Annons:
Etikettstallet
Läst 2606 ggr
Mel1999
2015-12-31 14:27

Häst ihop med får?

Hej, kan man ha en häst ihop med 2 får på lösdrift? Fördelar och nackdelar med det? Någon som haft det?

Annons:
Fridaaaa
2015-12-31 14:30
#1

Hästar behöver hästsällskap.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thea_thea
2015-12-31 14:39
#2

#1 Står ingenstans att hästen inte skulle ha hästsällskap.

Fridaaaa
2015-12-31 14:41
#3

#2 Står "en häst" med två får på lösdrift. GÅr inte att tolka annat än att ts menar just en häst och två får, eller?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vovisch nr2
2015-12-31 15:16
#4

En granne till mig hade sina hästar med en grupp på åtta stycken får. De trivdes väldigt bra tillsammans så tror inte det ska vara några problem. 🙂

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Stallmima
2015-12-31 15:27
#5

Jag ser inga hinder att ha häst tillsammans med får som sällskap. Maila eller ring till länsstyrelsen och fråga

philippazon
2015-12-31 16:20
#6

Det verkar ju förfärligt att bara låta den gå med får?? :o

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Annons:
Zadeira
2016-01-02 18:47
#7

En av mina före detta medryttarhästar gick två stycken tillsammans med en flock får. Men de var två hästar så de hade häst-sällskap också och inte bara fåren.

skruttelutt
2016-01-03 17:41
#8

Min första fundering är hur man gör med staket, jag kan inte mycket om får, men fåren behöver väl fårstängsel och det är inte lämpligt för hästar.

Blawe
2016-01-03 19:42
#9

Hade min större shettis ihop med en flock får. Han trivdes jättebra. Sov och åt tillsammans med dem och "adopterade" ett flasklamm senare. Han uppskattade dock att få en hästkompis senare väldigt mycket. Hästar och får må vara betesdjur båda två, men som enda sällskap känns 2 får inte tillräckligt. Hästar måste få ha en "flock" och få prata "hästspråk" för att må bra. #8 Stängslet löser man med fårstängsel och förlängningsisolatorer/el. Annars kan får gå på el också, men det krävs ofta 4 eller fler trådar och starkare ström än vad hästar kan ha.

Caf_Roy
2016-01-05 02:41
#10

När min systers ponny skulle pensioneras hos min kusin och hennes dotter fick han två får som sällskap. Det passar säkerligen inte alla hästar, de flesta jag vet skulle inte vara nöjda med den lösningen, men han stortrivdes. I alla hästflockar han gått i (vad vi vet om) hade han alltid varit lägst i rang och fått gå undan. Men fåren adopterade honom omedelbart som Hagens Konung och mer eller mindre dyrkade honom. Visst hade han haft hagkompisar som varit snälla mot honom tidigare, men lojala undersåtar som stod vid grinden och ropade på honom när han kom tillbaka från ridturen och lät honom bestämma hade han aldrig haft. Det är förstås upp till varje häst vad den behöver för att må bra, men för den hästen var fåren den bästa flock han haft. Är det fler får / hästar tror jag att de bildar separata flockar som bara råkar gå i samma hage, de behöver nog vara ganska få för att umgås över artgränserna. Men att ha en hästflock och en fårflock i samma hage borde inte vara något problem så länge den är tillräckligt stor. Vad gäller staket hade dom elstängsel med ett par extra trådar. Vad jag har hört rymde fåren med jämna mellanrum men gick inte alltför långt bort från sin Konung. En sak man kan tänka på om man funderar på att prova att låta sin häst ha får som sällskap är vad den gillar att göra med sina hagkompisar. Vill den ha fysisk kontakt, dvs mysa och klia varandra, eller om den vill springa runt och busa är får helt värdelösa som sällskap. Hästen jag berättar om var inte så mycket för sånt utan ville bara ha polare att hänga med i lugn och ro, så då var fåren helt perfekta.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: