Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3786 ggr
Fruktzallad
1/19/16, 6:56 PM

Nybörjare på hästryggen

Hej!
Min dotter som är 7år har ridit sin första lektion och älskar det men nu funderar jag på om man ska köpa ridstövlar till henne, eller ridskor? Finns det någon fördel att ha ridstövlar när man är ovan och ny, ja menar om det är lättare att få bra sits och ha foten rätt i stigbygeln med en hög stövel? Eller det kanske inte spelar någon roll? Som nybörjare så hamnar ju stigbygeln lite hur som helst och det är svårt att fånga upp den för henne när hon väl tappat den eller fått den för nära inpå vristen.
 Vi står nu i valet om vi ska köpa stövlar eller ridsko till henne och jag får bara en känsla av att det är enklare att få till rätt sits med stövlar? Vad har ni för åsikt? Vad ska vi köpa? Hon kommer rida lektioner en gång i veckan och om max 1,5 år är skodonen utväxta :D

Sen detta med hjälm till en 7 åring. Har ni någon att rekommendera som är säker och var jag kan köpa den? Väst får vi låna på ridskolan men just hjälm och det man har på fötterna är det bäst att vi köper själva sa ridläraren.

Annons:
taylor__lambert
1/19/16, 7:07 PM
#1

Alltså, jag personligen, skulle köpa skor och chapps, det kan vara skönt under vintern att ha stövlar, men jag tyckte att under sommaren var det skönare utan chappsen. Å andra sidan tyckte jag att skon satt bättre med chapps, hur ridstövlar är vet jag inte riktigt då jag aldrig haft det.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Zadeira
1/19/16, 7:25 PM
#2

Jag tycker personligen det är svårare att få benen i rätt läge med stövlar. Stövlar bli ofta stela på ett annat sätt runt benet och vristen, och det kan vara svårt att trampa ner hälen ordentligt. Jag upplever lite att foten blir låst i stövlar. Man får nog satsa på dyra stövlar om man ska komma undan det problemet, i alla fall är det min uppfattning. Det är ju dumt när man är nybörjare och dessutom växer! Jag väljer ridskor alla gånger med chaps. Då kan man röra vristen men får ändå stöd. Det brukar finnas bra billigare alternativ både skor och chaps, så då är det inte hela världen när man växer ur dem.

Att hon tappar stigbyglen eller den glider beror nog på att hon som nybörjare inte trampar ner ordentligt i stigbygeln, så det kommer nog rätta till sig när hon blir mer säker och avslappnad i ridningen. Då är det viktigt att det hon har på fötterna är bekvämt.

Hjälm kan du köpa på alla ridsportbutiker. Du ska tänka på att den måste vara bekväm. Be en i butiken att hjälpa dig och din dotter att prova ut en bra hjälm!

Fruktzallad
1/19/16, 9:29 PM
#3

En fråga: Varför har man chapps? Hur fungerar dom? Är inte de mjuka?

[exotic]
1/19/16, 9:33 PM
#4

Jag tycker absolut bästa stödet är med stövlar, läderstövlar är ju givetvis bäst men det köper man sällan till så små barn som växer.

Lindorm
1/20/16, 6:24 AM
#5

Man har chaps eller just ridstövlar för att annars kan vaden klämmas mellan stiglädren och nedre kanten på sadeln vilket gör ganska ont och kan leda till skav och sår på ryttaren. Tighta ridbyxor och ridstrumpor hjälper till viss del - men inte så lätt på barn. Chaps är mjukare än ridstövlar men är ändå gjorda av skinn/mocka/imitation vilket ger bra skydd mot nypen :) vad som är bäst är vad man föredrar! Jag föredrar chaps alla dagar för man blir så mycket mer rörlig plus att de passar till olika skor så man kan klä sig efter väder!

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

nypisnina
1/20/16, 3:00 PM
#6

Jag föredrar ridskor och chaps, blir mer rörlig på något vis och lättare att styra över som nybörjare då en stövel kan kännas lite stel.

Annons:
Zadeira
1/20/16, 8:09 PM
#7

Vad du ska tänka på om det nu blir så att ni köper stövlar är att absolut inte köpa de där billiga ridstövlarna i gummi, som är som typ gummistövlar. De är helt värdelösa på alla sätt och vis! Mitt tips står fortfarande fast vid skor och chaps.

Lilja16
1/20/16, 9:06 PM
#8

Precis som #7 säger; köp INTE sk. gummiridstövlar! Googla så ser du hur de ser ut. De är helt värdelösa och stela att rida i! Köp antingen ridskor (ev. med chaps till) eller "riktiga" ridstövlar. De sistnämnda är dock lite dyra att köpa till ett barn som växer kanske…

Minorca
1/22/16, 8:15 PM
#9

Om man tänker lite på säkerheten så finns det ridskor med stålhätta. Det är lätt hänt att bli trampad av en häst när man sköter hästen i stallet, och det gör riktigt ont att få en spricka i en tå. Så jag skulle rekommendera ridskor med stålhätta och chaps.

Zadeira
1/23/16, 3:59 PM
#10

#9 Stålhätta är bra, men man ska vara medveten om att stålhätta gör skon väldigt kall nu på vintern så man får verkligen tänka till om man köper ridskor till vinterbruk eller sommarbruk.

nypisnina
1/26/16, 4:07 PM
#11

#9 Jag tycker de är kanon i stallet men vill inte ha de när jag rider, tycker de är för klumpiga och tunga och som #10 nämner så är det så kalla nu på vintern.

Gronstedt
1/26/16, 5:16 PM
#12

Jodphur-skor eller ridkängor och islandsridbyxor eller rentav vilka stadiga byxor som helst, så behövs inga chaps.

Upp till toppen
Annons: