Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 747 ggr
Nattis.
2016-01-12 18:05

Leka i padocken, övningar

Hej! Jag fick mig en tanke att släppa sin häst i padocken och sedan leka med den? Longera tex. Då undrar jag om ni kan ge lite tips på lekar med hästen? (I padocken) Tänkte att jag ska fotografera henne också:)

Annons:
Fjäril
2016-01-12 18:15
#1

Hej,

Jag har mest "lekt" ledarövningar med min häst (för att skapa tillit och en bra relation oss emellan). Det har bland annat handlat om att hon ska gå när jag går, springa när jag springer, stanna när jag stannar och så vidare. Hon ska också hålla sig strax bakom/bredvid mig, hennes huvud ska liksom vara precis vid min arm. 

Vi har också tränat backövningar (alltså backa bakåt), sen är stretching (hals och nacke) perfekt i en hage/paddock också. Ta med lite foder eller morötter i bitar.

Sajtvärd på Övernaturligt

Nattis.
2016-01-12 18:32
#2

#1 tack! Sånt här jobbar vi på :)

Fjäril
2016-01-12 19:29
#3

Lycka till, det är roligt 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

nypisnina
2016-01-13 11:58
#4

Samma som #1 men jag lärde även mina hästar att flytta sig för mig.
Min ena häst är såld nu men han var väldigt bufflig, han gick ofta på mig, jättejobbig att leda, då gjorde jag en lek att jag ledde honom, men rätt vad det var så svängde jag in mot honom, då skulle han akta sig för min kropp.
Kom jag framifrån skulle han stanna i tid och backa om jag gick mot honom. Ryggen betydde följ efter mig, mina sidor och framsida betydde stanna upp och se vad jag ville typ.
Det var perfekt för senare blev en i stallet gravid och hon hade inte vågat leda honom när han nästan gick på henne. Han lärde sig helt enkelt att akta sig.
Gjorde även "följa-John" lek, då hästen skulle följa min ryggtavla.
Om jag gick strax framför honom med jämte så vände jag ryggen mot honom, då skulle han följa efter den så han kom bakom, svängde jag så följde han efter.
Även tempoväxlingar, gå snabbt, gå långsamt, spring, tvärstanna och sånt gjorde jag mycket med min gamle som är pensionerad idag.

JoannaLi
2016-01-13 12:54
#5

När jag började "leka" som du syftar på så började vi helt enkelt med att följa mig i frihet, stanna, inte buffla, flytta sig för tryck (blick och kroppsspråk). 

Tidigt börjar jag också bjuda in till riktig lek, men det ska man vara oändligt försiktig med, iom. att vi är omnivorer och hästar är utpräglade flyktdjur. Det är snabbt gjort att hästen tycker att det är obehagligt utan att man märker det, och så händer en olycka. 

Sen så började vi jobba på med mer "allvar", med bl.a. longering i frihet. Det är en underbar känsla när det äntligen klickar, men det är väldigt mycket jobb :)

Lycka till och ha det så kul!

Nattis.
2016-01-13 17:23
#6

Tack! :)

Annons:
vissel93
2016-01-13 17:35
#7

testa att ha hästen i paddocken utan någonting och läpp in en latex yogaboll, det är en stor hit bland vissa hästar!!

Upp till toppen
Annons: