Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1590 ggr
hästisen
2016-01-30 16:51

träns

någon som har erfarenhet av ett sidepull? Bra, dåligt??

Annons:
Lizelda
2016-01-30 16:55
#1

Bilden är inte din och du måste därför ta bort den. Om man gillar sidepull är väldigt individuellt och beror både på ryttare och häst. En del hästar är väldigt lyhörda och då funkar det jättebra medan en tjurig pensionär inte alls funkar med det.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

hästisen
2016-01-30 16:59
#2

okej, jag tänkte inte på det. Jag tar bort bilden!

Lizelda
2016-01-30 17:51
#3

Jättebra! :) En sak till om sidepull, det gör att man behöver använda mer av andra signaler, t ex vikt och skänkel, när du inte kan dra i munnen.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

hästisen
2016-01-30 19:07
#4

#4 okej, det blir nog inga problem då jag ofta rider med hackamore. men vad är det för skillnad, inte utseendemässigt, utan inom ridningen. vilket är skarpast? Vilket är bäst för hästen? vilket tycker ni är bäst? Vilka nackdelar och fördelar finns med sidepull?

Lizelda
2016-01-30 19:42
#5

Hackamore är ju rätt skarpt och kan skada hästen om ryttaren är okunnig så där är sidepull väldigt mycket bättre! Dock kan sidepull ge fel eller dubbla signaler om man inte har riktigt koll.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Carolinefvs
2016-01-31 15:35
#6

Har också funderat på sidepull, har också en fråga. När jag rider min häst på hackamore så kan hon ibland "hänga sig", kan/brukar de hänga i handen på samma sätt med sidepull?

Annons:
hästisen
2016-02-01 22:54
#7

#5 okej, men är det bättre att rida med bett än med hackamore då?

Lizelda
2016-02-02 01:52
#8

#7 Ja, det tycker jag absolut.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Tiktak697
2016-02-04 16:18
#9

Förfärligt vadå dra i munnen hur rider du om du drar i munnen jag trodd man kommunicera inte slet och drog i hästens mun . I varje fall det beror på hur du tränat hästen och hur ni kommunicerar vad och hur du väljer att använda det . Jag som har en dressyr hings här hemma kan både rida honom barbacka i i vanlig grimma. Har inget sidpull använder vanlig nylon grimma . Han är het och pigg i ridhus och på ridbana men jätte snäll att rida ut på barbacka i grimma. Vi kommunicerar mycket med energipaket energi av tankar kropps vikt och sällan så mycket med handen röst också . Jag pratar mycket med minna hästar de är förvisso tävlingshästar men dem arbetas från marken med röst som djur dem är. Hade ett tilfälle då en häst fick av sig tränset ett så kallat PS träns vi rider utan nosgrimama tävlan endast med dem. Och hästen var het och pig bocka och stegra tränset för av jag satt på. Men sa ssshhhyyy och PRO satt tilbaka i sin vila lek tvärnita hästen och gjorde halt . Kommunisters heter der om man tex bara rider rakt fram med bettet och munnen som säkerhet så är sidpull rent av livsfarlig om man har tur och har en snäll häst går det nog bra . Men de kan både va ett bättre alternativ och livsfarlig allt beror på sig och hästens samspel Ett hackamor är skarpt beroende på hur du använder det det är svårt att skada eller knäcka av hästens näsryggen man måste ha dragit jätte hårt där där stämmer inte överens . Klart man inte ska slita och dra och om man aldrig provat Rod med de när skall man bli erfaren av detta ? Konstig logig men va mjuck och fin i händen som man alltid ska vara . Men man ska inte vara råd för att ta tag om den tex sticker eller kolla hopp ryttare . Ovh angående att rida med nätt en hackamor beror på vem du frågar jag tycker hackamor är ett jätte bra alternativ att variera ridningen med varför inte de är i te så förbaskat skarpt om hösten hänger sig beror de på att du håller för mycket och att den ej bär sig själv släpp hästen våga rida på lång tygel och galoppera och dåligt hästarna är inte tillför att hålla i dem hela tiden . Och kanal bra att lära hästen inte hänga sig . Tycker man absolut ska prova olika alternativ inget är bättre eller sämre en något bara mindre passa de för ryttare eller häst . Klart de finns dåliga bätt för dålig ridning och bett med sämmre inverkan som beror men pesso är inget en endaste häst behöver . Men alla andra olika bett har oftast ett bra inverkan det handlar om inverkan inte hur skarpt det är . Slappheten sitter i handen jag kan rida och hoppa /dressyrs heta hästar på kimbelwik vanlig grimma dem är lika lydiga ovh mjuckt för det . Men är den lite på tårna kanske jag tar ett jaktkandar vid ute rit rider lika lätt och mjuckt med handen som vilket annat snletnatib men biter den tag och sticker har jag en tex hävstångs effekt som kan hjälpa mig att ta tag i den . Förstår du vad min poäng är i det hela ? Hoppas det ger en tankeställare

Mvh Tiktak

Lizelda
2016-02-04 20:58
#10

#9 Tagga ner lite. Jag sitter inte och drar hästen i munnen när jag rider, jag uttryckte mig så för att förtydliga vad jag menade. Att börja med hackamore som första bettlösa alternativ är inget som rekommenderas då det kan bli skarpt och göra mer skada en nytta. Självklart behöver man testa saker för att skaffa sig erfarenhet men du testar ju inte ett pessoa det första du gör, du börjar ju med något mjukare för att gå uppåt om det behövs.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Tiktak697
2016-02-04 22:54
#11

Jag kan ej på stå att de var så aggressivt jag var bara tydlig ;) du får ursäkta om du tog de så . Pessoa handlar inte om hur skarpt det är Heller vet du lite mer om de så är det inverkan som inte är bra tex det är ett hiss bet som säker upp och ned åt hästen samtidigt och bar i gen kedja som tar tar stopp . Pessos är ett hiss bett som borde ha kedja då de skulle bli en trevligare inverkan hur skarpt ett bett är handlar om handen som håller det. Men ett jakt kandar som är korrekt konstruerat har kedja och ger en trevligare tidigare inverkan på hästen . Hackamor är också ett hävstångs bett och trycker på käkar som vilket annat hävstångs bett för men släpper du så gör de ju inte de och på en ute ritt (i varje fal inte på våra hästar) sotter vi inte med konstant kontakt . Hackamor är helt ok normalt bettlöst alternativ det är bara konstiga skräk historier kring allt detta det är svårt att göra skada . Ska man förs skada som barn ungdoms tjej måste man ha extrem styrka däremot en Karl med hackamore i handen är nog mer skräckinjagande. Min Karl får rida med grimma . Små flickorna rider med hackamore de har inte den styrkan och ifal något går det att ta tag . Allt handlar om korrekt intpasning lomuntikation och förståelse . Och hackamore är inget som skadar mer en något bett används de på samma vis så är det nog ingen större skada

Mvh Tiktak

Lizelda
2016-02-04 23:17
#12

#11 Vad jag kan och vet och hur jag rider har inget med detta att göra, inte heller hur du eller din man rider. Då varken du eller jag vet hur TS, eller någon annan som läser, rider så kan man inte utgå från sin egen kunskap och erfarenhet, man måste utgå från vad som händer om ryttaren inte har kunskapen eller hästen har ont eller dylikt. Det vet varken du eller jag så därför måste man utgå från att den som får rådet inte kan mer än basic, om inget annat tydligt framgår.

När man börjar med något nytt så ska man ALLTID börja med det som är snällast och har minst risk att göra skada. Detta gäller även om man har en ny häst då vad som funkar alltid är individuellt!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Tiktak697
2016-02-05 07:24
#13

Man kan ge tips och inputt på hur man kanske kan eller bör använda något . Och vän säger att hackamor inte är snällt förstå man inverkan och hur de fungerar är det inte så hiskligt farligt dedär hackamoret skada nja då hade alla tävlingshästar varigt trasiga av det .

Mvh Tiktak

Annons:
Gronstedt
2016-02-05 09:15
#14

TS, min erfarenhet av sidepull (som i och för sig inte är speciellt stor) är att det är lätt för hästen att hänga sig i det om den vill och om ryttaren låter den göra det. Det är också svårare för ryttaren att få igenom ställningen med handen. 

Det är just detta som i mitt tycke gör sidepull till ett bra huvudlag för lite mer erfarna ryttare som vill komma vidare - man blir helt enkelt tvungen att hela tiden tänka på att inte bära hästen med handen och att rida fram spårning, böjning, ställning och balans med säte och ben. Att koppla bort handen så mycket som möjligt, helt enkelt.

Sedan finns det säkert andra bettlösa alternativ som har andra och kanske större fördelar, men jag har bara provat sidepull.

skruttelutt
2016-02-05 14:19
#15

Jag gillar sidepull och ser det som ett snällt bettlöst alternativ. Men tycker att det kräver att man kan rida hästen med säte och vikthjälper.

Hackamore tycker jag inte är lika bra. Gäller att man verkligen kan använda det bra och då förstår jag inte varför man använder det, för då tycker jag det finns bättre alternativ.

Jag tycker inte man ska hänga på hästen någon utrustning som man inte vet hur och varför det ska användas. Även den snällaste utrustning kan bli farlig om man inte kan hantera den, men det finns ju utrustning som är ett sämre alternativ oavsett hur man handskas med det.

Urhasten
2016-02-05 19:48
#16

Jag rider förvisso inte, men jag håller på att köra in mina hästar, både sto och hingst. Till en början använde jag ett sidepull till mitt sto. Ett hemmagjort sidepull av; sidostycken och nackstycke från ett vanligt träns, nos- och curbstrap i storlek full från ett hackamore och istället för skänklar har jag placerat dit en f.d. halterring från en grimma samt O-ringar för tömmar/tyglar.

Den här hemgjorda versionen av sidepull är väldigt duglig. Det ligger relativt still och ger ett harmoniskt stöd med en harmonisk hand. Eftersom ringarna sitter relativt långt fram på nosdelen hamnar tyglarna längre från kroppen, vilket ger väldigt lätt för ledande hjälper. Det blir med andra ord skarpt och lätt för att böja om det krävs/är ute efter det. 

Jag köpte sedan ett softpull från;

http://sinkadustrade.se/product/sidepull-bettl%C3%B6st-tr%C3%A4ns

Den här konstruktionen på ett sidepull/softpull är betydligt mycket mer stabilt och ligger stilla. Just det här tränset har också väldigt hög kvalité på läder, som är mjukt och smidigt. Skillnaden mellan ett sidepull och softpull är att töm/tygelfästet hamnar mer på sidorna/längre bak/närmre kroppen, vilket gör att du fortfarande kan göra ledande hjälp, men trycket hamnar inte främst på nosryggen, utan både på nosrygg och sidan av huvudet. Det är en markant skillnad om du har en känslig häst som jag berättar här.

Mitt sto vart betydligt mycket mer harmonisk på ett softpull och det vart mina händer också. Ett mycket trevligt huvudlag! Jag tömkör min hingst på softpullet också, vilket går galant. Han utför ett exemplariskt arbete.

Tidigare har jag testat att köra hästar i hackamore, grimma, repgrimma och crossunder. Enligt mig tycker jag att samtliga huvudlag är väldigt bra rent generellt, men jag tycker att hackamore är väldigt skarpt och trycker lite överallt. Då är i så fall andra versioner av skänklar att föredra än de traditionella. Grimma fungerar, men det också en ganska stum känsla och repgrimma kräver egentligen att både häst och hand är väldigt rutinerade för att kunna bruka en repgrimmas fina egenskaper. Crossunder är ungefär som ett indianhackamore. Det kramar mulen och kan vara svårtolkad på vissa hästar. Det händer också att eftergiften inte blir lika direkt för att remmar/rep inte löper genom ringarna som det ska alla gånger. 

Jag hoppas att du hittar det bettlösa alternativ som just du och din häst trivs på! :)

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

RebeccaG
2016-02-07 14:36
#17

Rider jag i huvudlag så är det bara sidepull eller grimma för min del. Har ridit in med 4 åring i sidepull och det funkar finfint

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

hästisen
2016-02-11 20:38
#18

tack till alla, detta har varit lärorikt. En liten fråga till #16 finns softpull bara till små ponnyer?

Urhasten
2016-02-11 21:28
#19

#18 Här har du en länk till olika Sidepull med olika styrka. Riktigt bra kvalité på det från Taur. Har själv inte beställt därifrån, de har inget till små hästar, men har vänner som handlat därifrån och är supernöjda. 

http://www.taur.se/produkter/huvudlag/sidepull/

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Urhasten
2016-02-11 21:28
#20

Här har du ett Softpull som har triangeln. Det är att föredra när töm-/tygelfästet hamnar längre bak. Egentligen ska man ha "hackamore" käkrem också, istället för vanlig, för att undvika att sidostykena åker in mot ögonen, men det brukar inte hända med triangelkonstruktionen. 

Ganska dyrt, men oerhört värt med tanke på vilken kvalité jag har fått veta att det är.

http://www.taur.se/produkter/huvudlag/sidepull/sidepull-harness.html

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Urhasten
2016-02-11 21:38
#21

Ursäkta att jag spammar nu också, men kollade lite snabbt (och drömde mig bort haha) och såg att de hade en hel del under fliken REA. Kanske något för er som vill ge det en ärlig chans, men vill ha det lite billigare? 🙂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

hästisen
2016-02-11 21:43
#22

#21 haha, jadå lite spam får man väl räkna med😉

hästisen
2016-02-12 14:14
#23

#21 vet du vad de har fört frakt, tyckte inte att det framgick någonstans.

Urhasten
2016-02-12 20:11
#24

#23 Så här står det på deras hemsida: 

"Fraktfritt inom Sverige vid köp över 2000:-. Enhetsfrakt om 79 SEK vid beställningar under 2000:-."

http://www.taur.se/sidor/kopvillkor-info.html

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

hästisen
2016-02-12 20:58
#25

#24 okej, det var ju inte så farligt.😃

Urhasten
2016-02-12 21:02
#26

#25 Det håller jag verkligen med dig om! 😃

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: