Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1637 ggr
Linneahorse12
1/2/16, 11:27 PM

Han får snöstyltor!

Min häst får jättelätt snöstyltor. De går knappt att kratsa ur när han kommer in från hagen. Och det räcker med att gå några steg ute så är de tillbaka. De blir nästan 5cm som går utanför hoven. Har ni några tips på vad man kan göra för att minska på snöstyltor? Vill ju givetvis kunna rida nu i vinter. trotts snön.

 Han måste vara skodd, och snösulor man sätter fast i skon funkar inte, då han tappar skorna hela tiden. Undrar bara om ni härinne kanske har några supertips?. Tack på förhand!

Annons:
hästisen
1/3/16, 12:19 AM
#1

Har du provat sådana snösulor som man fester med hjälp ut av broddarna och inte med sömmarna? Jag vet inte riktigt hur de fungerar, pga att jag aldrig använt såna. Men jag vet folk som har de och som uppskattar de starkt. Tror att de finns att köpa på de flesta hästsports-affärerna. De kanske är värda att prova iaf?

jiithra
1/3/16, 12:56 AM
#2

Vaselin i hovarna kan också hjälpa till, det gör så att snön inte fastnar.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Tiktak697
1/3/16, 10:36 AM
#3

Se över skoningen att de blir styltor beror oftast på för höga hovar inkorrekt skoning

Mvh Tiktak

JoannaLi
1/3/16, 11:03 AM
#4

Jag har upplevt att det hjälper med balsamspray för man och svans under själva sulan. Troligtvis av samma anledning som Vaseline funkar för #2. :)

philippazon
1/3/16, 11:51 AM
#5

Jag har testat olja och fett. Funkade första stegen men oljan åkte nog av med första snöpackningen.

Testade silvertejp och det var bättre, inte helt bra, men det funkade :)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Alicia_svartur
1/3/16, 7:07 PM
#6

#5 Hur menar du med silvertejp? Tejpar du bara på sulan eller över skon? För det där med snöstyltor är ju ett kapitel för sig…

Annons:
Caf_Roy
1/5/16, 2:49 AM
#7

Jag har hört att man kan ta lock från glasspaket och klippa till så de går att sätta in på hoven, man klipper dom lite större än inuti skon med ett v för strålen och kilar fast under skon. Ska tydligen funka minst lika bra som snösulor.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[134643]
1/5/16, 10:45 PM
#8

Snösulor som sätts fast med broddarna var räddningen för oss förra vintern då vi inte hann få på fasta snösulor innan snön kom. De kan vara lite knepiga att få i, speciellt när broddarna börjar åka "på snedden" och hålen blir fel, men det funkar absolut. Så det rekommenderas verkligen!

[mitzylinnea]
1/6/16, 7:47 PM
#9

Tips att knacka ur sulorna som jag brukar göra, ta en hammare och slå lätt på skon några gånger runt hela skon så ramlar hela sulan ur hur lätt som helst :) 
Slå på "sidan" av skon och inte som att du skulle slå i sömmen :)

Upp till toppen
Annons: