Annons:
Etiketthästjuridik
Läst 3237 ggr
mummlisa
2/21/16, 2:44 PM

Foderhäst brutet avtal?

Har ett stort dilemma har tagit en foderhäst på foder skrevs avtal på ett år med tre månaders uppsägning….har även muntligt och genom sms fått bekräftat av ägaren att jag får köpa hästen av henne inom detta år och att hon inte kan ta hem eller sälja hästen under tiden..detta ville jag även ha in i kontraktet men tyvärr kom vi inte så långt :( Nu till saken nu vill hon ha hem hästen och anledningen säger hon är att jag varit otrevlig mot henne öhhh ingen aning vad hon pratar om men är det verkligen tillräckliga själ till att hon kan ta hem hästen…hon säger inte har kontraktet att hon lämna båda ex hos mig inget jag heller känner till jag har mitt iallafall! Nu säger hon att hon ska komma imorgon och hämta hästen med både vittnen o polis VAD SKA JAG GÖRA ?????

Annons:
Lizelda
2/21/16, 2:46 PM
#1

Har du allt i skrift så kan hon inget göra. Ett kontrakt är juridiskt bindande och är inget hon bara kan skuffa undan. Ring någon som kan vara med och stötta dig, kanske även vända dig till polis.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Stallmima
2/21/16, 3:02 PM
#2

Tror det finns hästadvokater där man kan få gratis hjälp 1 timme eller något sådant. Hon kan inte bara komma och hämta hästen. Ta stöd i ditt kontrakt där hennes namnteckning finns och stå på dig i detta underlag

Gronstedt
2/21/16, 3:02 PM
#3

Du kan antagligen inte förhindra att ägaren tar hem hästen, men du kan göra en del för att undvika att få surt efter. Börja med att be att få veta exakt vad hon anser problemet är.

Hon behöver inte uppge någon orsak till att avtalet sägs upp. Däremot ska uppsägningstiden beaktas. Om du har din kopia av avtalet underskriven av er båda, så kan du åberopa det. Om hon inte hållit reda på sin kopia är inte det ditt problem.

Kontakta en jurist som kan tala om vad du har för rättigheter. Jag har för mig att Ridsportförbundet kan hjälpa till med juridisk rådgivning, men det är jag inte säker på. Prata även med polisen, det verkar inte helt sannolikt att polishandräckning skulle förekomma vid hämtning om inte tvisten redan avgjorts i domstol.

Du kan vägra att lämna ifrån dig hästen innan tvisten avgjorts. Gör inte i ordning den för att åka, led inte ut den åt henne. Tala tydligt om att du anser att hästen enligt avtalet ska stanna uppsägningstiden ut. Se till att ha vittnen närvarande som ser och hör vad som sägs. Insistera på att hästen ska veterinärundersökas innan den  lämnar dig, för att undvika att ord står mot ord om ägaren senare skulle hävda att hästen skadats hos dig eller av dig. Om ägaren går in i ditt stall och hämtar den utan din tillåtelse gör hon sig förmodligen skyldig till brott. Insistera på att få ett kvitto där det står att hon hämtat hästen - INTE att du lämnat ifrån dig hästen.

mummlisa
2/21/16, 3:09 PM
#4

Tack för svar!!!Har som sagt den biten som gäller köp bara på ett sms oss emellan och muntligt sagt flera ggr   det fick vi inte med i kontraktet men det finns på sms och vet inte hur mycket det är värt??  Ska försöka få tag i jurist imorgon bitti inget svar på helgen! Har kontaktat polisen precis dom kan inget göra nu men ska ringa om hon bara kommer och går in och anmäla för hemfridsbrott …men känner mig jätteorolig inför imorgon fy jätte jobbigt :( men kämpar på känner kanske bättre släppa hästen men vill inte att den kommer tillbaka dit va inte det  bästa  klimatet för hästar eller djur tyvär !

mummlisa
2/21/16, 3:15 PM
#5

Såg resterande svar med tack för info och tips känns lite lättare man blir så handfallen usch och rädd :::!

Lizelda
2/21/16, 3:16 PM
#6

Sms funkar också om det framgår tydligt vad ni kommit överens om. Låt inte hästen lämna dig innan allt är uppgjort.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
mummlisa
2/21/16, 9:28 PM
#7

Tack för alla svar känns bättre se vad som händer imorgon :)

Gronstedt
2/22/16, 9:38 AM
#8

Lycka till, hoppas allt går bra! Berätta gärna hur det utvecklas.

Lizelda
2/22/16, 1:25 PM
#9

Vi håller alla tummar och tår för dig!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mummlisa
2/22/16, 3:42 PM
#10

tack alla hon skulle ju dyka upp idag och hämta sin häst men jag yrka på att hästen enligt avtal stannar här tills tvisten är avgjord..och erbjöd mig att köpa den igen nä hon skulle hit minsann och hämta sin häst och ta med polis o vittnen …kl 11 skulle hon vara här jag skrev till henne du är välkommen men räkna inte med att få med dig hästen hem då…jag tog själv hit några vittnen visa sig att nästan halva grannskapet dök upp härligt det känns att folk ställer upp när det väl gäller :) 

Kl blev ca 10:15 då får jag ett sms på min telefon och gissa vad det stod: du får köpa hästen!!!!! jag ila snabbt dit för att göra upp affären men bliv ju inte helt smärt fritt hon försökte åter igen ljuga ihop lite fakta OK sa jag ska det vara så åker jag hem igen!!!! Men innan jag hann in i bilen ångra hon sig IGEN så skönt detta känns framförallt för hästens skull och naturligtvis för mig med det är en underbar häst som behöver en människa hon kan lite på nu och det kommer hon få !!!TACK åter igen för stöd och tips MVH En lycklig hästägare

Lizelda
2/22/16, 3:51 PM
#11

Gud så skönt att allt löste sig! Grattis till din häst! :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Stallmima
2/22/16, 4:04 PM
#12

Grattis!  Hoppas nu allt löser sig till det bästa för dig. Det verkar vara en riktigt hattig människa du stött på!

zemlathebunny
2/22/16, 5:42 PM
#13

Kan du lägga in en bild på hästen? :)

Annons:
Gronstedt
2/22/16, 5:46 PM
#14

Vad skönt! Försök få skriftligt på allt så hon inte kan vimsa till det igen.

Urhasten
2/22/16, 8:27 PM
#15

Grattis till överenskommelsen! 🙂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

mummlisa
2/23/16, 10:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#16

 Tack alla va jätte noga med alla papper och allt är löst nu helt fantastiskt!!! Nu är de bara börja jobba med damen :) Här är bilder på henne den ena när jag hämta henne och den andra efter någon månad här :)

Stallmima
2/23/16, 10:45 AM
#17

Oj!  Det var riktig skillnad på piggheten mellan bilderna

Gronstedt
2/23/16, 10:46 AM
#18

Vilken snygging - ser ut som en riktig gosnalle! Hoppas ni får det bra tillsammans 😘.

Lizelda
2/23/16, 12:37 PM
#19

Hoppas verkligen vi ser mer av er här inne då :) Riktigt fin dam!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Urhasten
2/23/16, 7:58 PM
#20

Vilken fin häst! 🌈

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
mummlisa
2/24/16, 12:01 PM
#21

Tack alla ja när jag hämta henne va hon ganska trött o apatisk….nu är hon pigg och med trodde hon va mycket äldre när jag va där hon är 12 år och en riktigt gos tjej stor ca 900 kg ardenner!!🙂

mummlisa
3/26/16, 12:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Ville meddela att allt går bra vi tar det i lugnt tempo. denna dam måste man bara få träffa hon har en underbar sida men är en bestämd dam….man måste vara hennes trygghet och få henne att lita fullt ut på en och detta har vi lyckas med…har även kommit igång att rida barbacka med bett i munnen vilket vi har haft lite problem med innan men nu så…Bara beundrar denna nallebjörn hon är fantastisk kommer direkt i hagen när man kommer bara man visar sig UNDERBART!!!

Lizelda
3/26/16, 12:36 PM
#23

Så härligt att det går bra!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Upp till toppen
Annons: