Annons:
Etikettbeteende
Läst 1163 ggr
[mitzylinnea]
2016-03-26 15:28

se dåligt

Har en häst som är blåögd, har läst nånstans för länge sedan att dem ser lite sämre än hästar med bruna ögon.
Han brukar göra så att om de är riktigt soligt och ljust ute kan han tvärstanna utanför stalldörren och vänta några sekunder sedan gå då vi tror att hans ögon inte hinner vänja om sig så snabbt.
Han har börjat nu med att bli rädd för höstrån som hänger ner från övre kanten av dörren. Han blir inte rädd förens dom är 1dm från hans huvud o då kastar han sig bakåt.
Kan detta ha samband med att han stannar ute när de är ljust fast tvärt om? 
Eftersom att de börjar bli mörkt på marken nu när snön smälter så kanske de blir en annan effekt på ljuset och allt blir för ljust inne i stallet och de är därför han inte ser höstråna i tid? 

Bara en fundering och han har aldrig reagerat på höstrån innan :) 
Tack på förhand!

Annons:
Hästbäst
2016-03-27 10:08
#1

En gång berättade en som kända en albino människa (eller vad man säger) var extra känslig mot sol. Även fast albinism inte finns hos hästar. Men jag tror nog det kan stämma att de är känsliga mot sol.

Hästar är våra bästa vänner

mikatherider
2016-03-27 15:15
#2

Har själv en blåögd pålle med rosa hud, de är ju mycket riktigt ofta känsliga mot sol. Min kan t ex inte gå utan eksemtäcke och solhuva på sommaren, om hon gör det får hon brännskador. Men det är ju väldigt individuellt, andra hästar klarar av sommarsolen utan problem medan min häst får problem redan i maj. Men vad jag har förstått är det en myt att blåögda hästar har sämre syn än brunögda, däremot kan en blåögd häst likväl en brunögd ha nedsatt syn av andra anledningar såklart :)

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

[mitzylinnea]
2016-03-27 17:48
#3

Min häst har inget eksemtäcke/soltäcke alls och har aldrig bränt sig trots att han är ljus, färgen är cremello. 
Vet att ljusa hästar kan vara känsliga mot sol, men jag funderade om de kunde gälla även ögonen och inte bara huden/pälsen osv :)

Upp till toppen
Annons: