Annons:
Etikettridning
Läst 1633 ggr
Herveaux
2016-02-04 11:37

Piercingar och dreads + ridning = ?

Hur funkar det att ha piercingar i ansiktet och dreadlocks…
och vilja hitta tillbaka till hästarna, stallet och ridningen? 

Om dessa saker kan vara ett problem, finns det då något sätt att lösa det på, förutom att plocka bort skrotet och byta frisyr?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
nypisnina
2016-02-04 11:48
#1

Det enda är väl om hästen kommer åt dina piercingar av misstag så att de gör ont eller slits bort, annars är det väl ingen fara.
Dina dreads tar troligen mycket plats under en hjälm men du köper väl en större ridhjälm helt enkelt? :-)

Maleficum
2016-02-04 11:50
#2

Min kusin har dreads och rider (hennes killa har ännu mer dreads och var med och red med oss i somras). Gäller väl bara att hitta en hjälm som sitter bra även med håret.

Piercingar i ansiktet kanske skulle vara en bra ide att ta ut just när man ska vara i stallet så det inte riskerar att fastna i nåt som tex en svans (man ska ju helst inte ha ringar heller om man inte har vantar på) men är ju många med örhängen som håller på i stallet så har man bara små ploppar så det är lite risk att det fastnar så borde det ju egentligen inte vara problem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

TatsuOni
2016-02-04 12:16
#3

När jag gick i skolan så var de med piercingar tvungna att ta ut dem eller tejpa över dem när vi var i stallet av säkerhetsskäl. Om stallet du söker dig till inte bryr sig så kör på!🙂 Har de säkerhetsregler som dem jag nämnde ovan så är det bara att anpassa sig. Lyckas du klämma in dreadsen under en hjälm så ser jag inga problem där heller🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Lizelda
2016-02-04 12:41
#4

Det enda "problemet" jag ser med piercings är att du kan göra dig illa om du har på dem när du flyger av men att ha på dem i stallet ser jag inte några problem med.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Wellcraft
2016-02-04 14:02
#5

Haft piercing de senaste sex åren i stallet. I öronen, flera i läppen samt ögonbryn.
Aldrig hänt något. Förutom när en svans fastnade i läppen, men då ramlade bara kulan på smycket av.
Ett smycket ramlar isär och sliter inte av ex.  läppen, skulle jag tro.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Maleficum
2016-02-04 14:22
#6

#5 Beror på vad för typ av smycke man har.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
[ellenhellstrom]
2016-02-04 14:23
#7

Ser inget problem alls med det. Förstår inte heller varför de skulle vara det. Att dom kan fastna och man kan skada sig kan man göra när som helst och inte bara i stallet. Så jag tycker du ska ha precis hur många piercingar och vilken frisyr du vill 😎

sosom11
2016-02-04 17:13
#8

Jag har dreads och 17 mm töjningar. Det finns ju lite "finare" folk och religösa som håller på med ridsport och har sett ner/snett på mig tyvärr. I Sverige har man rätten att se ut precis som man själv vill och det tycker jag man ska utnyttja! Kör på bara, allt ska med :D

EW

Herveaux
2016-02-04 18:06
#9

Tack för alla svar! :)

När det gäller piercingarna så tänkte jag mest om det kunde vara en säkerhetsrisk i stallet eller öka skaderisken om man väl (när man väl…) slår i backen.
Har något vagt minne från tiden på Naturbruksgymn. att folket på häst-linjen fick tejpa sina piercingar när de var i stallet, vart osäker om det bara var överbeskyddande eller förståndiga lärare som var i farten där.

Med håret var det väl även där en fråga om säkerhet, att  fastna med en hårtest är ju en sak, men att fastna med "maskhår" (som en av småtjejerna här i området kallar min frisyr) en annan att rycka loss.
Jag tycker häst/stall luktar underbart gott, men det gör ju inte direkt alla, så var väl lite nojjig för att doften skulle trivas extra bra i mitt ormbo. :P
När man pendlar kommunalt och bor i lägenhet så kan ju såna saker vara lite….kinkiga.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Wellcraft
2016-02-04 18:28
#10

#6 Jadå är det ju så enkelt att man får göra så att man använder ett smycke med kula t.ex. 
Det krävs en enorm, enorm kraft för att slita av en läpp t.ex.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

smellcaramell
2016-02-04 22:21
#11

Jag tejpar alltid min piercing när jag är i stallet, örhängen har jag inte i stallet och skulle nog inte  bry mig om de satt i när jag åkte till stallet heller. Men jag är rädd att jag ska göra illa mig genom att fastna i piercingen med något och slita ut den.. Kan ju hända vart piercingen än sitter men min sitter i ett riskområde(naveln) så fastnar lätt när man bär sadlar, blir knuffad av häst och fastnar i tröja e.t.c. Skulle känna samma sak om jag haft piercingar i ansiktet och tejpat dem, är ju inte så ansträngande att sätta lite tejp över när man är i stallet ;) Nackdelen är väl att det lätt fastnar ludd i klistret som blir kvar på huden när man tar bort tejpen ;)

Maleficum
2016-02-04 22:31
#12

#11 Aldrig tejpat min navelpiercing faktiskt. Ända gången det var lite problem var när jag hade en del långa hängande grejer i den som fastna i byxorna (eftersom de sitter så långt upp) så det drog lite om man inte fixa till det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Gronstedt
2016-02-05 09:04
#13

TS, du kan sätta hårnät över "maskhåret" om du är rädd att det ska fastna någonstans. Annars räcker det rätt långt om du samlar det baktill, de flesta saker man kan fastna i har man ju framför sig. Om man står ut med det kan man ha långt hår innanför kragen.

Stora eller långa, dinglande smycken kan vara ett problem, men nog inte större än vid annan idrott och friluftsverksamhet. Chansen att en liten knapp eller kula ska fastna i något är rätt liten, ringar och kedjor är förstås större risk. En del jag känner tar ur sina smycken i stallet, men det är mer för att de är rädda att tappa dem än för att de är rädda att fastna.

Annons:
smellcaramell
2016-02-05 12:28
#14

#12 jag har oftast rydbyxor som slutar precis i navelhöjd som sliter o drar i piercingen, dessutom lyfter jag en hel del westernsadlar som har en tendens att fastna, plus att jag rider mycket "rakt ut i skogen" och speciellt på sommaren när jag bara rider i en tunn tröja så fastnar jag i allt typ. Rider man bara "klassiskt" med dressyr i paddock och uteritter på något som iallafall kan liknas vid en stig fastnar man nog inte lika mycket ;)

skruttelutt
2016-02-05 14:05
#15

#9 Ang lukt, jag har alltid håret i tofs och mössa på mig i stallet när jag mockar eller borstar hästarna, det gör att jag inte behöver tvätta håret varje dag. I själva ridningen tycker jag inte håret tar så mkt lukt.

Hrimthursa
2016-02-12 20:03
#16

Jag har haft piercingar och töjningar under halva mitt "hästliv" (ca. 10 år) och har än så länge aldrig varit med om att de fastnat i något eller skadat mig pga dom. (Trotts avramlingar, fått en häst över mig osv.) Så jag skulle säga att det bara är att köra på om inte stallet har några regler om det. Klart att det är en risk, men den är så pass liten så det är ingenting jag oroar mig för :)

jagga-ewe
2016-02-13 18:14
#17

En av tjejerna som jobbar i stallet har goa röda dreads, men hon brukar ha sån där stor stickad mössa över dem när hon är i stallet. Hon började hos oss i höstas, så jag vet inte hur hon löser det framåt våren, det får vi väl se. =) När hon rider har hon dem innanför halsduken, precis som många av de andra långhåriga tjejerna.

Piercingar vet jag inte hur det funkar med, har inga själv. Men sunt förnuft gäller väl som alltid. Riskerar du att ta skada av dem i stallet så ta ur dem i stallet. Iaf där jag rider är det inte så viktigt med utseende, men med funktion.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

FritZzJävel
2016-02-19 23:22
#18

Jag har en ring i läppen och en i näsan, jag har haft dom i snart 10 år och har under den tiden haft 1-3 egna hästar som jag har ridit och tävlat (och ramlat av xD) och det har aldrig hänt något med mina piercingar, dock ska man ju vara medveten om att risken finns där, även om jag personligen tror att det är rätt ovanligt att något händer :)


 ~ ♥  fritzzjavel.blogg.se   ♥~ 

Upp till toppen
Annons: