Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1083 ggr
Hilmalm
2015-12-28 00:14

Lära en gammal hund å sitta...

Hejhej! Min D-ponny som var föredetta ridskole häst, det är synd å att säga att han blir olydigare och olydigare men lite så är det! :/ vi jobbar mycket från marken och då är han jätte duktig men när det inte är "träning" alltså i en vanlig situation tex; när jag ska backa honom i stall gången i olika situationer så istället för att han flyttar sig bakåt som jag säger att han ska göra går han istället fram och på mig!? Någon som har tips på vad jag ska träna mer eller va jag ska göra när han gör ja som sagt motsatsen!? :0 Han lyssnar ändå mer på mig an om tex: min stall kompis ska leda honom eller något i den stilen, med henne så är han extremt olydig! Nästan så de e farligt! :O det är som att han inte ser henne, han SKITER FULLSTÄNIGT I VAD HON VILL/SÄGER/BER OM! Han är "värst " med henne. Mamma lyssnar han på bättre men med mig bäst fast inte så mycket han borde… Någon som har tips hur och vad jag ska träna!? Å det ska tilläggas att han är 18 år och ett riktigt muskelberg! xD

Annons:
axa
2015-12-28 01:05
#1

Detta är väl en del utav uppfostran av en häst, även kommunikation och hur flocken är. Ni måste själva visa vad som är rätt och fel. Säga ifrån ordentligt (med röst och fysisk kontakt). Om han nu bott på ridskola där barnen drog i honom och han inte hade något val- och nu kommer dit han får styra och ställa som han själv vill utan konsekvenser. Vad tror du själv att han väljer?

plommon1
2015-12-28 05:09
#2

Jag skulle träna i de situationer där det behövs. Dvs lägga träningspassen på de ställen där problemen brukar uppstå :) Jag är väldigt mycket för positiv och belöningsbaserad träning - men i det här läget kan det bli jättefel (crossover hästar blir ofta förvirrade och kan uppvisa aggressivt beteende i övergången för att de inte förstår och är man som tränare då inte van att arbeta med de problemen så kan det bli fel och farligt). Så jag skulle träna där ni har problem och sätta upp följande regler: 1. Han får inte under några omständigheter gå på dig. Sätt ett avstånd som du är trygg med och går han närmare - backa honom! När du backar är det viktigt hur du gör det. Det är, i min värld, bättre att använda utstrålning och kroppsspråk än att du rör vid honom när han backar. 2. När du leder ska han vara med sitt huvud vid din axel. Han får inte gå om. Stannar du så ska han stanna, backar du så ska han backa. Samma sak här, han ska göra det utan att du rör vid honom. Hur kommer du dit då? Det är svårt att ge sådana råd över nätet eftersom man inte det hur ponnyn reagerar eller hur du gör och vad som triggar beteendet. Jag hade ett stort kallblod på inridning som brukade dra vi löste det dels med ledövningar, men också repgrimma och långt ledrep. Var vi ute och gick och han drog utan att jag riktigt hann göra något så såg jag till att lägga ledrepet om ett träd. Efter ett par gånger så förstod han att det beteendet inte lönade sig och det fasades ut. Så tänk lite kreativt - vad kan du göra som faktiskt stoppar honom där du är? :) bara för att han är 18 är han inte dum! Han kan fortfarande lära sig massor med saker. Lycka till!

Tiktak697
2015-12-28 10:27
#3

som ovan nämt låter somnat hästen är ouppfostrad och ovs hur gammal den är ska det gå jag har uppfostrat många bångstyriga hingstar inklusive min egna . De handlar om att vara tydlig konsekvent och enveten förstårnden inte eller lyssnar inte får du se till att den gör det. Ibland får man ta i lite tydligare metoder och hårdhanskar. Dem är hårdhänta i hagen så de klarar sig inte göra hästen rädd men visa liksom hallå nu måste du lyssna nu eller aldrig och till slut slipper man. Men som i en flock kommer alltid hästen att ifrågasätt ochbdå gäller det att vara konsekvent metodisk och tydligt

Mvh Tiktak

Upp till toppen
Annons: