Annons:
Etikettridning
Läst 1123 ggr
linaforsberg02
3/9/16, 7:35 PM

Hoppglad häst

Det finns en häst på ridskolan som är väldigt hoppglad. Det händer att hon rusar mot hindrerna och bockar efteråt. Detta tycker jag själv är lite "gulligt", men man vet ju att det finns stora risker till att man skadar sig.  Hon brukar ha ett martingal, inte fast, i hoppningen, men det är ju främst det med att hon bockar. Så hur skulle man kunna göra för att få kontroll över henne och samla henne? Hon är ganska het utav sig och är för många, oftast inklusive mig, ganska svår att samla.  Och hur skulle man kunna, med stadig och ostörande hand, hindra henne från att dra ner huvudet och bocka efter hinder?

Ridskolan har kollat upp henne hos veterinär och inget stör henne, såsom sadel och så, i de fall som hon bockar.

Annons:
Gronstedt
3/10/16, 8:59 AM
#1

Sådana hästar är ibland inte alls hoppglada, utan hopprädda. Vissa hästar springer mot det de är rädda för. Få ridskolehästar klarar speciellt mycket samling. Jobba på avspändhet och balans i första hand, så kommer kontrollen på köpet.

Oavsett orsaken till att hästen är "het på hinder", brukar det enda sättet vara att desensibilisera, alltså att jobba lite, ofta och odramatiskt över bommar och småhinder, så att hästen vänjer sig vid att det inte är något speciellt med det.

Att dra ihop hästen före hindret brukar vara svårt och kan göra den ännu mer stressad. Däremot kan det vara klokt att ta ett uppresande tygeltag i första språnget efter landningen - får den inte ner nosen där, kan den inte heller bocka. Det kan också vara bra att låta hästen fortsätta galoppera efter hindret tills den kommit i en lugn "dressyrgalopp" innan man saktar av. Då hinner den slappna av, kroppsligt och mentalt, och börja smälta hela upplevelsen, inte bara själva hoppningen.

linaforsberg02
3/10/16, 6:59 PM
#2

Tack för svaret! Jag undrade vad jag skulle skriva där ja skrev "hoppglad", för de jag frågat om varför hon gör såhär  brukar säga att det är för att hon är hoppglad. Då är det inte så gulligt längre heller, eftersom hon antagligen då gör det för att hon har en rädsla.

Tack igen, dina svar kommer nog vara till hjälp.

Quirinia
3/12/16, 12:02 PM
#3

Fråga din ridlärare om du nu rider på ridskolan där denna häst är. Ridläraren är ju bara där för din skull och känner hästen väl :)

Carolinefvs
3/14/16, 10:31 PM
#4

För att lugna ner en "het" häst måste man slappna av, det är "a och o". Det är viktigt att man är avspänd i hela kroppen - axlar, armar, ben, knän, skulderblad, hälen, handleden med mera. Tänk dig att du är en mjukglass som smälter i solen, typ. När du vänder upp mot ett hinder och hästen drar iväg så kan det vara bra att lägga en volt och kanske göra en halt. Om det inte finns möjlighet till detta så sätt dig ner lite lätt i sadeln (många tror att man ska sätta sig djupt i sadeln, men då driver su hästen med sittbenen) och dra bak axlarna så att du sitter ordentligt upprätt. Tänk på att skänlarna mjukt ska omsluta hästen utan att trycka för hårt, men det är samtidigt viktigt att de "är där" hela tiden för annars finns det en risk att de slår mot hästens sidor = driver henne framåt. Man måste även tänka på att inte sitta och dra i hästen för att bromsa den. Jag brukar bromsa och släppa efter i "sektioner" eller hur jag ska kalla det. Om vi säger att vi rider mot ett hinder på en långsida så börjar jag med att bromsa hästen under kanske två galoppsprång (endast genom att spänna magmusklerna och låta armarna vara alldeles stilla - vid en eftergift ska armarna "pendla" fram och tillbaka i takt med hästens steg), vara följsam i tre galoppsprång, bromsa två galoppsprång, vara följsam ett galoppsprång och sen hoppar hästen. Viktigt att man inte ger en överdriven eftergift utan när man bromsar sitter man stilla, "emot" hästens steg och när man ger efter så är man följsam och gungar med i hästens steg. Efter hindret gäller dett att sätta sig mjukt i sadeln igen, höja handen något och ge hästen någon uppgift så att den inte tänker på att bocka. Spänn dig inte! Med uppgift kan man tex flytta hästen sidvärts några steg, byta galopp om den landade i fel, växla tempot eller något liknande. Lite rörig text men hoppas du förstår något i alla fall! Och lycka till :)

Tiktak697
3/15/16, 8:21 AM
#5

Låter mer som att hästen kanske har ont om den gör så anser jag rusar och sedan bockar

Mvh Tiktak

linaforsberg02
3/15/16, 7:14 PM
#6

Ja, de har kollat upp med vet. ifall hon har haft några problem, men de har inte hittat något.

Annons:
Quirinia
3/18/16, 4:50 PM
#7

Jag bara säger detta igen - det är inte upp till oss att ge dig tips om en häst som vi aldrig sett (och då menar jag att du kan få vissa tips helt åt vettet). Utan fråga din ridlärare för jag antar att du rider på ridskola? Jag tycker personligen inte att du ska behöva ta upp det på ett forum för hur du ska gå till väga för då är ju ridlärarens hjälp helt onödig. Lycka till :)

Horselover02
3/19/16, 11:12 AM
#8

Oj, skrev visst inte i texten. Jag rider för olika ridlärare, på ridskola, och de alla säger olika saker om hur jag ska göra åt saken. Tänkte bara om det var någon som ville komma med hur de tror att de skulle göra, om de skulle göra som någon utav ridlärarna sagt och så.

Horselover02
3/30/16, 5:06 PM
#9

(lömde lösenordet till mitt konto, så det var jag som skrev texten)

Upp till toppen
Annons: