Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 3871 ggr
miraakerlind
2016-01-08 16:44

luftsnappare

hej. min ponny snappar luft ganska grovt. Han böjer in nacken och "hackar i sig luft" sedan släpper han ner huvudet och andas ut. Jag har känt honom i 1 år och har har gjort så länge jag känt honom och han har aldrig bitit i krubban. Han har stått på ridskola i 1 år (jag ska hämta honom 1 feb 2016) men var tidigare privat häst på irland och gjorde det även då, vad vi vet. 

han har överbett, är valack och född 2002, om det har någon betydelse :)

jag behöver verkligen hjälp!

Annons:
Carolinefvs
2016-01-24 20:01
#1

Både luftsnappning och krubbitning är något som kallas för ett stereotypt beteende, ett beteende som inte verkar uppfylla något särskilt behov. Ett djur utvecklar stereotypa beteenden när de inte kan tillgodose sina naturliga behov, eller lider av någon form av inre stress. Hästar som börjar krubbita/luftsnappa är oftast understimulerade då de inte får möjlighet att tugga tillräckligt (i det vilda tuggar hästar ca 18h/dygn, hos människan fodras de ca 3-6 ggr/dag). Men kortfattat så utvecklas ett stereotypt beteende om djuret mår dåligt av någon anledning. Om en häst väl har börjat krubbita/luftsnappa kan det vara väldigt svårt att bli av med det beteendet, då det kan bli som ticks. Även om man ser till att ändra på det som är fel är det alltså inte säkert att beteendet upphör. Själv har jag en häst som krubbiter/luftsnappar kraftigt när hon mår dåligt. Om miljön är stressig, hagarna är dåliga (det finns inget gräs eller liknande som hon kan pilla med) eller om hon är understimulerad. Om hon däremot får gå ute länge i stora gräshagar, rids dagligen och får rikligt med grovfoder (samr att miljön runtomkring är lugn) visar hon inga konstiga beteenden över huvud taget. I ditt fall så verkar hästen ha hållt på länge med sin luftsnappning, och det kan vara svårt att få bort. Det ultimata skulle vara att låta hästen stå på fri tillgång på hö på en lösdrift. Om du vill ha hästen uppstallad skulle jag se till att välja ett stall med bra hagar och ge den rikligt med grovfoder. Om den äter fort kan du alltid prova att ge åtminstone en del av fodret i småmaskigr hönät. Att ha halm i nät eventuellt låta hästen stå på halm är även att rekommendera. Sen finns det massor med andra saker man kan göra för att stimulera den, t.ex. pinnar, slicksten, jolly-boll, kliplatta etc. Obs viktigt att veta är att hästen kan luftsnappa om den t.ex. har magsår eller ont någon stanns, så det kan vara värt att kolla upp! Hoppas du fick ut något av mitt långa inlägg ;)

Upp till toppen
Annons: