Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1865 ggr
Ryttarinna
2016-01-07 22:06

Hur rider ni era unghästar?

Jag har en fyraårig donna hemma och är lite nyfiken på hur ni andra unghästryttare lägger upp träningen för era unghästar. Givetvis är jag med på tåget i att träning och ridning av ens unghäst är otroligt individuellt, men trots detta är jag intresserad av hur ni tänker och tycker kring utbildning och ridning av unga hästar. Min häst är grundriden i alla gångarter, och nu behöver jag tips och råd kring hur jag ska lägga upp den framtida träningen för att få en trygg, stabil och cool häst. Alla råd, tankar och funderingar välkomnas !

Annons:
smellcaramell
2016-01-08 00:24
#1

All träning från marken först, gärna så att det sitter helt innan man överhuvudtaget sitter upp (sidförande hjälper, gas, broms o.s.v.) Innan hästen är fyra är det ingen dressyr alls från min sida, bara turer i skog och mark för att bygga de nya musklerna som krävs under en ryttare.

Viktigt att bara ha korta pass på banan så hästen inte blir uttråkad, ställ inte för höga krav och ge hästen viloperioder från träningen så den hinner smälta det den lär sig. Låt allt ta tid annars slutar det ofta med en "problemhäst" tyvärr..

Fördelen med en häst som sedan tidigt är tränad från marken är att det mesta är lätt att lära in sedan även när man sitter upp i och med att hästen redan förstår hjälperna. 

För att få en trafiksäker häst krävs ju sedan en lugn ryttare och gärna lugnt ridsällskap, är flockledaren lugn blir resten av flocken också det ;)

Gronstedt
2016-01-08 11:43
#2

Som en klok hästkarl nyligen sade till mig: Det bästa sättet att få en häst som är cool med allt är att utsätta den för allt. Trafik, konstiga kläder, prassel i buskar, knövlig terräng, lastning/avlastning på ny plats, linor, trassliga grenar, diken, hinder, flaxande presenningar, märkliga djur, uppsittning från konstiga saker … allt man kan komma på.

Tiktak697
2016-01-08 17:56
#3

Jag utbildar mina hästar ganska fort dem är färdigutbildade i 5 års åldern men leker fram svårigheten unde åren. Rider vare sig unghästar eller äldre hästar mer en 4 ggr o veckan oj hur het dem är de ska ha häst dagar och rider man dem effektivt blir dem inte så jobbiga fast en dem vilar de måste lära sig att vila också . En häst ska alldrig bli stressad av att vila då är något fel höstarna ska i natur gå på sparlåga. Men både dressyr hästarna och hopp hästarna går dressyr och hoppning terräng och uteritter . Hästarna lär sig hanteras av barn ungdomar och vuxna barbacka och på alla andra vis grunder från marken också så att dem alltid är trygga överallt och med vemsom helt . Och koppen matte ha vila för att återhämta sig och skallen ovs ålder kan de ej villa är det något fel tex för lång tid på Box ?

Mvh Tiktak

Tusen
2016-01-11 22:46
#4

Vi kör in våra först som 2-åringar, börja bygga muskler som 3-åringar och börjar sitta på dem vid årsskiftet som 4-åringar. Kräver ingen direkt form utan formen är frivillig för hästen. Då den förstår skänkeln ordentligt börjar vi jobba i en mjuk, låg form, i början endast några minuter som vi sedan ökar på allt eftersom hästen blir starkare. Hoppar (skuttar) över naturliga hinder om det är möjligt redan i början av inridningen då vi alltid rider dem utomhus. Ridhus/ridbana börjar vi tidigast med vid 5 års ålder.

Upp till toppen
Annons: