Annons:
Etikettstallet
Läst 1765 ggr
[ellenhellstrom]
2016-02-16 08:55

Klimat bland hästfolk

Igår gick min kompis och jag ner med en häst till ridhuset där vi betalar månadsavgift för att få vara i. Vi hann vara där inne i 5 minuter innan vi blev utskickade för att vi skulle longera och blev anklagade för att vår häst var oinriden?? (han har blivit riden i 9 år..) Då han har stått på vila och dummade sig lite bara (backade). Då blev vi utskickade på en frusna utebanan..

Har ni någon gång upplevt de spända klimatet som ibland finns blad hästfolk?

Har ni varit med om någon viktigpetter som försökt berätta för dig hur du ska göra, utan att du bett om hjälp? Nån som varit riktigt otrevlig eller behandlat dig orättvist?

Annons:
[RC1393]
2016-02-16 10:09
#1

Att bli utskickad för att man longerar tycker jag inte är konstigt, på vårt stall går ryttare före och ska man longera/tömköra får man göra det när/där man inte stör uppsuttna ekipage. Attityden med vilken man skickar ut folk är däremot under all beklagan, man kan göra det betydligt snyggare.

Viktigpettrar finns i allt, särskilt s.k.a. "ponnyföräldrar" som tror sig veta allt och inte har någon respekt för någonting. Finns de som i princip skäller ut ridskoleinstruktörerna om de skulle dra över 10 minuter och därmed fortfarande hålla lektion när den allmänna ridtiden börjar. De är inga förebilder och skrämmer dessa unga framtidshopp från hästvärlden. Kanske blir de rädda, eller så vågar de inte ha med privathästägare att göra eftersom dessa framstått som rabiata för dem (vilket jag kan hålla med om ibland, tyvärr…). Jag tycker att man ska vara lite ödmjuk och ha förståelse för att andra kan behöva tid och engagemang. Man kanske drog över för att den där eleven som alltid har lite problem i ridningen verkligen ska få lyckas? Är inte andras framgång värd lite av din tid och respekt?

[ellenhellstrom]
2016-02-16 11:26
#2

Självklart hade vi inte gått in och longerat när de hade varit massor av ryttare, men när det var två stycken och vi höll oss inte i vägen. Vi hade inte ens utsträckt lina utan gick i princip brevid och ledde. Det är en sak om det är en skriven regel att ingen får longera alls. Men dom som står i de stallet som tillhör ridhuset, dom longerar och tar upp halva ridhuset, med bommar och grejer. Och efter att vi blivit utskickade så får en annan gå in (från deras stall) och longera. Tycker inte om orättvis behandling bara. Om inte ens vi får leda, varför får då dom longera. Det blir en tydlig ond cirkel av Vi och Dom. Supertråkigt

Ja det tycker verkligen jag också. Jag vill kunna fråga om hjälp om jag behöver det, men nuförtiden vågar man knappt de för man blir påhoppad. Vi har ju alla samma intresse och brinner för hästar, varför kan inte alla respektera andra..? Tråkigt

Det blir så himla mycket skitsnack runtom.

[RC1393]
2016-02-16 11:39
#3

#2 Jaha, på så vis! Svårt att uttala sig när man inte vet hela situationen eller hur stort ridhus det är frågan om, men är det så det går till så är deras beteende väldigt diskutabelt.

[ellenhellstrom]
2016-02-16 11:45
#4

Jo jag vet, vill inte dra precis allt för det spelar ingen roll. Men vi blev väldigt illa bemötta

Men jag har hört på olika håll att hästmänniskor ofta är såna.. Själv upptäckte jag det på riktigt igår. Därför jag tycker det är intressant att fråga om fler känner att det är så

Gronstedt
2016-02-16 11:53
#5

Det är kanske inte så konstigt om de som står i stallet har förtur? Det beror ju på hur avtalen är skrivna. 

I avtalen för "mitt" stall står det uttryckligen att lektionsverksamhet har förtur före all annan verksamhet, att manegekort för dem som inte står i stallet ger tillträde i mån av plats (det vill säga om det inte är upptaget av ekipage som står i stallet), att ryttare har förtur före andra slags övningar, att bara ett ekipage åt gången får arbeta i töm eller lina i ridhuset och att lösarbete inte får förekomma när det finns andra ekipage i ridhuset.

[ellenhellstrom]
2016-02-16 12:08
#6

Jag ska såklart kolla upp detta idag. Vad vi har rätt till och inte.

Men tycker fortfarande inte det är ok att skälla och och vara så otrevlig

Annons:
Gronstedt
2016-02-16 12:11
#7

#6: Nej, det är ju en sak om de som är ansvariga för ridhuset säger till på ett sakligt sätt, men "vanliga användare" som skäller och otrevliga är en annan sak. Lyckligtvis har jag inte råkat ut för många sådana. Ett och annat råd som jag inte bett om, men inte otrevligt folk.

Zadeira
2016-02-16 12:12
#8

Jag tycker att man har rätt att säga till om någon gör fel eller bryter mot någon regel (medvetet eller omedvetet), men ska tänka på hur man gör det! Det finns ingen anledning att vara otrevlig, anta och påstå saker om någon annans häst osv. En trevlig attityd mot alla gör att alla trivs och då mår hästarna också bättre.

 

Jag har varit i stall där det är väldigt vänligt bemötande från allt och alla och sen har jag varit i stall där det är väldigt mycket översittar-attityd och man knappt vågar visa sig där när någon annan är där.  Jag personligen har upplevt de värsta folket de som är lite "finare", dvs de med dyrast hästar, dyrast utrustning, dyrast transporter mm. Nu är det inte alla som är så självklart, men det har i mina stall genom åren varit den genomgående nämnaren. Typ "min häst är dyrare än din, därför går min träning före din"…

[RC1393]
2016-02-16 12:25
#9

#8 Det där känner jag också igen! Också det att man sätter sina egna värderingar före andras, d.v.s. har de den bästa hopphästen i stallet och bara intresserar sig för hoppning så är ju nordsvensken i stallet som används till brukskörning fullkomligt värdelös, precis som dess felprioriterande ägare, ungefär. Känns riktigt tråkigt att det ska behöva vara så. 

Man är inte hästintresserad, man är "egenindividintresserad". Ofta är det dessa människor som passerar ridskolehagarna, noterar att i en av hagarna har hästarna vält ut vattenhinken, men man gör inget åt saken, eftersom bara den egna sfären är intressant och inte djuren i stort.

Alicia_svartur
2016-02-16 14:44
#10

Ja, tyvärr kan hästmänniskor vara otroligt otrevliga. Det är knappt så jag vill rida där när det är annat folk i ridhuset, då jag varit med om att bli utskälld för i princip ingenting. Ju större hästar och dyrare utrustning, ju otrevligare ryttare. Självklart inte alla, men många. Många ser ner på oss som rider islandshäst, av någon anledning. De kanske inte är lika vackra och smäckra som halvblod, men de kan vara lika bra på dressyr. Man kan göra samma avancerade moment med en islandshäst som med vilken annan häst som helst. Men ridsporten är lite så. Varför vet jag inte. Kanske för att det är så mycket pengar inblandade? Men tycker inte att ni ska ha blivit utskällda för att ni longera, så länge man är tydlig med vad man tänkter göra och var man tänker va.

Hästbäst
2016-02-16 16:01
#11

Har också märkt hur det är i ridsporten. Alla har egna åsikter om allt och det blir lätt bråk. Som en gång när jag red barbacka med reprimma (tränar NH och sånt) på ridbanan och hästen var lite stressad för de andra hästarna var i stallet. Då sa en annan i stallet till mamma att jag borde ha bett. Men hon har aldrig ridit på min häst eller vet hur hon är och så.

Hästar är våra bästa vänner

[Susanne M]
2016-02-17 07:19
#12

Då ska ni se hur man blir behandlad när man har ridtravare.Jag har valt det helt själv att jag vill ta hand om och rida f.d.travare.Men då ses man som mindre vetande och idiot,och mina hästar borde tydligen inte få finnas.Att det krävs ett större tålamod och ibland även kunnande är tydligen inte något plus.Endast hur dyr häst man har.Ändå var mina hästar inte direkt billiga.Jag håller verkligen med om att vissa hästägare, även vissa ryttare utan egen häst, är riktiga skitstövlar och borde inte hålla på med djur överhuvudtaget.

ewelines
2016-02-22 20:50
#13

Att många hästmänniskor är jävligt bajsnödiga är tyvärr inget nytt. Man glor snett på allt o alla som inte gör eller tycker precis som du.  Till alla er som får ta emot dessa blickar: Prove them wrong! Att de har tid att prata om dig/er/din häst bevisar bara att du är betydligt lyckligare än dem ;)

Annons:
Tiktak697
2016-02-22 21:13
#14

Vi har strikt förbud på töm och longering när uppsugna ekipage finns de stör så jädra mycket . Man kan skicka ut någon på ett snyggt sätt men vi har speciella tider när Man får töm och longera. Otroligt störande moment . Och hopptornet också

Mvh Tiktak

Stallmima
2016-02-22 21:44
#15

Är inte ridhuset bokbart för vissa tider eller är det den som är först som får ta det?

hästisen
2016-02-23 19:34
#16

jag har själv känt att jag varit i vägen och så när jag rider samt är i stallet. känns som att alla äldre tror att de vet så mycket mer, även fast jag haft min häst längre än vad de har haft sina. vi har inga speciella regler när det gäller vem och när man får vara på vissa ställen, men jag försöker vara så generös som det går, men jag måste ju också träna ibland. alla ni som är äldre och erfarna ryttare kan ju tänka på att de flesta som är lite yngre faktiskt vet vad de sysslar med. istället för att säga vad andra gör för fel så kan man ju säga vad de gör bra, för när jag själv gör fel så vet jag redan om att det var fel, jag behöver inte höra det från någon annan.

Urhasten
2016-02-23 20:09
#17

Jag har mina hästar inhyrda på en helt underbar gård. Jag är nog den typ av hästmänniska som går kors och tvärs, tänker "land och rike" för att hitta sätt att utvecklas och göra det bästa för mina hästvänner. Har en helt unik hästfilosofi, och trots detta - är jag fullständigt accepterad. 

Jag kommunicerar telepatiskt med mina hästvänner, jag tror inte ett jäkla skvatt på att man ska utvinna ledarskap eller att man utvinner ledarskap via dominans, makt och kontroll. Jag äger ett sto och de har sett hur jag förhåller mig mot henne, vilket kanske ser och är en annorlunda upplevelse haha, men ändå tvekar min stallägare aldrig på mig. Dessutom var hon enbart positiv och öppen när jag berättade om ett till hästköp och frågade om det gick bra - hingsten Orcado var så välkommen. 

Det är helt otroligt hur bra mina hästar också har det. Jag kan låta mina hästar leva ett liv som vi verkligen vill ha det. Barfota, lösdrift, alltid mätta och släckt törst året om, flera olika individer i varje hage. Alltid daglig tillsyn, flera gånger om dagen. Stallägaren ringer om någonting har hänt. Det går att vara fullständigt ärlig och rak i alla lägen. 

Jag hade nog varit väldigt illa drabbad om jag inte vore accepterad och respekterad. Jag har fått känna på den biten, men inte riktigt så illa som vissa beskriver det. Hua, ryser av hur trist det är med dessa klyftor mellan människor, klyftor fyllda av bara meningslöst hat och onyttigheter. Oförståelse och okunskap. Vägen till hur man håller sina hästar är fullständigt olika från ägare till ägare, och det måste få vara så.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[Forest]
2016-02-26 09:06
#18

Jag har inte råkat ut för detta men vi var i ridhus där det fanns bokningstider för hyra ridhuset, samt viss system hur ofta man fick boka in ridhuset. Dom som hade sina hästar där fick anpassa sig efter oss som hyrde ridhuset men hyrningen av ridhuset var vardagar mellan 14-17,lördagar 12-15, söndagar 13-17 därefter fick den brukas fritt av dom som hade hästarna i stallet.  Ofta ledigt och mindre stall med 10 hästar var av stora skogar runt så man red ofta ut. 

TS jag tycker du ska kontakta ägaren eller klubben om detta för jag anser ni har minst lika stor rätt att vara i ridhuset som alla andra.

Upp till toppen
Annons: