Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 875 ggr
Carolinefvs
2/18/16, 6:53 AM

Bakom lod

Jag har en häst som precis börjar lära sig att bära sig själv istället för att hänga sig i handen, och då går hon gärna in bakom lod. Dock knäpper hon inte av i nacken, utan är fortfarande där men vill gärna gå bakom lod. Jag antar att det handlar om att hon har för dålig styrka i kroppen. Tänkte dock höra med er om ni har något tips på bra övningar att rida - dels för att stärka men även för att få henne att komma fram lite med huvudet? Givetvis försöker jag rida på framåt så gott det går, och växlar även mellan lite samlande rörelser så att hon tvingas sätta sig på baken ordentligt och komma upp lite med huvudet. Tacksam för tips! :)

Annons:
Gronstedt
2/18/16, 8:14 AM
#1

Att hon går lite bakom lod under den här fasen behöver inte vara dåligt, så länge hon inte går bakom hand, och det verkar det som om hon inte gör? 

I det träningsläget kan det vara svårt att få hästen att ta fram nosen tillräckligt långt utan att den hamnar i framvikt. Det kan vara dags att börja resa upp hästen lite, alltså att be den bära nacken lite högre utan att för den skull sänka ryggen. Jag tycker det brukar vara enklast att börja med den långa, låga formen, där hästen är framme vid handen, och försiktigt ta lite mer kontakt med munnen, samtidigt som jag rider bakänden fram till handen som vanligt. Alltså att jag rider som vanligt, men att handen sätter en lite kortare ram för hals och huvud *hopplöst att förklara* när jag rider fram. Och så balanseringar ofta, ofta, för att känna att hästen inte hänger sig i handen.

Ta gärna hjälp av en tränare som kan se hur hästen rör sig, det är fråga om små skillnader och kan vara trixigt att känna.

Lämpliga övningar är de som bygger rygg och buk, som övergångar, spårning, bommar, arbete i backar och så vidare.

Tiktak697
2/18/16, 11:04 AM
#2

Att hästen knäpper av betyder att hästen inte framme till ha den är helt framme och har kopplat motorn bakdelen är ej helt med då är den ej helt igenom till handen. Sen kan man rida hästen enda fram till handen i lod helst över lod för när en häst bär sig korrekt är den lite över lod plan när den lägger sig på backdelen . Många tjatar och skyller på att den går under handen då den ej orkar jag rider mina unghästar kort intensivt ber den att bära sig i korrekt arbete aldrig under hand de ska inte ens lära sig det . Och när de börjar bli lite trötta och möra och ej orkar börjar sig avslutar jag med något lätt och kul och lägger ned arbetet . Och att kanske bygga upp hästen genom att klättra kavalleri de blir starka av att lära sig bära sig själva i te alltid gå i form tex vid uteriter får unghästarna lära sig utan att bli hålan i munnen trava skritta galoppera och hitta egenbalans . Vi får alltid beröm för våra välbalanserade hästar

Mvh Tiktak

Upp till toppen
Annons: