Annons:
Etikettkörning
Läst 3557 ggr
zemlathebunny
1/2/16, 6:29 PM

Hur tycker ni han ser ut?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som rubriken säger. Hur tycker ni han ser ut? ( han är två år och en nordsvensk)

Annons:
Mysan_
1/2/16, 6:38 PM
#1

Han är jättefin! Älskar nordsvenskar, och han är en av dom finaste nordsvenskar jag sett faktiskt 😍

zemlathebunny
1/2/16, 7:59 PM
#2

Ja han är fin och snäll men väldigt stark :D #1

hästisen
1/2/16, 8:01 PM
#3

han är fin, men han blir nog lite grövre med tiden.

JoannaLi
1/2/16, 8:11 PM
#4

Jättefin, men jag vill instinktivt säga att han behöver mer ryggmuskler. Då lär du ha en helt fantastiskt snygg häst :D

Han ser skitsnygg ut, och jag har ingenting att backa upp mitt påstående med, bara instinktiv tanke.

zemlathebunny
1/2/16, 8:12 PM
#5

Han är travhäst så dom hoppas att han inte blir så mycket grövre :) #3 Han är redan väldigt tung i traven och kan därför inte trava så snabbt ännu men han blir bättre.

[exo]
1/2/16, 8:31 PM
#6

Fin. Dock är det ingen nordsvensk utan en kallblods travare.
Finns inget som heter nordsvensk travare.

Annons:
Tiktak697
1/2/16, 8:33 PM
#7

Han behöver lite mer hull

Mvh Tiktak

hästisen
1/2/16, 10:24 PM
#8

på bilden tycker jag för övrigt att han ser blöt ut, men det kanske bara är glans!😉

zemlathebunny
1/3/16, 12:58 AM
#9

#6 han är en nordsvensk som är en travhäst. #7 han är i perfekt form för trav. #8 han var nyduschad :)

catosi
1/3/16, 1:42 AM
#10

Jag tycker han ser jätte jätte fin ut för att vara en två åring. #6 har du någonsin sett en frieser tävla i ett trav lopp? Nee precis. Det är bara nordsvenskar som tävlar i kallblods lopp.

Tiktak697
1/3/16, 9:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Du frågar hyr han ser ut i mitt tycke behöver mer hull sen hur vida han bör va för ett lopp eller inte är inte av intresse för mig eller särskilt relevant . Don t ask isf Kallblodstravaren kan lätt förväxlas med nordsvensk googla bara

Mvh Tiktak

Lena90
1/3/16, 11:01 AM
#12

Det stämmer som #6 och #11 säger. Den hästen på bilden är en kallblodstravare eller också säger man den kallblodiga travaren, vilket är själva benämningen. Från början efter rasen delades i två raser 1964 till den lite tyngre nordsvensk brukshäst och den lättare och snabbare kallblodiga travaren kallades den först för nordsvensk travare. Men inte idag, det är ett gammalt och förlegat begrepp som inte ska användas idag. Att inte frieser hästen  tävlar i travlopp är helt rätt, det är inte vad de är avlade till som kallblodstravaren är. Som man kan se på hästen på bilden så frysmärks de även, det gör man inte inom den nordsvenska brukshästen. 
Ni kan läsa mer här under rubriken "Kallblodig travare".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nordsvensk_bruksh%C3%A4st

TS Jag tycker han ser fin ut på den bilden 🙂

Carpe diem!

zemlathebunny
1/3/16, 11:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Men han är en nordsvensk fortfarande. Kallblod är ingen ras. Kallblod kan vara typ Clydesdale, ardenner, Shire osv. Det är ett kallblod men det är en nordsvensk.

Annons:
philippazon
1/3/16, 11:50 AM
#14

Varför gör ni trådar och skriver frågor när det enda ni gör är att skapa disskutioner som ibland gått över styr. Ni borde inte skriva i ett forum om ni inte kan acceptera vad andra tycker och tnker, speciellt inte när ni faktiskt frågar.

Inse fakta bara, det är en kallblodig travare ingen nordsvensk. De andra har till och med bevisat med fakta vad det är för ras men ändå så ska ni fortsätta, ni verkar inte ha så öppna sinnen så skapa inte trådar isf.

Fin häst på bilder btw!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Lindorm
1/3/16, 12:08 PM
#15

https://www.travsport.se/artikel/hastarna Precis som Lena90 skriver det är en kallblodstravare. Det hette nordsvensk travare tidigare men har nu bytt namn och heter kallblodstravare. Stamboken delades 1964 och därefter har raserna gått väldigt skilda vägar. Det finns fullblod, engelska fullblod, angloarabiska fullblod och arabiska fullblod. Det finns varmblod som är ridhästar och det finns varmblodstravare så ditt argument om att ett kallblod bara är en typbenämning och därför inte kan vara en ras fallerar ganska hårt Zemlathebunny. För ett antal år sedan hade du haft delvis rätt i att det är en nordsvensk men när travsporten såväl som uppfödare själva kallar det för kallblodstravare så vet ju jag vem jag anser har rätt. Korsar du en kallblodstravare med en nordsvensk brukshäst blir det ingen renrasig nordsvensk utan en korsning. Hade det fortfarande varit en nordsvensk hade det blivit en renrasig nordsvensk.

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

Lindorm
1/3/16, 12:12 PM
#16

Och just det - för att inte tala om blå basen som drivs av svenska Hästavelsförbundet. Där finns inga nordsvenska travare i stamboksregistret. Bara kallblodstravare och nordsvensk brukshäst. http://www.blabasen.se/sh/SokHast

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

[exo]
1/3/16, 12:28 PM
#17

Jag skrev redan i #6 att det inte är en nordsvensk.  Ni får börja lyssna snart. Eller vill ni bara ha tjafs. Obegripligt att tjafsa emot.

Quirinia
1/3/16, 12:53 PM
#18

#17 Okej, så du är alltså den som har rätt även fast du bara sett en enda bild på hästen och inte ens vet vad den heter. Såklart är det du som har rätt, att inte ens TS kan förstå att hon är dum i huvudet?

Nej men superfin häst och det där med hull kommer ju med åldern!

catosi
1/3/16, 1:02 PM
#19

Det är min häst både 2åringen och bilden på ridtravaren och jag vet att de är nord svenskar. Jag tror att jag vet mer om mina egna hästar än ni. Ett kallblod kan vara en frieser, shire osv. Och vi frågade inte om han var ett kallblod eller int . Vi frågade hur ni tyckte han såg ut. Det var int vi som skapade diskussion utan #6 exo.

zemlathebunny
1/3/16, 1:08 PM
#20

#18 menar du att vi är dumma i huvudet?

Annons:
hästisen
1/3/16, 1:59 PM
#21

Kan vi åter gå till den rätta diskussionen nu! Hur han ser ut! Om ni vill prata skillnader på nordsvenskar och kallblod, skapa en ny diskussion!!!🤦‍♂️

zemlathebunny
1/3/16, 2:28 PM
#22

Ok vi säger så.

[exo]
1/3/16, 4:46 PM
#23

#17 Haha japp det kan jag säga trots att jag inte vet vad den heter, 
Finns nämligen inga nordsvenskar med frysmärkning.
Vi behöver inte diskutera rasen mer men ville upplysa det, då det så uppenbart vart fel. Så ta till er fakta.

Denna kommentar har tagits bort.
[Biancalice]
1/3/16, 4:59 PM
#25

Fin kallblodstravare, lite mer hull kanske behövs bara.

Försök hitta en Nordsvensk brukshäst med frysmärkning 🤪

Denna kommentar har tagits bort.
skruttelutt
1/3/16, 5:34 PM
#27

Vilken fin häst! Som flera andra skrivit är det definitivt ingen Nordsvensk brukshäst, utan en kallblodstravare. 

Utöver att hästen är fin tycker jag det fattas lite hull. Men den växer väl så det knakar i den åldern, så det hinner nog ikapp senare.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Stallmima
1/3/16, 8:38 PM
#29

Tycker han ser fin ut, lite mer muskler och träning så får du hoppas han gör fint ifrån sig på travbanan    👍

catosi
1/3/16, 10:59 PM
#30

ja det får vi hoppas 😃

Lena90
1/5/16, 11:55 AM
#31

Jag ska inte lägga till mer på diskussionen om rasen, har redan tagit upp det innan, utan vill bara tillägga att är det något vi hästfolk kan vara ibland så är det envisa och trångsynta (nu är det inte riktat mot någon i tråden utan menar allmänt). Vi vill alltid ha rätt och när vi får det framför oss att vi inte har det så blir vi tvära och vill inte ta in och inse rätt fakta. Vi måste ha ett öppet sinne med vilja att ta in och ändra oss. Det kan tex. handla om hästhållningen eller bara rent fakta. Även den andra parten måste visa ödmjukhet och förståelse för den andra som inte vill ändra sin uppfattning. 
Så..som andra i tråden redan ha sagt så lämnar vi detta åt sidan nu. 🙂 Men jag tycker inte att man ska strunta i fakta fel när man ser dom. Hade inte #6 och #11 hunnit före så hade jag tagit upp det. 
Kom ihåg ordspråket "Man lär sig något nytt varje dag" 👍

Carpe diem!

RomDoll07
1/5/16, 2:43 PM
#32

Att i vardagligt tal kalla en kallblodstravare för "nordsvensk" tycker jag är okej även om det inte är helt rätt, många kallar ju svenskt varmblod för "svenskt halvblod" fastän rasen egentligen inte heter så. Däremot ser jag ingen som helst mening med att försöka förneka att rasens riktiga namn är "kallblodig travare" eller "kallblodstravare" för det är ju ren fakta. Det är helt sant att kallblod inte är en ras men "kallblodig travare" ÄR en ras.

Upp till toppen
Annons: