Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2547 ggr
Hilmalm
12/27/15, 11:56 PM

Byta bett på stark ponny!?

Hej hej alla hästmänniskor! Min D-ponny som var föredetta ridskole häst blir bara piggare och starkare för varje ridpass som går…. Han har även börjat skena ibland, villket jag inte var beredd på för denna grabben har alldrig varit något energi-knippe men nu så! Nu har han fått smak på livet som privat ponny! Åå herregud! xD Just nu varierar jag på rakt bett och tredelat apple mounth bett och vanlig engelsk nosgrimma! Nu till frågan! Vad rekomenderar ni för bett? Och nosgrimma till? Vill ju kunna hålla honom! x) ;)

Annons:
axa
12/28/15, 1:10 AM
#1

Lär er stanna. Koncentration. Om han har mycket energi måste ni göra er av med den. Jag skulle t.ex longera honom ordentligt så att han blir trött innan passet och sedan rida. Han är troligen inte van att arbeta som ni gör och inte heller så sällan. 

AM tredelat är ganska milt, rakt bett med. Men jag skulle rekommendera smalare bett. Kimblewick kan också vara ett alternativ. Olika hästar går olika bra på olika bett. Individuellt.

Hur ser ett vanligt pass/vanlig vecka ut för er? När skenar han iväg och i vilken gångart gör han det ifrån (vad triggar honom)? Hur gör du när han skenar och efter? Hur arbetar ni och hur länge?

Hilmalm
12/28/15, 1:36 PM
#2

Han rids 7 gånger i veckan varierar både i paddocken och uteritt. Skenar han så är det i galopp, jag vet inte riktig vad det är som triggar honom men det är som om han har överskotts energi, jag jag försöker hålla honom så gott det går och använder rösten mycket när jag väl har fått ner han så gör jag halt och backar honom några steg. Tiden på ridpassen varierar väldigt mycket!

axa
12/28/15, 6:17 PM
#3

Det är bra, men se till att han också får arbeta igenom sig då och då. Träna kondition och rid honom så att han blir riktigt trött, svettig. Har han mycket energi så kan väl det vara bra att jobba honom lite mer/hårdare?

Jag rider endast på Pelham om jag ska galoppera under uteritt. Min häst kan få för sig att sticka annars om han rider raksträcka. Vägrar stanna. Om du kan rida ordentligt/är mogen för ett Pelham kan det vara ett alternativ (lättare att börja med delta ist för två tyglar). Om du ändå kort efter att han stuckit kan stanna honom tror jag Kimblewick passar bättre, men om han som min häst bara låser sig och springer utan att stanna så skulle ett tryggare alternativ vara Pelham.

Lindorm
12/28/15, 6:49 PM
#4

Har du provat att stoppa honom med ett sk "one rein stop"? Det gör jag på hästar som sticker. Jag tar i ena tygeln eller rent av bettringen och böjer halsen på hästen så den måste svänga/stanna.

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

Smillaaa00
12/29/15, 2:40 PM
#5

#1 att longera brukar sällan hjälpa, hästen får bättre kondition och orkar bara mer och mer, tillslut får du stå och longera i flera timmar innan ridning. Så det är ingen bra lösning, jag skulle jobbat övergångar, testat martingal, pelham brukar vara bra också! :) lycka till

axa
12/29/15, 2:44 PM
#6

Fast känner du att hästen är riktigt på hugget någon dag och man är orolig så är det ju ändå bättre att bli av med energin. Man bör inte longera innan varje pass.

Annons:
axa
12/29/15, 2:44 PM
#7

Hur ska du annars kunna arbeta en häst då? om den inte ska muskla sig eller få bättre kondition?

Smillaaa00
12/29/15, 7:51 PM
#8

Jag sa att det är ingen bra lösning i längden att göra hästen trött för att den ska bli ridbar, bättre att bara träna övergångar i skritt, sedan trav och sedan galopp.

axa
12/29/15, 9:53 PM
#9

#8 Men det är ju också en del av att träna en häst. Nu förstår jag inte hur du tänker, ridbar var den ju. Kan bara sticka i galoppen, fullt normalt.

Jag skulle (som jag gör) rida med Pelham om hästen blir helt okontrollerbar.

Smillaaa00
12/29/15, 11:09 PM
#10

Ja men att longera av energin varje dag är ingen bra lösning i längden. Eller att rida bort all energi innan passet är inte heller en bra lösning, visst att låta han springa av sig lite innan är väl en sak. Men i längden blir det bara värre av att rida bort energi. Bättre att träna lydnad mycket. Jättebra att du gör halt och sedan backar, när han skenar kan du även testa att ta in honom på en volt och försöka göra en ganska liten volt så det blir svårare för honom att rusa. :) kan det vara så att han lägger tungan över bettet? Isåfall kan det vara värt att testa kimblewick med tungfrihet eller hackamore. Annars vet jag många som rider sånna hästar på novabett vilket kan göra att dom slappnar av bättre och lyssnar.

Lindorm
12/29/15, 11:12 PM
#11

Jag måste säga att jag håller med smillaaa00! Longera löser inte problemet, det kommer antagligen bara att förflytta det/göra det värre. För min del handlar inte longering om att rasta en häst, jag gör det själv ofta innan ridpass - framförallt på unga hästar och hästar under inridning. Det rör sig om 5-10min och är en check för mig hur hästen mår för dagen, hur den rör sig i kroppen och hjälper till att mjuka upp kroppen lite innan jag sitter upp och belastar. Att longera utan tanke på korrekt böjning i bröstkorg och och att hästen ska spåra, utan bara för att trötta ut, blir belastande och som sagt - det förflyttar problemet. Det problem som ts beskriver är ett kommunikations- och lydnadsproblem och då måste det lösas där problemet är. Alltså med dressyr, konsekvens och beröm i den situation problemet uppstår. Det kan man göra på många sätt, antingen genom som ovan skrivet, övergångar, tempoväxlingar och liknande eller genom ex konsekvens som one rein stop - beroende på vad som passar ryttare och häst i kombination. Glöm inte att berömma och vara nöjd och glad över din häst när den lyssnar och gör rätt! Gör det roligt för den att samarbeta. Om TS tycker det är svårt att hantera själv skulle jag rekommendera att rida lektion för någon och få hjälp med problemet på plats. Att byta till ett skarpare bett är jag emot! Man löser problemet med smärta istället för faktiskt kunskap och taktik - något som tyvärr är en extremt vanlig förekomst inom hästvärlden. Så TS, mitt råd är: skaffa kunskap och erfarenhet av duktiga tränare istället för att betsla upp eller ta bort symptomen men inte orsaken till problemet. Du har en fantastisk chans att lära dig och utvecklas med den här hästen. Lös det smart och på ett sätt som gör det roligt och givande för både dig och hästen!

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

Ninwe
1/1/16, 9:32 AM
#12

Har du någon möjlighet att ändra på hästens vardag? En häst som står inne i en box många timmar varje dag och går ensam i en liten hage samlar ju på sig mer energi än en som går på lösdrift i stor hage med kompisar som hen kan busa med. Om du inte har möjlighet att ändra hans vardag (eller om han kanske redan går på lösdrift) skulle jag göra som några tidigare har sagt, att lösa problemet i grunden, istället för att betsla upp. Försök att hitta på saker hela tiden. Det måste inte vara sådant som att springa, utan jobba honom i en bra form, ställ och böj honom, gör sjänkelvikningar, öva övergångar, ja allt du kan komma på. Det viktiga är att han får tänka hela tiden. Du ser helt enkelt till att han blir trött i hjärnan. Lycka till! :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

hästisen
1/2/16, 9:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag har en väldigt stark och lite busig före detta travare. Hon är en sådan som han få för sig lite hyss, inte att hon springer, men hon kan bocka och sparka och även få för sig att vända när vi travar. Så jag har skaffat mig en thiedemann-tygel. Den funkar utmärkt. Det är som en martingal, fast man sätter den igenom bettet. jag har Aachenträns och ett vanligt tredelat bett. 

Obs, bilden är från http://www.hooks.se/ inte jag alltså.

Annons:
skruttelutt
1/3/16, 5:17 PM
#14

Jag tror inte på lösningen att hitta ett bett som hjälper en att kunna hålla hästen i längden. Jag tror på träning, lydnad och att ta hjälp av någon med det. Träna övergångar, träna från marken, bygga upp ett förtroende mm. 

Att longera eller försöka trötta ut hästen innan ridningen tror jag inte heller hjälper i längden, då det i sig är ett träningspass som bygger upp hästen och den orkar sedan sticka iväg ännu kraftigare i ridningen. Klart man vill bygga upp hästen, men samtidigt behöver man hitta orsaken/ta tag i problemet för att det inte ska bli ännu större senare.

Ryttarinna
1/7/16, 10:14 PM
#15

En liten fundering då jag inte har sett någon ta upp det tidigare är vilken foderstat hästen står på idag? Av egen erfarenhet är detta en hyfsat relevant fråga då det händer att vi omedvetet ger våra hästar mer energi än vad dem gör av med. Grovfoder av bra kvalitét ska alla hästar givetvis ha tillgång till, flera gånger per dag eller dygnets alla timmar. Kraftfodret däremot kan vara en liten bov i dramat, ihop med hur mycket utevistelse hästen får och vilken typ av motion den får, och därav hur mycket energi den gör av med. Givetvis ska din häst lyssna på dig, men jag tror som många tidigare påpekat inte på uppbettsling.

Linnea
1/8/16, 9:08 PM
#16

Hur länge har du haft hästen? På ridskolan arbetade den troligen 2-3 timmar per dag. Inte konstigt den blir pigg sen. Men som #15 säger är ju foderstaten viktig.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

KultomtensFlicka
1/9/16, 10:51 AM
#17

Hej. Du skulle kunna testa ett pelham bett, då det passar för starka hästar. På länken nedan kan du kanske få lite tips på bett:

http://hoppryttarinnan.se/2009/october/mina-bett.html

Hoppas att det fungerar, lycka till!

Upp till toppen
Annons: