Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1133 ggr
Oliviajjohansson
2016-03-18 11:02

Avslappnad häst?

Hej! 

Har en 4årig häst som är väldigt spänd.. finns det några bra övningar för att han ska bli avslappnad/gå i form? 
🙂

Annons:
Gronstedt
2016-03-18 11:33
#1

Det beror helt på vad spänningarna beror på, det går inte att säga generellt. Börja med en rejäl undersökning av veterinär och en bra equiterapeut och få munnen och all utrustning kollad av kunniga personer. Om det inte finns några problem där, prova att rida för en bra tränare som kan ge tips utifrån vad hen ser hos dig och hästen.

Lindorm
2016-03-22 15:09
#2

Som ovan säger!

Annars är det att sänka huvudet. Inte med tvång utan försiktigt be hästen sänka huvudet i grimman, görs lättast genom att med båda händerna hålla i nosdelen på grimman och väldigt mjukt ge lite impulser mot nosryggen och nedåt. Respektera hästens gränser och var nöjd med en milimeter i början.

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

Carolinefvs
2016-03-27 21:55
#3

Precis som ovan så kan man försöka få hästen att sänka huvudet, då detta har en lugnande effekt på hästen. Om står rakt framför hästen så kan du trycka lite försiktigt med två fingrar mellan hästens öron. Så fort hästen sänker huvudet berömmer du med godis. Allt eftersom hästen lär sig att sänka huvudet på kommando så kan du flytta fingrarna bakåt längst med nacken så att hästen sänker huvudet vid tryck vid nacken. Sen fortsätter du att flytta kommandot bakåt, och när du har kommut till en punkt som du kan nå från hästryggen så har du ett enkelt sätt att få hästen att sänka huvudet så gort den blir spänd under ridning! Viktigt att berömma ordentligt med godis i början så att hästen associerar till en positiv upplevelse när den sänker huvudet :)

oddahviing
2016-03-28 02:26
#4

Om hästen är spänd för att den är pigg så är en bra grej att longera eller göra lekar på banan innan du rider för att få bort den värsta energin. Det gjorde jag alltid med min 4-åring, det fick honom att sluta bocka av mig då bockning och lekar hände innan jag satte upp ;)

'-Headlights on the highway-'

Upp till toppen
Annons: