa mig en häst men vill ju så gärna inte stå där sen och inte ha råd med den. Skaffar jag en häst ska det vara så länge den lever förutsatt att det inte händer oväntade saker i ens liv. Vi är båda 27 år med fasta jobb. Jag och min sambo får ut tillsammans 40-45 tusen/månad. Med allt som betalats har vi väl kvar 20-30 tusen. Känns det som en rimlig summa att gå runt på med en häst ? Jag bor i Göteborg och letar Stallplats både i grannkommunerna. Hur mycket kostar det för er som har stora hästar (ej ponnys) runtomkring här ? Veterinärbesiktning ? Kom med alla tips och råd ni har :)

Annons:
oddahviing
3/28/16, 2:11 AM
#1

Det tycker jag låter mer än rimligt! Jag vet vissa person som knappt får det o gå runt och undviker att köpa nödvändigheter till sig själva för att ha råd med sin häst + onödig utrustning! När jag hade min häst hade vi ju råd med allt, och jag hade den utrustning som behövdes och köpte lite extra ibland bara för att jag kunde.

Det jag/pappa betalade var 1050:- kallhyra, sedan kanske en extra 1000 eller lite under för hö + lite tillskott (min häst åt c:a 10 kg hö per dag men nästan inget på sommrarna då de alltid var ute och åt sig tjocka på grönt gräs) sedan c:a 200-500:- var 7-8:e vecka på skoning/trim (hade honom barfota ibland. Man kan köpa egna skor så blir det lite billigare också. (Hade också en hovslagare som jobbade svart, bara att han va lite seg ibland på o komma över) vaccinering och övriga vet. besök skulle jag räkna in extra 300:-/ månad, men det händer ju rätt sällan, men det är om tänderna behöver gnidas ner eller något har hänt m.m. Försäkring vet jag inte hur mkt det kostar men det är väl inte mer än 5000 per år, beroende på hästens värde? Så, spar undan c:a 3-4000 per månad så räcker det o blir över tror jag! Sen beror det ju också på stall och om du vill ha stor ridbana, ridhus osv - då brukar det kosta lite mer. Viktigast är väl att tänka på hur mycket tid du har för hästen och hur mycket du måste hjälpa till i stallet, samt bensinkostnad för att ta sig till stallet bör väl räknas in också ^_^ Någon annan får väll rycka in om jag glömt något, det var några år sedan jag hade min häst.

'-Headlights on the highway-'

Lindorm
3/28/16, 1:52 PM
#2

Stallplats och foder+strö ca 1500-3500kr

Försäkring 350-750kr/månad beroende på

Hovslagare/verkare ca 1000-2000kr/månad

Vaccination 1000kr/år

Tandläkare 3000kr/år

Tränare: 500-2000kr/månad beroende på.

Kanske extra bensin och tävlingsavgifter mm om du vill det.

Vad det kostar beror jättemkt på vilken stallplats man har och vilken häst man har. Ett större halvblod kan kosta nästan 3ggr så mycket som en islandshäst i försäkring och foder till exempel :)

Jag har fyra hästar som kostar mig i snitt 3800kr månad (allt ovan inräknat) men då är alla utgifter på ett år inräknade och snittade. Plus att jag inte betalar något för stallplats. Det är ganska lättfödda hästar och de går på lösdrift med fri tillgång på mat.

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

Urhasten
3/28/16, 8:13 PM
#3

Du har till och med bättre förutsättningar än mig, så det tror jag verkligen fungerar. Jag vågar inte svara mer än så, då jag har små hästar hehe. Lycka till och våga chansa! 🌈

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Bjallstal
3/28/16, 8:30 PM
#4

Min dponny kostade mig ca 3000:- totalt i månaden inklusive allt.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Quirinia
3/28/16, 9:18 PM
#5

Om du bor i Stockholm kommer ni förmodligen behöva lägga ut uppemot 5 tusen per månad då det är så pass dyra stallhyror här, tyvärr. Men om ni har stadig ekonomi kommer det nog bli toppen 👍

alethe
3/28/16, 9:34 PM
#6

#5 Nu bor jag som tur var inte i Stockholm :)

Annons:
[nevamisse]
3/29/16, 12:42 PM
#7

Med er inkomst tror jag inte det är några problem att skaffa en stor häst och vara inackorderad i princip var du vill. :) Lycka till!

Upp till toppen
Annons: