Annons:
Etikettstallet
Läst 2760 ggr
Sommarek
2016-03-07 14:50

Smart-stall-tips

Jag har haft min häst på en hel del stall nu, och känner att jag har sett stall både i den ena änden av spektrumet och det andra (pris, rutiner, underhåll etc). Dock börjar jag tröttna lite på det drama som onekligen följer i varje stall och har helt sonika börjat fundera på att ha mitt eget.  :D

Det är inget som kommer hända under snar framtid, så jag har tid på mig att spåna lite. Därför tänkte jag höra om det finns nån som har smarta tips på hur man får sitt stall att funka så smidigt som möjligt - alltså, att man har de saker som ska finnas nära till hands, slipper kånka så mycket, smarta foderrutiner som både funkar bra för hästarna och människorna etc. Det kan vara allt från gödselband (drömmen!) till att använda H-2Go till hur man hindrar vattnet från att frysa… Användarvänligt stall, alltså. Drömmen hade varit ett litet stall, runt 3 boxar, med något slags loft där man förvarar strö och sedan bara kan putta ner det genom en lucka över boxen… till exempel. Och som sagt med gödselband, men det lär ju kosta en liten slant. Men just nu är det bara ett fantastistall, så alla galna och dyra idéer är välkomna.

Tacksamma för alla tankar.   :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Maleficum
2016-03-07 17:08
#1

Såg någonstans ett stall där de eldade sitt egna gödsel och fick värme av det, det tycker jag verkar vara en rätt smart ide, vet dock inte om det finns nån nedre och övre gräns på hur många boxar man måste mocka för att det ska funka.

Finns väl elslingor man kan ha i vattenledningar för att hindra frysning.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Stallmima
2016-03-07 17:44
#2

Kraftfoderautomater och fri tillgång på hö i nät skulle jag satsa på

Sommarek
2016-03-08 09:11
#3

#1 Den idén gillar jag skarpt - då blir stallet i sig självt lite "grönare" också! Det måste jag kika på.
Elslingor - absolut. Undrar om man kan ha det på en slang som går till hagarna också (så man slipper kånka vatten)…?

#2 Ja, jag har tänkt i de banorna. Fri tillgång på hö har jag haft i tidigare stall och det var guld värt. Då hade de det ute i hagen, så man slapp stå och vänta på att de skulle gnaga färdigt på höet i boxen innan man kunde ta ut dom.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Stallmima
2016-03-08 17:37
#4

#3 Ja uppvärmd vattenbalja är super  👍

Maleficum
2016-03-08 21:06
#5

#3 Det finns för hagar. Där jag arbetar lite nu har de uppvärmda vattenkoppar med nedgrävd slang som i några av hagarna. Finns säkerligen flera olika varianter av lösning för det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sommarek
2016-03-09 08:31
#6

#3 Uppvärmt allt är fantastiskt. Jag är så trött på att slå hål på is i spannar och kar.  😡

#5 Ah, det visste jag inte, även om jag anade att det nog måste finnas ett system. Då ska jag kolla upp det också. Tid har jag ju på mig.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Andreag00
2016-03-09 21:09
#7

så man kan släppa in och ut hästarna. alltså hagarna i närheten av stallet och linor mellan stalldörren och hagöppnningen gör in och utsläpp mycket smidigare

Wille, Puffe, Doris 

Sommarek
2016-03-10 11:10
#8

#7 Det har jag också funderat på, så länge hästarna är ganska coola av sig. Hade in första häst hos en gammal bonde som tillämpade metoden, och han var väl kanske inte så jättepedagogisk i sitt tillvägagångssätt.  :D

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Linnea
2016-03-10 12:36
#9

Lösdrift alt boxar med bädd. Fri tillgång på hö, helst på ett sätt så att man slipper hantera det så mycket. Nära till allt utan att bygga trångt. Helst runt än att lägga allt på rad. Vi har 20 boxar på rad. Jag står längst ner med foderkammaren i andra änden. Bara 77 m bort..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Sommarek
2016-03-10 13:01
#10

#9 Ja, funderar på lösdrift, men det kommer bero på om jag har kvar min nuvarande häst, som är typ bottenfrusen och hade avlidit utan ett stall att stå i (härdad fjording/islänning my butt). Bädd tycker jag faktiskt är lite blä.

Haha, 77 meter… då får du lite motion, i alla fall.  :p

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Linnea
2016-03-11 19:27
#11

#10 En korrekt skött bädd är bättre både för stallmiljön, kroppen och hästen. Den stänger in ammoniak som annars hade varit i luften. Du behöver inte mocka så mycket och hästen ligger alltid på ett rejält lager strö och den kommer inte att ligga i kiss, vilket lätt händer om det är för lite strl i boxen eller om hästen kissar mycket.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tiktak697
2016-03-13 08:42
#12

Mitt frusna halvblod blev bättre på lösdrift på fri tillgång de kommer röra sig bättre få igång cirkulationen käka de anpassar sig

Mvh Tiktak

Linnea
2016-03-13 16:41
#13

#10 I lösdrifter har man alltid bädd.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Sommarek
2016-03-15 07:35
#14

#11 Jag sa inte något om stallmiljön - men jag tycker bädd är äckligt, helt enkelt.

#12 Det trodde vi att min också skulle bli, men han ägnade större delen av tiden han inte åt åt att stå vi grinden och vilja in. Han är dessutom inte överdrivet social, så om han inte står med "rätt" sällskap så håller han sig bara undan i ett hörn. Han är dessutom ganska lång i rang, så vid fri tillgång, om inte området är massivt, vågar han sig inte fram.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Tiktak697
2016-03-15 08:26
#15

Men så är det ju med lösdrift rätt underlag rätt sällskap allt ska vars korrekt för de individer som umgås . Och stationer som gör att de aktiveras hästar är vanedjur och de tar ett tag att bryta gammal vanor . Så om man lär dem att gå in ändå fast en den står på lösdrift bara för att det är synd om de. Då blir det svårt det är mycket som ska anpassas inte som många tror släng i massa hö och ut i lösdrift

Mvh Tiktak

Sommarek
2018-01-08 09:31
#16

Jag tänkte sparka liv i denna tråden igen, för nu kanske det börjar närma sig på allvar!  :)  Jag har ju redan fått en del bra tips, men om någon tänkt på något mer är det välkommet.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tiger tok
2018-01-08 14:37
#17

Stallgång av sand för att dämpa ljud (blir ännu bättre med isolerade väggar). Torkskåp/rum för blöta täcken. Bra ventilation. Ett fönster i varje Box. Kraftfoder automat för utfodring på natten/sen kväll.

Gronstedt
2018-01-08 14:44
#18

Minst en rejäl utslagstratt, gärna en liten diskbänk, helst med både kallt och varmt vatten. Och om man ändå ska drömma: Toalett och handfat med tvål och varmt vatten.

Avfuktare för sadelkammare/tygkammare.

Sommarek
2018-01-09 10:20
#19

#17 Vet du om de behöver vara sand i botten, eller kan man tillföra det på en redan existerade gång på något vis? Och JA! till foderautomater.

#18 Ja, varmvatten…  ❤️

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tiger tok
2018-01-09 11:57
#20

#19 kontakta molnby stall, därifrån jag hört idéen:)

Annons:
Sommarek
2018-01-09 13:39
#21

#20 Tack, det ska jag göra!

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Travis D
2018-01-09 16:44
#22

#20 Kommer du från Molnby? :D

tiger tok
2018-01-09 17:38
#23

#22 nej, men rider/kör förbi där ibland! Har funderat på att flytta dit dock:) Har du häst där?

Travis D
2018-01-09 18:02
#24

#23 Nej men i ett stall ganska nära. Mina hästar skulle stått där men vi hittade ett närmre llösdrift stall :)

Upp till toppen
Annons: