Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2133 ggr
miraakerlind
1/24/16, 6:22 PM

byta till pessoa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

jag funderar att byta till peesoabett. Min häst (bild nedan) går nu på vanligt tredelat och är rätt stark i det. Han står just nu på min ridskola (köpte honom därifrån) och hoppas bara var 4:de vecka och blir mest stark i hoppningen.  jag kommer dock hoppa honom minst 3 gånger i veckan framöver. Han gick på pessoa med sin tidigare ryttare på irland, då han var tävlingshäst i hoppning. 

är det värt att testa? jag vill gärna ha svar av er som använt pessoa och hur det funkade för er :)

Annons:
Lizelda
1/24/16, 6:52 PM
#1

Tänk på att pessoa är ett väldigt starkt bett och ofta gör mer skada än nytta om man inte är tillräckligt duktig för att kunna hantera det. Hur länge har du ridit och hur duktig är du?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
1/24/16, 6:54 PM
#2

Bara för att det använts med tidigare ryttare så betyder det absolut inte att det ska användas nu. Det är skillnad på dig och den andra ryttaren, både kunskapsmässigt och hur ni rider, det är alltid individuellt. Du vet inte heller om han gick bättre på pessoa bara för att han reds med det.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Carolinefvs
1/24/16, 7:34 PM
#3

Personligen skulle jag aldrig sätta ett pessoabett på min häst, då det kan orsaka väldigt mycket skada. Pessoabett är även ett bett som häger hästen dubbla signaler genom att det ger tryck både i munnen samt på nacken. Min häst blir fruktansvärt stark i hoppningen, men på henne har det funkat med ett rakt, gummiklätt babypelham. Skulle hellre testa ett pelham eller liknande innan jag överväger att skaffa ett pessoa!

Linnea
1/25/16, 1:18 PM
#4

Med pessoa blir det lätt så att hästen böjer in huvudet mot bringan och springer ändå. Alltså inte mer kontroll än annars. Jag rekommenderar i första hand mer träning på att hästen ska lyda. Börja över bommar i trav. Rid över bommarna och gör halt. Funkar det gör det i galopp sen kan du börja med hinder.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Lilja16
1/25/16, 4:40 PM
#5

Jag skulle inte heller sätta ett pessoabett i min hästs mun. Nu är det ju din häst, och du gör som du vill, men jag skulle rekommendera ett kimblewick eller kanske ett pelham istället, om du nu verkligen måste betsla upp. Annars är det lydnadsträning som är den enda långsiktiga lösningen🙂

Sen undrar jag varför du ska hoppa honom minst tre dagar i veckan? Vad får du ut av det? Är det bara för att du tycker att det är kul? Hoppning sliter mycket på hästens ben och därför brukar man säga max 1-2 gånger i veckan med hoppning, resten markarbete, dressyr eller uteritter.

Zelmabus
1/27/16, 3:37 AM
#6

Nej, inte ett pessoa. Ta hellre ett pelhambett om du nu måste ha ett starkare, alt pröva två delat. Annars lydnad , lydnad och åter lydnad

Annons:
Linnea
2/1/16, 9:49 PM
#7

Hoppning minst tre gånger i veckan låter väldigt mycket.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

skruttelutt
2/5/16, 2:26 PM
#8

Att tro att man löser ett sådant problem genom att byta bett är som att försöka promenera med en bruten fot - det blir liksom inte bättre.

Övningar i lydnad och förtroende först från marken och sedan uppsuttet kan hjälpa i längden. Ta hjälp av en tränare.

Hoppning 3ggr/vecka låter väldigt mkt för hästen.

RebeccaG
2/7/16, 2:38 PM
#9

Om jag va du TS så skulle jag plocka bort bettet helt och pröva ett sidepull istället. Kontakten blir en helt annan & om du nu verkligen vill ha bett så kan du använda samma bett som nu, efter en period av bettlös ridning. Det e snällare för din ponnys mun.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Upp till toppen
Annons: